Fråga: Kitkat vs Lollipop, batteriförbrukning i mobilt data-läge(ej wifi)?

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Ignatius_Pop, 25 jul 2015.

  1. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Börjar snea ur på lollipop då jag tycker att telefonen inte alls levererar så bra batteritid som jag förväntad mig från alla recensioner. Om jag kör wifi så är den ganska hyffsad, men om jag kör mobil data så lägger sig appar som inte ska ligga högst i batteriförbrukningslistan, sig högst(ska ju vara displayen som drar mest, i varje fall om man använder den som jag gör). Tex Google Play, Google play services och diverse browsers jag använder(verkar som om lollipop låter apparna ligga och pinga efter data om jag kör i mobilt data läge).
    Uppgraderat till senaste 5.1 nu och verkar vara samma problem kvar sen innan(ska precis fabriksåterställa den dock, ej gjort det).

    Så min fråga är, är det lönt att flasha in kitkat? Existerade samma problem där på Z3 Compact? Drar data mkt mer batteri än wifi? Utöver själva designen och multitaskknappen så gillar jag faktiskt kitkat bättre so far.

    Kan tillägga att jag oftast har full täckning på 3G och brukar stänga av 4G.
     
  2. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

  3. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Sorry, missade det inlägget. Får ta och göra en komplett restore(du menar fabriksåterställning?). Ska låta inställningar vara(jag har tex stängt av NFC och annat) och se om det gör någon skillnad. Stamina mode verkar inte göra någon skillnad alls för mig. Men jag har white listat en meddelande app, så det kanske gör att wifi/data aldrig stängs av ändå.
    Men du har en poäng med att det kanske är listan för strömförbrukning som bara ser skum ut och det inte dras så mkt batteri ändå?
    Fast det är rätt stor skillnad mellan wifi och data.
     
    Last edited: 26 jul 2015
  4. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Kan inte skada att testa. Kör ett par dagar utan att installera något och se hur det går (kan ju vara appen du whitelistat som spökar). Listan över strömslukare har jag alldrig begriptit mig på. Ser skummare ut i 5.1, men ändå drar det totalt mindre. Svårt att veta hur man felsöker sådant här.
     
  5. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Helmysko. Fabriksåterställde och wipade cache några ggr(vet ej varför, tror de gör samma sak), och nu drar den inte lika mkt batteri i dataläge(trots att jag fabriksåterställt innan utan resultat). Fast listan för strömförbrukare är fortfarande bananas, google play, browsers etc är i topp och inte skärmen, trots att jag använt den mkt(nere på 35% nu och har 5,5h screen on med data, vilket jag måste anse är mkt bra). Fattar ingenting. :)

    Edit: Kan ju lägga till att jag inte pallade vänta så la nästan in exakt samma appar som jag hade innan förutom swiftkey och soundhound(men tror ej de drar mkt ström). Enda andra skillnaden är att NFC är på och jag har inte satt på Stamina-läget.
     
    Last edited: 26 jul 2015
  6. Joe

    Joe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Körde 5.1 några dagar men har pga av den försämrade batteritiden valt att gå tillbaka till 4.4.4 kitkat igen. Känns lite som att tillverkarna lägger allt krut på att få en bra användarupplevelse när telefonen är ny på marknaden. De uppdateringar som kommer senare är istället mer för show då de knappast är lika förfinnade som när telefonen är ny på marknaden.

    Med 4.4.4 är telefonen lika snabb/responsiv som med 5.1 men batteritiden är betydligt bättre.
     
    Ignatius_Pop gillar detta.
  7. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Batteritiden är långt ifrån dålig på min med 5.1, men inte fenomenal som jag hade förväntat mig heller. Ska testa att flasha in kitkat när jag har tid. Finns eg inget i lollipop som jag saknar i kitkat hittills.

    Intressant. Har också märkt det. Det verkar som om versionen telefonen släppts med är mest finslipat. Uppdateringarna brukar sällan leda till bättre batteritid och har fler buggar.
     
  8. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Fast nu vet vi att det bör komma en ganska allvarlig buggfix. Förhoppningsvis ganska omgående. :)