Hur koppla ut ljudet från en mobil till bilens system?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bo_B, 18 aug 2015.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung S4Mini, men jag tror inte att detta är specifikt för den telefonen så jag skriver här i stället...
    Jag fick för mig att jag skulle försöka koppla in telefonen till bilens ljudanläggning (SAAB 9-5 med 3.5 mm AUX-ingång på panelen).
    Ville höra på SRTplay med bättre ljud.
    Så jag plockade fram en 3.5 mm stereosladd ur gömmorna (hane-hane) och försökte med den. Men det fungerade inte alls.
    För det första så fortsatte ljudet att komma ur telefonen när jag stoppade in kontakten i hörlursuttaget på telefonen.
    Jag trodde att i och med att man stoppar in en kontakt där skall ljudet i telefonen stängas av, men så var inte fallet.
    Och det hördes inget i bilens stereo heller.

    Fråga:
    Uppenbarligen har jag gjort något fel för telefonen tystnar ifall jag kopplar in en hörlur i samma kontakt...
    Hur skall man göra för att få ljudet från telefonen till en bilstereo (tex SAAB 9-5 årsmodell 2007)??
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat med en annan sladd eller försäkrat dig om att det inte är glapp i din 3,5mm-kabel (hane-hane)?

    Fungerar det som vanligt om du ansluter ett par hörlurar till telefonen?
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en annan väldigt kort sladd (10 cm) också och när jag provar med den så tystnar telefonen och det står att hörlurar är inkopplade. Kanske det var fel på den långa kabeln då. Jag får gå ut till bilen och kolla hur det blir med ljudet i stereon med denna sladd. Fast den går inte att använda i bilen för den är för kort...

    Finns det förresten nån sorts adapter som man kan koppla in till stereon med 3.5 mm sladd men som kör över ljudet trådlöst från telefonen? Tex med bluetooth ungefär som såna här trådlösa hörlurar funkar?
    Kanske borde byta till en nyare bil, det verkar som om sånt här finns inbyggt i nya bilar...
    Men det blir dyrare än att fixa en sladd eller adapter. :(
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    3,5mm hane-hane ska funka om den är hel, ibland går det trögt att få in kabeln riktigt i botten på telefonen och då kopplas inte ljudet över. Det finns ett antal olika bluetooth-aux adaptrar oxo, kjell o co har några t.ex. och de brukar vara duktiga i butiken på att berätta hur du ska göra för att koppla det hela.
    De har t.ex. Art nr: 69148, då får du även handsfree samtals funktion.
     
    Last edited: 19 aug 2015
    bernard gillar detta.
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag var nere i bilen igen och försökte med den korta sladden men det var riktigt besvärligt...
    Dels så visar det sig att man måste stoppa in kabeln i "rätt" ordning i kontakterna, först i telefonen så att där står att hörlurarna är inkopplade. Sen i stereon och sen skall man välja AUX-ingången på stereon (det går inte att välja annars). Då först kopplar ljudet över, men med en väldigt låg nivå. Man får dra på max på stereon för att höra nåt vidare.
    Sen rätt vad det är bestämmer telefonen sig för att det inte sitter något i uttaget och ljudet i stereon upphör.

    Helt enkelt obrukbart. Får hitta på nåt annat sätt att lyssna på podcasts i bilen.
    Ny bil blir för dyrt...

    PS:
    Jag kollade också Kjell & Co och hittade såna här bluetooth musikspelare, men jag är tveksam eftersom stereon själv verkar vara inblandad i problemen...
    Gammal SAAB 9-5 från 2006....
    DS
     
  6. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Hej

    Jag hade liknade problem med min bil, men det berodde mer på att det behövdes specialkomponenter för att koppla in på en AUX i min bil (italiensk påhitt).

    Hur som löst jag det genom att inhandla en bluetooth-högtalare som jag ställer upp på instrumentpanelen. Liknade den här. Klistrar man fast en sån där kladdig matta under högtalaren står den stadigt även när det svänger. Inga kablar eller annat trassel, utom när den behöver laddas. Att man kan ta med den och använda den på andra ställen än bilen är bara ett plus.

    Ljudet via bilens högtalare är bättre, men det är ett alternativ iaf.

    Ex på högtalare
    https://www.dustinhome.se/product/5010653537/solemate#specifications
    Ex. på kladdig matta.
    http://www.coolstuff.se/Anti-Slip-Pad
     
    indika gillar detta.
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det finns fm-sändare som man sätter i hörlursuttaget på mobilen, sen tar du in ljudet på en radiokanal på stereon, funkar hyfsat, men det gäller ju då att hörlursuttaget på mobilen funkar som det ska, och det verkar vara problem med ditt, eller? funkar det bra med vanliga lurar?

    Såg precis att det t.o.m. finns en bluetooth-till-fm sändare på teknikmagasinet, om man vill lyxa till det :-)
     
    Last edited: 19 aug 2015
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Tycker dock du borde prva med någon annan enhet först. Platta, lur eller dator, innan du tittar efter krångligare lösningar.


    Du kan ju köpa en Parrot Bluetooth till din bil. Ganska smidigt, men de kostar en del.


    När det gäller FM-sändare så tycker jag överlag att de inte är särskilt bra. Tycker ofta det är knepigt med mottagning och ljudkvalitet. Men det kanske finns någon som är bättre än de jag provat.
     
  9. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har klarat mig många år utan att spela upp något via AUX-ingången.
    Det var bara ett försök eftersom vi kommit på att vi kunde höra podcasts i stället för radion när vi åkte bil.
    När det gäller den här handsfree-enheten hos Kjell & Co så står det i specen att den bara fungerar med typ Samsung Galaxy S6 och jag har en S4Mini...

    Men jag lägger ner nu.
    Får kolla att nästa bil har en fungerande koppling till telefonen.
     
  10. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
  11. cab19

    cab19 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nu låter det som att det glappar rejält på någon sida av anslutningen men annars tänkte jag bara tipsa om att ej glömma sätta volymen på telefonen på max. Android har någon slags spärr man måste trycka förbi manuellt på volymknappen för att få maxvolym ut till stereon.
     
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Du kan koppla in en sbh-20 i aux-gången och köra via bluetooth.
    Är det original från saab eller har du/någon annan pillat dit kontakten själva?
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER


    En riktigt bra lösning som jag själv har använt under längre tid. Sbh20 fungerar dessutom att ladda under användning, inte alla som gör det
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det finns en app för att tvinga ljudet ut på hörlursutgången. De jag tipsat tror jag samtliga haft liknande problem som du men med Sony-enheter. Kostar inget att testa
     
  15. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Du har inget tips om vad denna app kan tänkas heta?
    Jag har provat med frugans iFån nu och då bara funkar det....
    Men med min Samsung så verkar den känna av något i sladden och kopplar bort ljudet så snart man pillar på kontakten. :(
    Och man måste koppla in sladdar och ljudapp i rätt ordning också.
    Skulle vara bra med en app som trycker ut ljudet till sladden hela tiden.
     
  16. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Menar du att koppla in en 3.5 mm judsladd från SBH20 till AUX-ingången i stället för hörlurarna som kommer med SBH20? Och sen köra trådlöst från telefonen till SBH20?
    Hur får man telefonen att sända ljudet till SBH20? Jag har ju ingen Sony-mobil...

    Min SAAB 9-5 är årsmodell 2007 och har ett ljudsystem som inkluderar en AUX-ingång. Så det är inget pillande gjort.
     
  17. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Har du kört med annan telefon än Sony då?
    I så fall hur får du ljudet över till SBH20?
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Sbh20 ansluter man ju till via blåtand så det fungerar ju med vilken mobil som helst. Jag har använt massor med olika telefoner till mitt sbh20, även iPhone.
     
  19. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Fast nu verkar SAABen vara fixad så vi kan köra vidare ett tag till med den... :)
    Därför måste jag återuppta det här projektet nu. Nästa bil är inte runt hörnet precis.
     
  20. Wheelie

    Wheelie Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    17 jul 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tre Telia och Wifog

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia och Wifog
    Som flera redan skrivit så har du gjort rätt, desvärre även om du får det att fungera så blir ljudet apdåligt såg även att någon tipsade om Fm-sändare samma sak där förskräcklig ljudkvalitet.

    Spelar du mycket musik i bilen så rekommenderar jag dig att införskaffa en stereo med minneskortsläsare / Usbanslutning så kör jag i min kärra och ljudkvaliten blir riktigt bra, kan passa på att tipsa dig om en väldigt liten USBsticka också så slipper man bryta av ett regular size i sin nyinköpta stärjå.

    Iofs bara USB 2.0 men så är ju priset därefter :D http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=49781

    Att byta låtar bläddra bland mappar går på ett ögonblick när man har det anslutet till stereon är mest laddtiderna när man tankar minnet som tar en liten stund men om det inte brinner hemma så kan man gott kosta på sig den tiden.

    Det går ju även plocka ut musiken från usbporten på många telefoner, om man tex vill köra Spotify.


    http://www.clasohlson.com/se/USB-minne-för-Android,-Leef-Bridge-3.0/38-6739?showRatings=true
     
    Last edited: 25 aug 2015