Andriods strema ljud, flera rum

Diskussion i 'Allmänt' startad av 4fun, 3 jul 2015.

  1. 4fun

    4fun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag har alltid älskat Andriod produkter över Apple. För tillfället har jag en Sony tablet, och två Chromcast och det funkar kanon att strema netflix och ViaPlay. Varje chromcast är kopplad till en förstärkare, som sedan kopplad till varsin tv (två olika rum)

    Jag står nu i tankarna att komplettera mitt system och investera i något sorts ljudsystem i varje rum. Målet är att kunna spela samma musik i varje rum (totalt 5 olika rum). Grundtanken är att använda spotify som källa för musiken och högtalare hade jag tänkt köpa Sonos Play:1. Var hemma hos min chef som är en stor Apple fantast och kollade hans ljudsystem (totalt 9 airplay stationer). Måste säga att jag är otroligt imponerad hur enkelt Airplay var att sköta. Varje högtalare kunde han individuellt ändra volym på. Väldigt sällan jag blir imponerad av Apple, men det här var riktigt imponerande.

    Hur ska jag få något liknade ljud i varje rum?
    Vad ska jag köpa? Funkar det med Sonos Play:1? Om jag köper Sonos Play:1 i varje rum och använder Sonos program, hur streamar jag musik till mina två förstärkare?

    Är det bara jag, eller ligger Google par år efter Apple när det kommer till hemmaljud?

    Hälsningar
    4fun
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    AirPlay är ju dock ganska beroende av att du kör en dator med iTunes samt att du bara kan köra Apple Music eller lokal musik. Datorn måste vara på också, annars fungerar det inte. Inte en supersmidig lösning om man inte har en dedikerad dator för det och bara Apple produkter så man använda Fjärrkontrolls-appen.

    Sonos är en smidigare lösning, skulle jag säga. Då streamar Sonos själv musiken från den tjänst du önskar. Det går även att spela upp musik du har lokalt på datorn.

    Sonos har några olika produkter, deras högtalare Play:1, Play:3 och Play:5 spelar självständigt eller i par. Play:5 ger dig även möjlighet att ansluta en musikkälla med AUX-kabel. Sonos Connect och Connect:Amp finns också, där vanliga Connect ansluts till en befintlig förstärkare via Digital eller Analog-anslutning. Connect:Amp ansluts direkt till ett par högtalare och fungerar då också som en förstärkare. Både Connect och Connect:Amp kan också anslutas direkt till en musikkälla via medföljande AUX-kabel.

    Sonos erbjuder ju också en playbar och sub. Dessa är mest tänkta om man kör Sonos som hemmabiosystem. Är nog inte många som kör en Play:1 och en Sub.

    Som du beskriver det så skulle jag nog säga att du bör köra två stycken Sonos Connect som du ansluter till dina förstärkare. Därmed är de två rummen klara och du kan nu köra samma musik i båda dessa. I de övriga rummen köper du istället Sonos-högtalare. Jag skulle rekommendera Play:3, kraftfullare och klarare ljud än Play:1. Perfekt i de flesta rum. För större rum finns Play:5. Med detta sagt så är Play:1 långt ifrån en dålig högtalare, men den kan få det att låta lite instängt ibland.

    I mitt hem, 2rok, kör jag som följer:
    Kök: 1st Play:3.
    Sovrum: 2st Play:3 som är parkopplade för bättre stereo-ljud.
    Vardagsrum: Sonos Connect.
    Badrum: 1st Play:1
    Hall: 1st Play:1

    Hoppas att detta ger dig lite hjälp. :)
     
    Last edited: 4 jul 2015
    kalleboston gillar detta.
  3. 4fun

    4fun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,


    Hej,

    Tack för hjälpen, ditt inlägg hjälper mycket!

    Om jag har förstått går det att ha Sonos högtalare till Airplay?

    Jag gillar helt klart inte bli låst till Apple, men samtidigt det är otroligt smidigt jämfört med allt annat. Nej jag är inte tekniskbegåvad… Samt att priset på Airplay prodkuter inte så farligt.

    Sonos produkter verkar också smidiga. Förstår jag det rätt att jag måste ha typ Google Chrome för att strema film till min förstärkare/tv? Sonos har inga sådana produkter?

    En annan stor nackdel med Sonos produkter är priset. Framför allt priset på Sono Connect. En mottagare som kostar en bit över 2000 SEK har jag lite svårt för, tycker jag låter väldigt saftigt. Jag har inga problem att betala 2000 per högtalare, men 2000 för en mottagare… Det är här Airplay ligger framkant. En Apple TV kostar runt 700, då får jag både strema ljud och tv.

    Det finns inget annat bra sätt att strema till mina förstärkare, kombinerat med Sonos? Det går inte att strema till en t.ex Chromcast. Sedan kombinera det med X-antal Sonos högtalare i varje rum?

    Problemet jag har är att min bättre halva (sambon) inte är lika intresserad av att investera i dyra HiFi produkter som jag. Därför måste första tröskeln vara liten. Två Sonos högtalare + 2 Chromcast hade varit perfekt (kopplade till Hemmabio systemet). Men går inte Chromecasten inte att kombinera med Sonos produkter då får jag försöka hitta en annan väg framåt.


    Hälsningar

    4fun
     
  4. 4fun

    4fun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    För att göra det lite mer tydligt.

    Det finns inget bra sätt att kombinera Sono med Chromecast?
    Jag skulle vilja få ut mitt ljud ur min hemmabio system, utan att köpa en Sonos Connect som kostar en bit över 2000 SEK. (Vilket är galet dyrt för en mottagare).
    Dvs jag skulle vilja strema Soptify musik både till Chromecast (kopplad till min förstärkare) och till Sonos högtalare samtidigt.