Användbara appar för butik?

Diskussion i 'Applikationer' startad av mr_c, 14 jul 2015.

  1. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej!

    Så här är läget, jag jobbar i en butik och vi har i nuläget ett traditionellt analogt system i form av en kalender som ligger på disken där vi skriver in alla tidsbokningar för kundbilar. Detta funkar väl i sig bra men det finns utrymme för förbättringar, dels att kunna få plats att skriva lite mer text, som telefon nummer, noteringar, vilka produkter som ska monteras i bil.

    Ofta är vi uppbokade en vecka framåt, men det blir lätt rörigt och vi kommer inte alltid ihåg vad som ska göras (när man väl är hemma och funderar på vad var det vi skulle göra imorgon..)

    Då kom jag på tanken att köpa en ny platta till mig själv, och ta med min Xperia Tablet Z och göra den till en jobbplatta, dvs den ska ligga på disken (eller sitta monterad nånstans) och i den ska alla noteringar och bokningar ske.

    Någon kalender borde vara lämplig till ändamålet, och gärna så att den kan synkas med anställdas antingen mailkonton eller deras kalendrar i mobilen, så dom själva ser vad som är planerat.

    Har ni något tips på hur man lättast går tillväga?

    Och är det någon som själv gjort något liknande, så kanske ni har tips på andra appar som kan vara bra att ha i en butik? :)
     
  2. akooot

    akooot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus One
    Sunrise Calendar passar nog bra till ändamålet. Du kan synkronisera till flera Google Calendar-konton och den har appar även till PC och Mac.
     
  3. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Känner inte till Sunrise K. men funderar på varför inte bara dela allas Google kalender med varandra? Eller omvänt att ha EN jobbarkalender som är delad till alla?

    (OBS! Ej genomtänkt detta men ibland händer det att man går över ån för att hämta, eller kanske snarare då - hitta vatten, jag gör ofta så själv...)
     
    mr_c gillar detta.
  4. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    @Mikael8.0@Mikael8.0 tänker bra där. Vi hade det systemet i en replokal vi delade med andra band. Då bjöd adminen in oss till kalendern bara, så kunde alla fylla i och boka hej vilt. Det funkade tom för trummisar!
     
    bernard och mr_c gillar detta.
  5. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Håller på o leker lite med Google Kalender nu men får det inte riktigt att lira :(

    Har ställt in på företagets google konto att kalendern ska delas till mitt google konto. Får ett mail om delningen och jag kan se kalendernoteringarna om jag går in på kalendern via webbläsaren. Men i kalender appen i plattan dyker de aldrig upp =/

    Vad kan det vara för strul? Har kollat alla inställningar känns det som, uppdaterat kalendern i plattan flera gånger utan framgång =/
     
  6. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Har du valt i kalenderappen att visa din nya kalender? Den brukar vara gömd bland helgdagar, födelsedagar och allt vad dom heter.
     
    mr_c gillar detta.
  7. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack :) Du hade rätt. Var lite letande och i en undermeny som inte syntes, då gick det att få fram dom :)

    Någon som har förslag på fler användbara appar? Laddade hem Google Keep också, borde vara en smidig anteckningsapp?

    Det är ett plus om det finns widgets med. Jag jobbar ihop med min far (som är 62) och det känns som jag kommer få jobba lite för att han ska överge det traditionella block och penna..
     
    kalleboston gillar detta.
  8. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    @mr_c@mr_c även där har jag pers erfarenhet. Jobbar som snickare och vi kör med keep som attgöralista. Tyvärr är det svårt att få med gubbarna (60+) på noterna. Dom vill fortfarande ha det utskrivet. Men din far kanske är lite mer medgörlig :)
    Alla yngre tycker keep är skitbra. Eftersom alla kan se vad som är gjort och inte gjort.
     
  9. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Haha jo de äldre är alltid lite svårövertalade, tills dom förstått hur det funkar då är det jättebra istället :)

    Farsan är teknikintresserad, men är det för krångligt eller massa man ska komma ihåg så tappar han intresset direkt. Så jag hoppas detta ska bli en smidig lösning :)
     
    kalleboston gillar detta.
  10. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Keep använder jag dagligen själv men verkar svårt att få någon annan i familjen att inse fördelar med en delad anteckning.

    Ang. Google kalender så måste man komma ihåg att det är - typ - skillnad på att uppdatera och synkronisera. Möjligen svamlar jag om detta...
     
  11. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga keep jag med, bara skapa en ny lista för varje bil. Tex skapa en lista som heter ABC123(regnr) och sedan skriva typ:
    Montera kondensator
    Montera lågnivåkabel
    Montera säkringsblock
    Bygga kickpaneler

    Sedan då varje sak är klar är det bara klicka på respektive rad så blir den överstruken. En bra sak med keep är ju att det finns till android, ios, chromeos, windows, mac osv. Widget finns ju också som man kan förstora så den tar upp hela skärmen.
     
    mr_c gillar detta.
  12. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Sunemangs: Låter som ett vettigt upplägg :)

    Jag kom o tänka på en funktion till jag skulle vilja ha nu, men som kanske inte finns (än?)

    Våra anställda har lite ojämna arbetstider pga familj och andra yttre omständigheter. Så ibland kommer de tidigare till jobbet o stökar av lite, ibland går de hem tidigare, o när det vabbas så missar ibland både dom och jag att skriva det (i den ständigt återkommande papperskalendern..)

    Då kom tanken: Finns det någon app, som jobbar ihop med nån liten mojäng, som skulle funka som stämpelklocka?

    En app i plattan som man har några olika profiler på (för varje anställd) och kanske nån dosa som går över bluetooth där du kan ha en ID-tag (NFC kanske?) som du stämplar in med när du kommer, och stämplar ut när du går. Som loggar tider?

    Vore en jättesmart grej, kanske inte finns då större företag oftast har nån dyr stationär lösning men för mig vore det perfekt :D
     
  13. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    denna använder jag, i jobbet, dagligen alltså, och skulle inte klara mig utan den.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dynamicg.timerecording

    Dock måste man ju ha disciplin att stämpla in/ut.
    Kan berätta mer vad den kan (typ allt?) men den är alltså individuell för varje person.
    (alltså inte som du nog tänkt, att den bara ska finnas på plattan på jobbet.)
     
    Last edited: 15 jul 2015
  14. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tycker att Wunderlist är en betydligt bättre att-göra-lista än Keep och särskilt för ett företag.
    https://www.wunderlist.com
     
  16. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Jag ifrågasätter inte detta men berätta lite om vad som är bättre? Eller sämre med Keep?
    (förutom att Keep tar god tid på sig att ladda om man browsar in med datorn)
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Tack, jag borde så klart ha motiverat min åsikt.

    Största skillnaden är att Wunderlist just är en listhanterare och inget annat.
    Det går att tilldela punkter till olika personer.
    Det går att se av vem och när en punkt markerades som slutförd.
    Gruppering av listor. Keep har lagt till labels, men det blir inte särskilt bra översikt om man har fler listor än vad som ryms på en skärm.
    Det går att ha deluppgifter.
    Det går att ha en diskussion i varje uppgift.
    Det finns ett anteckningsutrymme i varje uppgift.
    Smarta listor som automatiskt skapas utifrån vad som ska göras i dag, den här veckan eller är stjärnmarkerade.
    Attacha filer till varje uppgift.

    Det är vad jag kommer på på rak arm.

    Jag använder Keep också, men endast för kortare anteckningar som är ganska statiska och som jag behöver komma åt snabbare än det på Drive.
    Keep är bättre på just kortare anteckningar.
     
    Mikael8.0 och kalleboston gillar detta.