Fråga: Överhettning Xperia Z3+ ??

Diskussion i 'Xperia Z3+' startad av Rossow, 20 jul 2015.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Men trots problemet med värme kan jag inte tänka mig någon annan lur. Denna är så snygg, kvalitativ, skön att hålla, grym batteritid, vattentät, extremt bra samtalsljud osv osv. Möjligt att man kanske skulle väntat på Z5 som kommer i höst då. Men egentligen bättre att köpa nya flaggskepp när de är något halvår gamla. Barnsjukdomar borta. Och efter några uppdateringar. Och billigare. Z3+ var ju dock en uppdatering av Z3. Så inte lika dumt att köpa den direkt när den kom. Men kanske blir en Z5 i vår. [emoji14] Beroende på hur den ser ut osv.
     
  2. Pickadoll

    Pickadoll Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ingen minns en fegis så jag beställde en Z3+ nyss. Hoppas på tur. Jag behöver nämligen en vattentätt för barnen grisar ner min mobil hela tiden. Min Z2a dog innan idag och en Z3 var ju nästan samma mobil så jag chansar på en Z3+ för då slipper man ju laddningsluckan också.
     
  3. Pyttemjuk69

    Pyttemjuk69 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej har som vissa andra här problem med värme vid fotografering och att den stänger av sig själv ibland när man bara tagit 1 fotografi men ibland funkar det flera minuter. Har även problem vid spel (Heartstone) då den blir så varm att det är omöjligt att hålla i den på baksidan utan man måste hålla i den på kanterna.
    Har varit i kontakt med sony om detta men dem hänvisar bara till att den ska göra så. klistrar in ett svar från deras support.
    Som nämnt i tidigare Xperia™ Z3+ är en högpresterande 64-bitars Octa-core enhet med avancerad kamerateknik som kan, under vissa förhållanden, generera något extra värme som kan orsaka stopp av en applikation, t.ex. kameran.
    Hur mycket kan man misslyckas med en produkt som inte klarar av att ta kort med.

    Min son och mor har en Z3c som funkar klanderfritt och 2 andra som jag känner som har Z3 och dessa är kanon men denna 810 processor är vad som förstör hela telefonen.
    Som avslutning så har min telefon totalt hängt sig 5 ggr på en månad (2 ggr på natten så att larmet inte fungerade) så speciellt bra är inte deras programvara.
     
  4. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Återigen. Det verkar som vissa har mer problem. Har aldrig någonsin hänt mig att kameran stängts av vid fotografering. Jo, en gång. När jag hade använt telefonen konstant i en halvtimme innan jag fotade. Så den var riktigt varm.

    Och det där med att den hänger sig. Aldrig vart med om. Tycker deras mjukvara är stabil. Måste vara något som hänt med ditt OS alternativt någon app som knullar sönder din telefon.
     
  5. jhedlof

    jhedlof Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Jag är nog en av dom som har fått en riktigt het Xperia Z3+.

    Imorse när jag vaknade var telefonen helt död, kunde inte aktivera skärmen, tog heller inte emot laddning. Lyckades få igång den efter att hållt in powerknappen och vol upp/ner i typ 10 sek (kommer inte riktigt ihåg då jag var helt nyvaken). Tur att jag inte jobbar idag, oklart om något larm hade gått igång när den var sådär! Batterinivån låg på 45% när jag lyckades återuppliva den så det var ej batteritorsk.

    När jag var ute i skärgården för någon vecka sedan blev den tokhet, lyssnade på podcast och hade lagt telefonen i skuggan. Trots det blev den nästintill så varm att den inte gick att hålla i. Till slut kom det upp varningar om överhettning, dioden började blinka rött och telefonen stängde av sig.

    Ibland fungerar det bra att ta fler bilder under längre tid, men ibland så stängs kamera-appen ner och telefonen behöver svalna innan den går att använda normalt utan lagg. Den brukar även hända ibland när man kollar längre filmer/streams på Youtube och Twitch.

    Jag ska nog prova att återställa den och hoppas på att den går bättre då, samt köpa en riktig väckarklocka.
     
  6. zojjz

    zojjz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ansluter till skaran med värdelösa exemplar (om det nu verkar finnas dom som inte har problem).

    Telefonen och ljudet hackar när jag strömmar Spotify över Bluetooth, i övrigt idle.
    Throttlar när jag surfar i Chrome eller redditappar. (skrivandes det här ploppar var tredje ord upp efter en halv sekund eller så.)
    Throttlar när jag lirar heartstone såpass att fpsen ligger på under 5.

    Utöver detta har touchen på översta cm på skärmen slutat fungera efter att jag tog några bilder under vattnet (enda stället där kameran inte stänger ner sig pga värmen när jag är utomhus)

    -> service.
     
  7. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är ofattbart att man kan släppa en produkt som har sådana brister. Jag klarar normalt inte mer än tre bilder innan jag får varningen för överhettning. Filma några sekunder och sedan klappar den ihop.
    För mig innebär problemen att det inte ingår kamera i telefonen - jag måste ha med en riktig kamera för att få bilderna jag vill kunna ta.
     
  8. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nu verkar ju du dock ha mer problem än de flesta. Sen är det ju så att de flesta som inte upplever problem, varken läser eller skriver här.

    Jag filmar som sagt i 4k i minst 2 minuter. Full HD har jag inte ens fått problem i. Förutom när jag låtit mobilen tokjobba med olika appar en stund innan. Har tagit 20-30 bilder på taken utan problem när mobilen varit idle. Aldrig behövt ta fler så vet inte när den ballar ur.
     
  9. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Enda jag stör mig på är att den kan bli så varm att den segar lite. Om man stressar den tungt i minst en halvtimme i sträck. Men skulle fortfarande inte kunna tänka mig S6, M9 eller OPO2 istället. Eller någon LG eller annat. Nein! Skulle värmeproblemen störa mig längre fram och en reklamation blir aktuellt så skulle jag byta, men inte vara nöjd. Dock så kommer väl Z5 i höst. Just in case. [emoji14]
     
  10. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Uppdateringen som kom idag ska tydligen minska värmeproblemet! Uppdaterar precis. Tycker allt att den redan nu känns svalare än tidigare. Och inte minst, den är sjukt snabb! Haha!

    Läste nånstans att det inte varit anpassat till octa core innan.
    Kanske förklarar det åtminstone en del av värmeproblemet? Kan ju hoppas.
     
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Det är STOR skillnad i värmeutveckling vid tungt användande och zappade mellan appar.
     
  12. patrixen

    patrixen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är din lur olåst eller vilken operatör är den knuten till?
     
  13. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Min? Olåst och obrandad. Köpte med Halebop men via phone house. Då får man en olåst och obrandad lur.
     
    patrixen gillar detta.
  14. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nu funkar kameran som jag vill. Dvs det går att ta flera bilder utan att överhettningen stänger ner kameran. Det verkar som om uppdateringen faktiskt gjort nytta.
    Nu är det kul att ha en Z3+.
     
    difference gillar detta.
  15. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag vet inte jag. Tycker telefonen blir nästan lika varm vid tung användning nu igen. Har dock inte startat om den på 9 dygn. Men det ska ju inte behövas.

    Den är tillräckligt varm för att musik via Bluetooth ska hacka.
     
  16. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    nu är mina värmeproblem över. Den är iskall, min lur. Totalt död. Så nu är jag isolerad från omvärlden om jag inte sitter vid skrivbordet och kör stationär dator
     
  17. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Den dog bara?
     
  18. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    ja, ingen förvarning bara slocknade. Inte ett spår av liv. Inte med strömknappen inte med usb till datorn - kort sagt stendöd
     
  19. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är intressant att konstatera att Xperia Z blir mycket varmare än Z3+ när man kollar på film bland annat.
     
  20. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har konstigt jag inga problem med fota osv. Men den blir het och seg om jag använder den hårt. Kör olika appar osv. Speciellt surfande. Men man kan ju alltid steka lite ägg på den när man väntar på att den tänker. [emoji14]