Moto X 2 eller Lg G3

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Androidnisse, 5 jul 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vilken av de två borde jag köpta för att ersätta min Nexus 4. Jag använder mest telefonen till att surfa på bussen till jobbet eller sms:a och ringa. Spelar inget på den. Vill ha så bra batteritid som möjligt och inte som min nuvarande som nästan är slut vid 16 tiden. Gillar att Moto x har väldigt rent android men gillar även den stora skärmen på Lg G3. Sen vill jag med ha snabba uppdateringar vilken tillverkare skulle man satsa på då? Så för att sammanfatta vill jag ha stor skärm bra batteritid och snabba uppdateringar vilken av dessa passar då. De båda kostar just nu 2990 och min maxgräns går vid 3000 så tipsa gärna om någon annan jag missat krav då ska vara den går köpa i Sverige vill inte köpa från utlandet.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Köpte en g3 till sambon och hon är väldigt nöjd med den. Använder hon den något sparsamt (ej batterisparfunktion aktiverat) räcker den utan problem i två dagar. Kameran är väldigt bra och telefonen har fint ljud. Största nackdelen är att skärmen drar en hel del batteri. Tänk på att köpa 32Gb varianten så du får telefonen med 3Gb ram och inte 2Gb som 16Gb modellen har. Stor skillnad i flyt! Hade jag själv bytt idag (har med nexus 4) hade det med fått bli en g3 just för bla qi-laddning.

    Motox har jag tyvärr inte någon erfarenhet av. Batteriet känns lite litet men telefonen ska klara en dag. Motorola har varit väldigt snabba med uppdateringar.

    Sen är det ju olika skärmar lcd mot amoled att tänka på, vilket föredrar du där?

    Tror att både @keyser@keyser; & @220volt@220volt; kan svara på mer om motox.
     
    Androidnisse gillar detta.
  3. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar. Funderar lite på det du skrev med 3GB ram vs 2GB menar du man märker skillnad på det att det flyter sämre med det mindre. Den med 3GB ram ligger nämligen 500 kr dyrare och det känns lite mycket bara för 1GB ram extra 32GB lagring vs 16GB gör ju inget eftersom det finns minneskort. Just med skärmen så vet jag inte vad jag föredrar har kört min Nexus 4 i snart 3 år och den är jag nöjd med så.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tyvärr är det väldigt stor skillnad i flytet, öppnar man ett par appar så flyter fortfarande den med 3Gb jämfört med den med endast 2. Har för mig att det finns en del filmer och tester om du söker lite.

    Edit, gäller framförallt om man har någon lite tyngre app / spel igång.
     
    Last edited: 5 jul 2015
    Androidnisse gillar detta.
  5. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Okej men för min del som har Firefox som det tyngsta programmet uppe med några flikar är det fortfarande värt då att lägga ut den där extra femhundringen för 3GB ram?
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Personligen hade jag gjort det, du får även dubbel lagring [emoji6]

    Men jag tror du säkert kan bli nöjd även men 2Gb varianten. Men invänta lite och se vad panelen tycker om motox [emoji1]
     
  7. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jo jag väntar nu blev ju den vita 16GB slutsåld på Elgiganten så ett till argument för att gå upp. :P Den var ju så fin i vit. :D
     
  8. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Oj såg det står fel i titeln ska vara Moto X 2 inte Moto X så ni vet.
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Misstänkte att det var den du tänkte på, var det även elgiganten eller siba som hade den för 2990:-
     
  10. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Moto X 2 finns på Siba och Cyberphoto för 2990 och G3 på Elgiganten för 2990.
     
  11. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Eftersom du nu har en Nexus 4 så skulle jag rekommendera dig att köpa en Moto X då den i princip är "vanilla" Android. Motorola är duktiga på att skicka ut uppdateringar snabbt. Prestandan bör vara mycket bättre på Moto jämfört med G3 då UI är lättare på Moto samt att den kör med 1080p skärm.

    När jag hade min Moto X klarade den sig utan några större problem en hel dag med mitt användande, ca 2 timmar Spotify och en hel del surf med Chrome och diverse sociala medier. Kameran är okej men inte mycket mer, du lär åtminstone märka stor skillnad jämfört med Nexus 4. Skärmen kan upplevas som något ljussvag men det är bara något som stör när man använder den i starkt solsken, har även läst att skärmen på G3 är ganska ljussvag.

    Upplåsning av bootloader och root är väldigt simpelt på Moto X också om det är något du tänkt ge dig på.
     
    chraist och Androidnisse gillar detta.
  12. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar. Det blir nog faktiskt en Moto X helt enkelt. Blir det tack vare batteriet som du säger är bra och att mjukvaran ligger väldigt nära standard android.
     
    220volt gillar detta.
  13. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Jag ska just byta från G3 32Gb till Moto X (2014).

    Främst på grund av att jag ville ha något som är lite smidigare. Dock så lockar även mjukvaran i Moto X, jag föredrar rent Android, och det känns som att Moto X är så nära jag kan komma utan att kliva upp till jätten N6. Kameran är väl inte jätteviktig för mig, men den bör kunna ta hyfsade bilder åtminstone i bra ljus och det verkar Moton klara bra, att döma av det lilla jag fått testa en sådan tidigare. Skillnaden i skärmstorlek tycker inte jag känns av särskilt mycket, däremot levererar X mycket klarare färger, vilket är mycket mer påtagligt enligt mig. Sen har ju Motorola 2 GB RAM, till skillnad mot G3's 3, något som dock jämnas ut av LG's förhållandevis tunga UI. Tar du istället G3 16GB lär det bli värre...

    Det enda jag funderar över är batteritiden, som lär vara sämre på MotoX, men jag är rätt säker på att det kommer fungera för mig!
     
    Androidnisse gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.