Problem: Fel på min skärm?

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av filur93, 13 aug 2015.

  1. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Tja! Jag undrar lite över skärmen på min nya S6:a.

    För det första är det en tydlig skillnad i färgtonen upptill och nertill på skärmen. Längst ned upplevs vitt/grått som ljusare och det finns en tydlig gul ton. Detta avtar desto högre upp på skärmen man går.

    Det andra är att vid låga ljusstyrkor, så smetas svarta detaljer ihop eller försvinner. Det hela är rätt svårt att förklara, och jag kan inte heller fånga det på bild eftersom det är för mörkt. När man t.ex kollar slutscenen i filmen Fury (där det är väldigt mörkt) ser det förjävligt ut.

    Hur är era skärmar? Bör jag lämna in den till återförsäljaren och få den fixad/utbytt?
     
    Last edited: 13 aug 2015
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det första du beskriver låter åtminstone inte normalt, skulle nog säga att du skall skicka in den, om det nu inte är så att du fortfarandebkan DOA den?
     
  3. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Köpte den i butik (Elgiganten, bokad i butik) i måndags, så jag vet inte om det fungerar på samma sätt som om man beställt den över nätet.
     
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Du har inte ångerrätt, men är den Dead On Arrival är det en annan sak- att du har rätt till en fungerande produkt vid "leverans"
     
  5. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag får gå dit och se vad de säger då :)
     
  6. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det första du beskriver kan vara lim som syns längst ner på skärmen. I bästa fall kan det bli bättre men det är nog säkrast att DOA om du har möjlighet. Det kan också vara något annat.

    Att mörka nyanser smetas ihop vid låg ljusstyrka tror jag är en svag punkt i själva panelen. Min är i alla fall också så. Jag brukar behöva höja ljusstyrkan när jag ser på film.
     
  7. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag gick till Elgiganten nu och lämnade in den. Jag fick ingen ny, eftersom killen som jag pratade med inte kunde se nämnda fel. Det kändes som om han inte kollade så noga och han ifrågasatte mig hela tiden. Inte något vidare bemötande...

    Hur som helst så blev den inskickad för service/reparation. Förhoppningsvis är de på serviceavdelningen kompetentare.
     
    Last edited: 15 aug 2015
  8. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Mm, jag har börjat misstänka det också. Antagligen sänks gamman med ljusstyrkan för att motverka problemet med screen smearing, som funnits på Samsungs AMOLED-paneler länge. Jag tror dock att det är mer än så som pågår, då det kan bli "pixelerat" runt vissa objekt vid låg ljusstyrka.
     
    Last edited: 15 aug 2015
  9. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Både färgskiftning och dåliga detaljer i mörker vid låg ljusstyrka är standard för AMOLED. Märker inte av detaljrikedomen då jag inte kollar på film på den, men märker färgskiftningen och det hade jag läst om innan jag valde telefonen. Vet inte om jag tycker min är gul nertill men när jag jämförde den med min HTC One sida vid sida var S6:an betydligt mer blå/grön i tonen och skiftade uppifrån till ner mot någon annan nyans.

    Den må på papper ha världens bästa skärm, men i verkligheten har den ett par ganska tydliga brister.
     
  10. sbl

    sbl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Via jobbet (jag jobbar med apputveckling) har jag köpt in och testat 3 st Galaxy S6, och 2 st Galaxy S6 Edge. Två av de tre S6-telefonerna lämnade jag tillbaka direkt då nederdelen på den ena såg röd ut vid vit bakgrund, och starkt rosa på den andra vid vit bakgrund. På en av de två S6 Edge så är nederdelen mycket mörkare än överdelen, så när man skrollar upp och ner på skärmen stör man sig rejält på detta. Behöll den ändå då det inte syns så mycket vid VR, vilket är det jag har den till. Man ser effekten tydligt om man går till inställningar, fokuserar på en text, och skrollar upp och ner.

    Den S6 och den S6 Edge som är bra är ändå inte helt bra, man ser svagt färgskifte över skärmen (stor skillnad jämfört med t.ex. min Note4 och iPhone-skärmarna), men det är OK och man stör sig inte på det hela tiden.

    Det finns en tråd på XDA som nu har 88 sidor som går igenom problemen:
    http://forum.xda-developers.com/galaxy-s6/general/getting-replacement-s6-due-to-screen-t3074865

    Jag skulle rekommendera byta den direkt som DOA tills du får en som är OK (dvs inget färgstick vilket är det som är värst). De som är bra i mitt fall var 128 GB enheter, jag vet inte om Samsung prioriterar de framför 64GB-enheterna.
     
  11. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har fått en ny nu! Skärmen på denna är MYCKET bättre :D Båda felen jag nämnde i min trådstart finns inte på den nya telefonen. Den "smålaggar" inte heller som den första jag lämnade in.

    Elgiganten ville som sagt inte DOA den direkt, utan de skickade den vidare på service. Där gjorde de antagligen bedömningen att min enhet var felaktig, och de DOA:de den. Jag har en svart 32GB om det spelar någon roll.
     
    Last edited: 21 aug 2015
    Mobilnörden2000 gillar detta.