Problem: Batteriproblem? Systemåterställa?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av larswes, 15 aug 2015.

  1. larswes

    larswes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en Z1 comact sen snart ett år. Senaste veckorna så krånglar den ibland vid laddning.
    Jag kör Stamina-mode. Den kan t.ex. om jag börjar ladda och ligger på batterinivå 40-60 %, så laddar den på nån timme upp mot ca 90%, sen kan den plötsligt gå ner igen, ibland till lägre än vad jag hade innan laddningen började. Ibland har ett felmeddelande visats nåt om att "telefonen förbrukar mer spänning än vad som laddas" (minns inte exakt). Men ibland funkar det bra, och om jag har telefonen avstängd under laddning. Har provat 2 likadana laddare, vägguttags- . Nån som känner igen detta? Har kollat att det inte borde vara några appar som spökar och slukar ström.

    Är det hårdvaran, eller kan det löna sig att göra fabriksåterställning?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan alltid prova att göra en fabriksåterställning.

    Om problemet kvarstår hade jag testat med en annan AC-adapter och/eller annan USB-kabel.
     
  3. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Kontrollera att batteriet mår bra (hur man nu kan göra det)

    det jag kommer på är väl att känna hur varmt det blir under laddning samt om telefonen fått en utbuktning, inte är helt plan längre.
     
  4. larswes

    larswes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tips!
    Idag är det värre. Den laddas inte upp alls om telefonen är påslagen, och har provat 2 olika laddare/sladdar (har likadan från Z3 tablet).
    Har inte märkt av någon extrem upphettning eller utbuktning av batteriet. Blir nog att prova fabriksåterställning, sen kontakta återförsäljare om felet kvarstår. Jag uppdaterar här sen.
     
  5. larswes

    larswes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Lyckades ladda den från 16% till 100% men det tog 11 timmar med telefonen avstängd! Men urladdning går inte snabbare än normalt. Får nog kontakta återförsäljaren, mjukvaran borde väl inte påverka uppladdningen när telefonen är avstängd? Kanske ändå provar fabriksåterställning men är inte hemma med bra uppkoppling nu så får avvakta lite.
     
  6. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Jag skulle lämna in på garantireparation. Låter som batteriet är skadat.
     
  7. larswes

    larswes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja det mesta tyder på det, eller möjligen problem med usb-porten. Köpt telefonen online, har nu fått en fraktsedel så idag skickar jag telefonen till verkstad så får jag se vad domen blir, hoppas det täcks av garantin.
     
  8. HSt

    HSt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag fick problem med min Z1C under sommaren, då telefonen kunde plötsligt säga "Låg batterinivå" för att sedan direkt dö, trots mer än 60 - 70 % kvar precis innan den dog.
    Det blev succesivt sämre och sämre. Vet inte om batteriet inte tålde värmen. När den hade slagit av kunde jag ansluta laddare och starta telefonen, som nästan direkt gick upp på 70 %. Kolla screenshoten.

    Screenshot_2015-08-02-18-43-58.jpg

    Jag beställde ett nytt batteri och tejp till baksidan från ett teknikföretag och bytte själv, ca 200 :- för batteri och 60 :- för tejp och nu är telefonen som ny igen. Batteriet har iaf hållt i 1,5 år med väldigt intensiv användning.
     
    bernard gillar detta.
  9. larswes

    larswes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Första vändan på garantiservice så byttes batteriet, de hade nog inte läst felbeskrivningen, för det nya batteriet tog fortfarande inte emot laddning som det skulle. Nu inne en andra vända, hoppas ha tillbaka en fungerande telefon inom några dagar. (Just idag var det ett år sen jag köpte telefonen.)
     
    Last edited: 12 sept 2015
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    De kan ha nog läst däremot kan felbeskrivningen varit sämre. Det gäller att få till en bra felbeskrivning och lämnar du en den till en återförsäljaren som skickar in den kan det oftast bli väldigt kort och inte precis. Vilket då gör att reparationsfirman gör andra åtgärder. Men i ditt fall lät det som problem med batteriet.
     
  11. crazyconny

    crazyconny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z5 Compact

    Hade liknande problem. Fick nytt batteri på garantin
     
  12. larswes

    larswes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo, sant, jag fick lämna felbeskrivningen per telefon så då gäller det att info går fram. Var tydlig med att problemet är UPPladdning av batteriet, inte onormalt snabb URladdning. Andra vändan gick det fram ännu tydligare.
    Har kunnat följa ärendet, nu är den skickad från dem så har den väl på måndag.
    Kod:
    Arbetsrapport:
    Byte av kretskort och etikett. Kameratest: OK. Samtalstest: OK. Laddtest: OK.
    Anm: Slitage och repor på batteriluckan, skärmen är repig och stötskador runt om telefonen.
    Uppdatering av SW 14.6.A.0.368. Appar, filer eller program
    som kunden har aktiv i bakgrunden påverkar batteritiden.
    Strömförbrukningen ökar avsevärt när telefonen är uppkopplad mot nätet.
    Hmm, skärmen har EN repa, däremot är baksidan ganska repig (har för de mesta telefonen i fickan eller på bord med baksidan neråt.) Aldrig tappad i golvet, så stötskador... kanske små repor då? Och det där med sista med batteritiden och strömförbrukning är väl nån standardfras de har. När jag fick tillbaka telefonen första vändan, helt systemåterställd så var det direkt samma problem kvar med att ladda upp. (Använder STAMINA). På den första arbetsrapporten fanns inget laddtest med. Ok, det går ju garantin, om det skulle kosta så skulle de höra av sig med kostnadsförslag.
     
  13. joeghurt

    joeghurt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skönt att jag hittade den här tråden. Har haft problem senaste veckorna med att state-of-charge-beräkningen inte fungerar (se bilder). Har skapat ett reparationsärende på Sonys hemsida och fått hem ett kuvert att skicka iväg telefonen i, men jag ska iväg på en weekendresa om 1 vecka och vill gärna ha med mig telefonen (om jag så måste gå runt med laddare).
    Screenshot_2015-10-01-09-02-15.png
    Figur 1. Telefonen hoppar från 50% till 0%. Stoppar i laddaren och startar om telefonen.
    Screenshot_2015-09-30-13-31-34.png
    Figur 2. Laddar upp telefonen till 100% och startar om, fortfarande ca 100%. Gör ett försök att bränna slut på batteriet. Telefonen hoppar från 60% till 0 %. Startar sedan om telefonen utan att stoppa i laddaren. Telefonen funkar normalt trots att den indikerar 1% och fortsätter bränna ur batteriet. Telefonen når 0% ca en timme senare.
    Screenshot_2015-09-30-00-46-33.png
    Figur 3. Stoppar i laddaren och startar om telefonen några minuter senare. Då hoppar batteriet från 20% till 65%.

    Jag har flera andra screenshots på liknande avvikelser men valde ett mindre urval.

    Jag har även upplevt, sedan någon gång i juni, att uppladdning av telefonen går extremt långsamt med original-laddaren. Ca +5% i timmen. Bytte laddare till en annan jag hittade i en låda (Samsung 5.0V 0.7A) och laddtiden blir då acceptabel.

    Gjorde ett försök att kalibrera state-of-charge-beräkningen (utan root) men utan framgång. När jag läser era inlägg verkar det som att batteriet är förverkat och att ett batteribyte löser problemet. Som problembeskrivning skrev jag "Batteriindikatorn hoppar flera procent omedelbart. T ex från 33% till 0% på en sekund. Eller från 65% till 21%. Jag har senaste uppdateringarna." Tror ni det räcker för att få tillbaka en fungerande telefon på första försöket? Funderar i skrivande stund också på ifall jag skulle laga den själv, men var får man då tag på grejerna?
     
  14. larswes

    larswes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Andra vändan på service blev telefonen fixad utan kostnad för mig. Nånting verkar ha glappat i telefonen, inte själva batteriet som var problemet.

    Allt frid och fröjd .... tills förra veckan när jag skulle fota med främre kameran (ytterst sällan jag gör det), så är bilden helt suddig och dimmig, och tittar jag närmare på linsen så ser jag att det är alldeles dammigt där under glaset.

    Kan inte tänka mig annat än att dammet kommit dit under servicen, iofs har jag oftast telefonen i fickan, men verkar ändå omöjligt att det skulle kunna komma in damm just där. Hmm nu orkar jag inte bry mig, får väl leva med detta till jag byter telefon. Det hade ju gått en månad sen jag fick tillbaka telefonen, så svårt att bevisa att serviceverkstan orsakat det. IMG_20151031_144525.jpg
     
  15. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    samma har hänt mig efter 5.1.1 uppdateringen. tror även laddporten är glapp då det kan ta en halv dag att ladda upp den.
     
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag har nu samma problem.
    Mobilen verkar laddad men stänger plötsligt av sig och går ibland inte att starta utan laddning.
    Mitt problem är att jag köpte luren i princip i samband med releasen så den är 18 månader gammal.
    Jag lär ju inte få något gjort på garantin.

    Jag har en undran, hur beter sig er telefon om ni lägger den med baksidan mot en plan yta?
    Ligger den platt eller går en att vicka lite som en gungbräda, eller går det att "sätta snurr " på den.

    Om jag lägger ner min lur så går det att sätta en jäkla fart på den genom att snurra på den.
    Den vickar också lite, kanske 1/2 mm upp och ner.
    Jag tror att mitt batteri har börjat svälla.
    Kan det vara så?
     
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det låter som det börjat svälla ja.
     
  18. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Någon som har en bra länk till batteri och klister +baksida.
    Det finns ju en uppsjö att välja på, så om någon kan tipsa om ett ställe så vore det schysst.
     
  19. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Nu verkar det vara dags för mitt batteri, detta hände precis ikväll:
    Screenshot_2015-11-29-01-08-30.png
    Tror ni man har chans på garantireparation trots att jag haft den sedan release (~17 månader)?

    Tack.

    Mvh Sebastian
     
  20. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Så här såg det ut ikväll..
    Screenshot_2015-11-30-23-17-35.png