Fråga: Skillnad EB585157VK- och EB585157LU-batterier?

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av orlandoknight, 8 jul 2015.

  1. orlandoknight

    orlandoknight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har fått ett par nya 2300 mAh-batterier som är avsedda för Samsung Beam i8530-telefoner som jag skulle vilja använda i min i9210 (S2 LTE). Jag tror de är av typen EB585157LU. Storleken och plus- och minuspolerna är identiska med i9210-batterierna. Båda ger 3.7V.

    Skillnaden är väldigt liten mellan de två batterierna. Tre anslutningar på LU och 4 på VK. "Hakarna i de båda övre hörnen skiljer också, dvs det går inte att få i LU-batteriet i min S2 LTE.

    Vilken skillnad är det om man använder ett tre-poligt batteri istället för ett fyrpoligt?
    Om ingen praktisk skillnad, skulle man kunna ta bort hakarna för att få det att passa i S2 LTE?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Står det ingen bokstav för respektive bleck?

    + och - är förstås självförklarande, men sedan finns i regel också T och D. T håller koll på temperaturen och ser till att batteriet inte överhettas. D är för att utbyta data om batteriets status.

    Jag tror inte att D är nödvändig utan är bara en extra bonusfunktion för smartare laddning, så det borde väl fungera om de i övrigt är identiska, men det bör nog någon mer kunnig svara på för säkerhets skull :)
     
    Last edited: 9 jul 2015
  3. orlandoknight

    orlandoknight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Nej inga tecken, förutom + och - på något av batterierna.
    Testar just nu att köra telefonen med fjärde polen övertejpad. Funkar utmärkt och appen med som övervakar batteritemperaturen funkar utmärkt (34-36 grader), inga tecken på överhetting.
    Ska testa laddning strax.
    Fjärde polen är nog alltså enbart för NFC.