[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

  1. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Har nyss bytt från Hallon till Halebop nu i veckan, och har numera lite bättre täckning allmänt samt att 4G äntligen går att använda. Däremot har 2 personer med olika operatörer (Tele2 o Telenor) o mobiler (iPhone 4S o Doro "seniortelefon") sagt att jag hörs väldigt dåligt nu. Underliga biljud liksom och det var svårt att höra vad jag sa. Har samma mobil som förut (Z1Comp).
    Testade att med min reservmobil ringa upp mig själv och lyssna. Det var som att jag hade en röstförvrängare! Svajade o hackade som fan! Testade stänga av brusreduceringen och tyckte då att det blev betydligt bättre!? Skumt...
    Är det mobilen som knasar, eller är det operatören? För detta problem kom direkt efter op.bytet... Har som tur är ingen bindningstid i alla fall.
     
  2. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Har nyss bytt från Hallon till Halebop nu i veckan, och har numera lite bättre täckning allmänt samt att 4G äntligen går att använda.
    Däremot har 2 personer med olika operatörer (Tele2 o Telenor) o mobiler (iPhone 4S o Doro "seniortelefon") sagt att jag hörs väldigt dåligt nu. Underliga biljud liksom och det var svårt att höra vad jag sa. Har samma mobil som förut (Z1Comp).

    Testade att med min reservmobil ringa upp mig själv och lyssna. Det var som att jag hade en röstförvrängare! Svajade o hackade som fan! Testade stänga av brusreduceringen och tyckte då att det blev betydligt bättre!? Skumt...

    Är det mobilen som knasar, eller har jag bytt ner mig när det gäller operatören? För detta problem kom direkt efter op.bytet... Har som tur är ingen bindningstid i alla fall.
     
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Hade samma problem med Telia för några år sedan. Där handlade det om att min mast var överbelastad och samtalet pendlade mellan master varav den ena hade nära 0 i signalstyrka och därmed gav dessa bieffekter.

    Telia vägrade ta emot felanmälan det då de hävdade att ingen annan i området hade samma fel eller hade klagat... Slutade med att de tog tillbaka mobil och abonnemang och strök bindningstid/uppsägningstid, detta då jag hade ringt och klagat 6 ggr inom den första månaden kunde de se i loggarna. Så de insåg väl att något inte stod rätt till själva.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det låter absolut inte bra. För att utesluta vad som kan vara fel, vore det lysande om du kunde testa följande:
    -Ett annat simkort i din mobil.
    -En annan plats.
    -Ditt simkort i en annan mobil.

    Det du beskriver kan uppstå pga flera faktorer. En är det som Crown beskriver. Kan även vara något med telefonen. :)
     
  5. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Vore konstigt om det vore nåt fel med telefonen, för samma dag (eller kvällen innan...numret flyttades på natten) jag bytte simkort så lät det ju som det skulle med gamla operatören.
    Har testat med mitt kort i annan mobil också. (liten billig Samsung Young eller vad den heter) Ungefär samma resultat. Har inte testat annan plats än här hemma i lägenheten än.
    Har kontaktat supporten...få se vad svaret blir.

    EDIT:
    Testade simkortet igen i annan mobil idag. Det lät plötsligt jättebra! Testade i min Z1 igen...lät skit... Testade ett annat kort i Z1...ett Telia...lät också skit...så jag misstänkte nätet.
    Kom då på att jag gjorde ju en reparation med PC companion innan första samtalet gjordes efter att jag bytt operatör. (Den hade börjat dra jättemycket batteri så jag körde en rejäl reparation.)

    Började fundera på om det hade nåt med den här saken att göra. Så jag gjorde en fabriksåterställning igen idag, och efter det har jag ringt 2 långa samtal och ingen har klagat på ljudet hittills!! :) Skumt.....

    Kom även på att när jag startade mobilen första gången efter sim-byte poppade en ruta upp om "välj nätverk". Första gången valde jag såklart Halebop. Men denna gång valde jag Telia av dom tre alt. som fanns. Det tredje vet jag inte vad det var... Kan detta också inverkat??

    EDIT igen...
    Problemen kvarstod även efter återställning. Däremot verkar det bara vara dessa störningar när jag befinner mig hemma hos mig eller hemma hos min tjej. Var i Uppsala idag o pratade utan störningar i nästan en timme. Igår var jag hemma i lägenheten och då hördes jag knappt trots att det var god täckning enligt mobilen... Samma sak i lördags då jag var hos tjejen ute på landet.
    Enligt Halebops täckningskarta ska det vara bästa sortens täckning på allt på båda ställena.... Fast oftast visar mobilen bara dålig 4G eller EDGE...?
    Nu har jag begärt portering tillbaka till Hallon igen... Jag kan leva med lite lägre hastighet om jag bara kan få höras bra istället. :)
     
    Last edited: 3 aug 2015
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    @Cupcakes@Cupcakes Hur är det möjligt att jag har 120 GB/mån på min nya tjänstemobil? :S Hittar inget sånt abonnemang på Telias hemsida.

    Vad har chefen lyckats hitta för abonnemang egentligen? :P
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle tippa på att du har 20GB. Är en sommarkampanj där man får 100GB extra de tre första månaderna. Inte att missta med 100GB/månad dock. :)
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har Telia något attraktivt sätt att surfa i Finland med sina företagsabbonemang? Ska på tjänsteresa dit nästa vecka.
     
  9. hejhej

    hejhej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Htc One M7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Htc One M7
    Platta:
    Nexus 7
    Hej! Jag har ett mobilabonnemang hos telia där jag vill göra en överlåtelse till min kompis. Men jag vill behålla själva abonnemanget och bara lämna över mobilen. Är lite nyfiken ifall detta skulle kunna gå smärtfritt.

    Tack på förhand.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det är väl bara att ta ut sim kortet och ge telefonen till din kompis och låta din kompis betala in de pengar som är för telefonen till dig [emoji4]
     
    Sweden2 gillar detta.
  11. hejhej

    hejhej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Htc One M7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Htc One M7
    Platta:
    Nexus 7
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om den nya personen endast skall ha den fysiska telefonen skall ingen överlåtelse göras. Ni kan däremot skriva ett kvitto mellan er, där det framgår att ägandet övergår till den nya personen.
     
    hejhej gillar detta.
  13. Hegga

    Hegga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Hej,
    Har för tillfället Comviq fastpris EU. Fick dock ett sms från operatören om att den abonnemangsformen kommer att avslutas. Reser mycket till Finland och är i behov av fasta låga priser i Finland. Såg att Telia har släppt ett tillägg som heter "Grannland" vilket gör att man kan använda ditt abonnemang precis som vanligt när man reser i norden. För tillfället verkar Telia vara den enda som erbjuder detta i Finland. Min tanke är att teckna mobil komplett 12GB med en extra anslutning till det. Alltså 399kr +149kr +39kr för Grannland.
    Är det någon som vet om om det blir 2 kreditupplysningar om man tecknar detta vid ett och samma tillfälle i en Telia butik? Har haft comviq endast 9 månader och även ett Tele2 student abonnemang som jag tecknade bara för några månader sedan. Dessa två ska sägas upp och numren porteras till Telia. Har alltid skött mina abonnemang även hos Telia när jag haft dem tidigare. Inga betalningsanmärkningar och jobbar lite vid sidan om studier. Det bör väl inte bli några problem att teckna detta? Ingen bindningstid ska tecknas eftersom jag väntar på att kunna köpa OPT när väl tillfälle ges. :)
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kommer inte att göras två kreditupplysningar, endast en. Så länge du inte har någon betalningsanmärkning eller tidigare skuld till Telia kommer det inte vara några konstigheter.

    Tänk på att Grannland måste tecknas två gånger om du vill ha det på båda abonnemangen.
     
  15. Hegga

    Hegga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Ok tack för info. Dock så står det på Telias hemsida under villkor att "Om du har en eller flera mobilanslutningar eller surfanslutningar till ditt Komplett-abonnemang så gäller Grannlandsprissättningen även för dessa abonnemang. Detta betyder att om du vill att en mobilanslutning skall få tillgång till Grannland så tecknar du tjänsten på huvudabonnemanget det går inte att aktivera Grannland direkt på en mobil- eller surfanslutning."
    Såg även under en annan sida det detta bara är en kampanj och att den skulle avslutas 16/8. :(
    Nu är klockan över midnatt så det kanske är kört. Får kolla det fysiskt i deras butik imorgon.
     
  16. Hegga

    Hegga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Det står under
    https://www.telia.se/privat/om/villkor
    Att tjänsten Grannland är kampanj. Konstigt när Telia lanserade den typ 1 juni och ingen annanstans stod det om att det endast var en kampanj.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Oj, det var något nytt! Då är det ju ännu bättre.

    Skulle tro att man fortsätter med detta! Ordet kampanj lockar ju fler, så kan ju ha varit det som avgjort.
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Grannland gäller fortfarande, var i Finland några ggr i helgen.

    [​IMG]
     
    Hegga gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    "kampanjen" är en sådan som fortsätter och troligtvis blir permanent. Ungefär som det med dubbel surf. :)
     
    6150 gillar detta.
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Funderar på å byta surfmängd till min surfplatta.

    Har idag 6GB, går jag upp 100 kr så får man ju 14GB mer, har dock bindningstid, går det då att nedgradera till ursprunglig datamängd trots bindningstid ?