Instagram process always running

Diskussion i 'Applikationer' startad av B3astie, 1 jul 2015.

  1. B3astie

    B3astie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Efter någon av de senaste uppdateringarna från Instagram så kör en process som heter notificationService hela tiden och kommer tillbaka om jag stänger den. Om det här har med notifiering att göra så har det ju funkat alldeles utmärkt förut utan att den här processen hela tiden ska köras.

    Är det dåligt skriven kod/dålig lösning för hur notifieringar från instagram ska fungera eller varför har de gjort så här? Om jag stänger av servicen permanent, kommer då inte notiferingar ifrån Instagram att funka? (skulle ju kunna testa, men inte gjort det än). Blir så irriterad på sånna här lösnigar, den ska väl inte behöva köra och dra batteri om andra appar inte behöver det för att funka.

    (Nexus 5 senaste version av android)
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag är ingen utvecklare, men från vad jag har kunnat förstå är det skillnad på en service och en process. En process är något som aktivit körs i bakgrunden, vilket kräver processorkraft och därmed batteri. En service är något som är inaktivt tills det behövs. Så jag tror inte att det ska ta så mycket batteri?
     
  3. B3astie

    B3astie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Hej,
    Nej tror inte heller den drar så farligt med batteri, men den är irriterande :) och tycker det är kosntigt att den inte har synts bland appar som körs förut och funkat bra. Men nu helt plötsligt så ligger den som en egen process bland appar som körs.

    Mest nyfiken på hur den förra lösningen kunde fungera och varför man nu måste ha den bland appar som körs.

    Jag vet att jag är lite anal när det gäller vilka appar jag tillåter köra och försöker hela tiden minimera ner allt som verkligen inte behövs, därför jag reagerade på att en ny process helt plötsligt dök upp.

    Om det är en service som bara kör när det behövs så ligger den jämt igång hos mig, den borde gå ner i vila och försvinna från appar som körs?