Recension: ViVo X5 MaxS Platinum - recension

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av BENmeister, 19 aug 2015.

  1. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Hej, nu har jag använt den här telefonen i snart 4 veckor och tänkte jag skulle skriva en liten recension!

    [​IMG]

    CPU: MTK 6752 8 core 1.7Ghz
    Storage: 3GB ram + 32GB ROM
    OS: Android 4.4 with FunTouch 2.0
    Weight: 194g
    Size: 153,90 × 78,00 × 7.29mm
    Screen: Amoled 5.5" FHD 1080P
    Battery: 4150mah
    3G: 850/1900 / 2100MHz
    4G: B3 / B7 / B38 / B39 / B40 / B41
    Back Camera: 13MP F2.0
    Front Camera: 5MP F2.4
    Sound: YAMAHA YSS-205X Digital surround signalprocessor + ES9018 + ES9601 + OPA1612
    Price: 450$ USD

    [​IMG]

    Telefon + tillbehör
    Med telefonen medföljer en screen protector som redan är monterad på skärmen. Detta uppskattas och är något som börjar bli mer och mer standard från lite mer exklusivare telefoner från Kina.
    Hörlurarna som följer med överraskar i kvalitét - mycket bra ljud, ingen billig plasthistoria!
    Följer även med ett skyddsskal i plast som jag ej använder, då jag tycker telefonen blir för otymplig. En 5.5" telefon är redan stor nog!
    Utöver det har vi en standard micro usb kabel, en quick charge laddare på 2A och en liten pin för att öppna simkortsslotten.


    [​IMG]

    Byggkvalitét
    Detta måste vara den mest gedigna "kinalur" jag någonsin prövat. Det är även den tyngsta telefonen jag ägt (200g!), vilket förmodligen beror på det stora batteriet (4150mah) samt bakstycket som är gjort i rostfritt stål.
    Med den extra vikten känns telefonen verkligen exklusiv och tålig. Det enda jag skulle vara orolig över är att tappa telefonen med skärmen först, vilket skulle kunna sluta olyckligt med telefonens vikt.
    Strömknappen och volymknapparna känns även tåliga.


    [​IMG]

    Batteri
    Detta är första gången jag ägt en mobil med så stort batteri, och det var även en av anledningarna till att jag valde den här telefonen. Med en tjocklek på endast 7.29mm så känns mobilen fortfarande tunn samtidigt som man får utmärkt batteritid. Detta är tydligen den tunnaste smartphone med ett batteri större än 4000mah. Jag har fått ladda telefonen efter 2-3 dagar (räcker oftast 3 dagar för mig). Så är du ute efter en telefon med stort batteri som samtidigt inte är för tjock kan denna vara en möjlig kandidat för dig!


    Prestanda
    Med en MTK 6752 CPU är den här telefonen inte alls den snabbaste på marknaden just nu, men allt flyter verkligen på jättebra. 3GB ram är även det ett plus. Jag är ingen gamer så jag har inte testat någon gamingprestanda. OSet flyter däremot på utmärkt utan lagg, och att ha många applikationer igång i bakgrunden är inga problem. Infogar en screenshot från Antutu:
    [​IMG]


    Ljud
    Största anledningen till att jag valde att köpa den här telefonen är ljudet. Med tidigare smartphones jag ägt har jag inte varit nöjd med ljudkvalitén samt att dom inte orkat driva mina större hörlurar (ja, jag är väldigt kräsen med ljud). Jag har länge hållt kvar vid min gamla mp3-spelare då jag inte hittat någon telefon som matchar ljudkvalitéten, men nu kan jag säga hejdå till den. Finns otroligt många sätt att ändra ljudbilden på, och WOW - vilken uteffekt! Lyssnar du på musik mycket och letar efter en telefon med bra ljud är denna något för dig!
    Högtalarna har även dom bra uteffekt och är bättre än många smartphones. Dock är jag allergisk mot att lyssna på musik från telefonhögtalare...

    Samtal/3G/4G
    Under tiden jag använt telefonen upplever jag samtalskvalitén som mycket bra. En lite rolig funktion är att man kan spela in alla samtal. Denna funktion finns oftast inte på smartphones då det är olagligt att spela in samtal i dom flesta länderna i västvärlden.
    [​IMG]

    4G fungerar utmärkt i staden jag bor i (ca 70.000 inv). Utanför dom medelstora städerna blir det sämre med 4G täckning då telefonen saknar stöd för band 20 vilket används i Sverige för 4G utanför städer. Det är inget problem för mig då jag oftast inte stremar större filer samt sällan håller till utanför staden.
    [​IMG]


    Skärm
    Skärmen är mycket trevlig att titta på med väldigt hög ljusstyrka vilket uppskattas under soliga sommardagar. Jämför man denna skärm med min tidigare kinalur (Elephone p7000) så är denna många snäpp över den. Utmärkta betraktningsvinklar, fina färger och mycket stark ljusstyrka.


    Kamera
    Kameran i denna är en mycket intressant sak. Har tagit kort i en del vackra miljöer och jag upplever det nästan som att bilderna ser lite för bra ut(!?). En del foton ser nästan photoshoppade ut imo. Det är möjligt att det har att göra med inställningarna i ViVos kamerapp, har ej testat någon annan kameraapp. Bilder i mörker blir lite suddiga och inte lika klara, något jag upplever är standard hos alla smartphones. Lägger upp några bilder tagna med kameran från telefonen här så får ni avgöra själv:
    BILD 1
    BILD 2
    BILD 3
    BILD 4
    BILD 5


    + Batteri med 4150mah, lång batteritid!
    + Ljudet. Denna telefon har grymt bra ljud och grym uteffekt!
    + Byggkvalité. Känns oerhört robust och välbyggd med ett bakstycke i stål.
    + Tunn. Telefonen är endast 7.29mm tjock trots det stora batteriet.
    + Skärmen är väldiigt ljusstark och visar fina färger.
    + Inga "skräpappar" förinstallerade. Det finns en del kinesiska appar på telefonen som går att avinstallera utan problem.
    + Snabbt Android. Har aldrig upplevt något lagg. Bra optimerad mjukvara!


    - Storleken (om man inte är van att använda 5.5" telefoner.
    - Android 4.4 (förhoppningsvis kommer uppdateringar).
    -? tyngden. Kan vara farligt att tappa telefonen med skärmen i backen.


    Fråga gärna om telefonen i tråden så ger jag svar!
     
    Leo83, bernard, devylia och 1 annan gillar detta.
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vad trevligt med ännu en recenserad kina-telefon!

    Vad tycker du om ui:t, FunTouch? Något som sticker ut? Ris eller ros?
     
  3. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Eftersom detta OS flyter på så bra har jag inget att anmärka på. FunTouch precis som många andra kinesiska skins har ju ofta ingen appmeny, utan alla appar hamnar på startskärmen. Det är jag allergisk mot, så har installerat en annan launcher. Utöver det finns det faktiskt en del roliga funktioner, går att kolla på dom HÄR


    Sedan hoppas vi som äger telefonen att vi får ett nyare Android, någon man kan förvänta sig när man köper en telefon i den här prisklassen. Återstår att se!
     
    indika gillar detta.
  4. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Här är några bilder som ger en bättre bild av batteriet. Använt nu i nästan 3 dygn utan att ladda, över 3h skärmtid:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    indika gillar detta.