Huawei Honor 4x - erfarenheter o omdömen?

Diskussion i 'Honor' startad av Lugnofin, 13 aug 2015.

  1. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Hej! Är lite nyfiken på Honor 4X som finns på kampanj hos Elgiganten för 1500 spännisch. Tänkte som en budget/slit-o-släng-lur.
    Har klämt på en på butiken och tycker den verkar helt ok (om man står ut med Huaweis egna UI ovanpå Android).

    Någon som har några erfarenheter o omdömen av den modellen?
     
  2. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ab det jag läst verkar den prisvärd.
     
  3. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Byt till Google launcher annars.
     
  4. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

  5. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Har du köpt den än?
     
  6. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag har lagt in en beställning och återkommer med omdömme.

    Har läst runt och 4x verkar allmänt känd internationellt som en av de mest prisvärda telefonerna i segmentet.
     
  7. Radon

    Radon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    450
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s
    Sambon köpte en på elgiganten för 1490 kr. Är inte låsta, hon kör Telia. Verkar vara en riktigt trevlig telefon för dom pengarna. Riktigt bra kamera och suverän batteritid. Ligger 4.4.2 i den och någon uppdatering verkar inte finnas ute. Fick även med 3 månader gratis Viaplay :-).
     
    bernard gillar detta.
  8. Rexspex

    Rexspex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har haft den i en vecka nu och är nöjd. Den är helt olåst. Dom skickar med ett Telenor kontantkort som man inte behöver använda. Det ska komma en uppdatering till Lollipop. Tydligen håller dom på med testpiloter som använder den nya uppdateringen innan dom släpper den. Tyckte telefonen verkade prisvärd när den såldes för 2300kr. För 1500kr kan man inte låta bli att köpa den. Tycker att UI e helt okej med. Men sånt är alltid en smak sak. Det fina med android är ju att man kan byta launcher om man vill. Jag kan rekommendera den som en mycket prisvärd mobil. Man får mycket för pengarna.

    Här kan man läsa lite om honor som Huawei vill ska vara ett eget märke http://hihonor.com/en/pages/home om man är intresserad
     
  9. marot858

    marot858 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har också haft den en vecka nu och är mycket nöjd. Den känns ovanligt rapp och buggfri för prisklassen och än så länge har jag inte hittat något egentligen som verkligen stör. Visst krävs det lite omställning med det egna UI:t, men efter byte till Nova Launcher handlar det mest om en vanesak än om att det skulle vara sämre än pure android tycker jag. Originallaunchern hade jag svårt för eftersom App Drawer saknas och för att det inte får plats speciellt mycket ikoner. En stor skärm men låst till att ha få rader och kolumner, vilket gör att det inte får plats speciellt mycket ändå. Nova ger ett mycket mer skalbart interface. Utan App Drawer blir det minst en extra hemskärm med appar som man sällan använder, som passar bättre att ha i App Drawern. De som kommer från iPhone däremot kan nog uppskatta att ha allt på ett ställe. Notera att det inte finns någon menyfunktion för launcherbyte utan det måste göras bland defaultinställningar i Apphanteraren, vilket förmodligen kommer att få många att tro att standardlaunchern inte går att byta.

    Dualsim-funktionen fungerar fullständigt felfritt och känns helt integrerad i systemet, vilket annars inte riktigt har varit fallet i dualsimtelefoner jag har testat tidigare. Skärmen hamnar väl inom kategorin "tillräckligt bra", även om den inte är riktigt high end såklart. 267 dpi räcker väldigt långt trots allt. Det som verkligen står ut med skärmen är ljusstyrkan. Den är ett makalöst bra tryck i, vilket märks både i solljus i form av bra läsbarhet och på natten när man blir helt bländad om man inte har ställt ner styrkan innan man går och lägger sig. Ljudkvalitet i samtal är kanonbra och den är stabil i blåtandsuppkopplingar. Den enda tydliga nackdelen som jag har hittat än så länge är skärmen eller rättare sagt det fabriksmonterade skärmskyddet, som är mindre reptålig än vanligt glas. Jag lyckades repa upp den rejält efter att ha haft nycklarna i samma ficka under nån timme, vilket annars inte brukar spela någon större roll. Jag hoppas att skärmskyddet har tagit smällen och har beställt ett i tempererat glas istället.

    Överlag en kanontelefon för 1500kr om det priset fortfarande gäller.
     
  10. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar. Tyvärr varit mycket stök med annat senaste veckan så jag hann inte komma till skott och köpa den på 1500-kronorskampanjen på Elgiganten. Får se hur jag gör nu... Kanske avvaktar nya Moto G som kanske hamnar i samma oprutade prisklass (ca 2500-ish).
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd med min telefon. Valde mellan denna och Samung A7.

    Framförallt nöjd med batteritiden och att den är så rapp. Bristen på bloatware är också trevlig. Men allt är godkänt med telefonen tycker jag. Jag tror att Apple och Samsung kommer att få det svårt att behålla sina överpriser nu när Kinatelefonerna blir lättillgängliga i väst.
    Det är ju smått pinsamt att att A7 kostar mer än dubbelt så mycket som 4x när det enda den har att erbjuda utöver är ett metallskal. Att Iphone6 plus kostar det femdubbla är direkt pinsamt.
     
    Finskpinne gillar detta.
  12. Rexspex

    Rexspex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har hört ett rykte att det ska börja rullas ut uppdateringar till 4X den 10 sep.
     
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Var läste du om det?

    Bra, att Android 5,0 saknas är det enda jag kan komma på som är dåligt med 4x.
     
  14. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Huawei kommer bli att räkna med i framtiden.
     
    Finskpinne gillar detta.
  15. Rexspex

    Rexspex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0


    Är som sagt ett rykte. Men jag hoppas det är sant. Vet att det testas en lollipop version på 4x av utvalda testpiloter. Så det gör ju ryktet lite troligare
     
  16. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tack för info!

    Hoppas det även gäller standardversionen av 4x som sålts i Sverige. Telefonen på bilden är lyxmodellen av 4x.
     
  17. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Rexspex gillar detta.
  18. roborobo

    roborobo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena! Är I behov av en ny lur och har funderat på antingen Huawei p8lite alternativt moto g3, priset på 4x gör den dock väldigt lockande, jag har dock en fråga till er som har denna lur, för tillfället har jag en Huawei g740 och egentligen har den fungerat riktigt bra förutom en sak som är helt sjukt irriterande lagringsutrymmet för appar är endast 1 gig och visst kan man flytta över en del till I sd-kortet men långt ifrån tillräckligt, jag har rootat luren för att få den att fungerara hyfsat men har tröttnat nu. Lider honor 4x av samma problem när det kommer till utrymmet?
     
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag har 1,29GB appar installerat och ser inget hinder för mer. Men lagringsminnet totalt är bara 3,65GB. Antar att resten går till OSet. 8 GB angivet telefonminne.

    Om det är något jag skulle ändrat på telefonen så är det just 16GB istället för 8GB.
     
    Last edited: 12 sept 2015
  20. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Köpte en till min son, han kom från Xperia Z1C och är oerhört nöjd, med telefonen, gillar flytet o kameran. Har känt på den lite själv o tycker den är helt ok (har LG G2 för egen del ),
     
    Last edited: 14 sept 2015