Problem: Inte nöjd med videokvaliten

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Zeaed, 16 jun 2015.

  1. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Alltså... Du vill använda 8x digital zoom men vägrar filma i 4K trots att du har möjlighet till det? Not sure if serious.

    Digital zoom är alltid skräp (använder aldrig det, croppar däremot i post vilekt i princip är samma sak), men man har naturligtvis avsevärt mycket större möjlighet att få ut användbart material desto högre upplösning materialet har.

    Givetvis är det vidare av högsta vikt att du ser till att hålla nere ISO, eftersom mobiler har så små sensorer att ISO-prestandan är värdelös.
     
    Last edited: 10 jul 2015
    tcntad, kalleboston, SGSi9000 och 2 andra gillar detta.
  2. Zeaed

    Zeaed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har en "vanlig" men den är mer obekväm jämfört med mobil



    Jag gjorde totalt 11 olika clip från denna vinkel med alla tänkbara inställningar. med in och utzoomningar, ingen förbättring. Redan vid 2-3 x zoom börjar man se försämringar

    Redan på youtubes "förhandsvisning" ser man en "grå hinna" som ett filter pålagt
     
  3. Zeaed

    Zeaed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vi kan lägga ner jämförelsen mobil med systemkamera mer intressant relevant vad andra mobiler presterar
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 758
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Min poäng var att om resultatet blir riktigt dåligt under optimala förutsättningar, så blir det förstås ännu sämre under mindre optimala förutsättningar (läs. exempelvis genom att filma med en mobil).

    Kan du länka till ett videoklipp där digital zoom används på en mobil och där du anser att kvaliteten är bra vid 4-8x? Bra är ju rätt subjektivt, så jag missförstår kanske vad du är ute efter?

    [​IMG]
    Vill du alltså rent konkret spela in video i 1080p med 4x-8x digital förstoring (eller mer?) utan att upplösningen blir väldigt låg? Är du helt säker på att du inte blandar ihop optisk zoom med digital zoom?
     
    Last edited: 10 jul 2015
  5. Zeaed

    Zeaed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Eftersom du kan allt vet bäst

    Förklara för mig varför jag inte ens är i närheten av denna kvalitet?





    På dessa ex är bilden knivskarp

    Samma sak med foto



    Jag är inte i närheten av detta på mitt ex

    Gör jag samma på min med liknande zoom blir det ett filter av små korn på hela skärmen

    Och det spelar ingen roll vilka inställningar jag kör med allt från vga till 4k
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 758
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De exempel du själv fotat/filmat har samtliga varit i väldigt svag belysning - i klippen ovan är ljuset optimalt. I motsvarande belysning bör resultat förstås vara motsvarande de videos du länkar till eller i alla fall i närheten.

    I annat fall är det naturligtvis något fel på din telefon, och då bör du definitivt reklamera den hos Samsung, så att du kan få felet åtgärdat.