Problem: Slapp hemknapp Galaxy S6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Alucard, 16 apr 2015.

  1. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det gäller alla butiker, Tre har 14 dagar DOA tid. Men det gäller att kunna visa upp att enheten var defekt när man fick den.
     
  2. Sharkbait

    Sharkbait Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Vi köpte 2 st svarta S6. Mobil 1 har en fast/solid hemknapp. Mobil 2 har exakt samma slapphet som i ditt klipp. Hemknappen är slapp och sedan så fungerar "hemfunktionen" lite sporadiskt.

    Helt solklart är det något fel på hemknappen på Mobil 2 när man jämför med Mobil 1. Det bekräftas även i denna tråd att Samsung har problem med hemknappen på S6/S6 Edge.


     
  3. Sharkbait

    Sharkbait Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Okey. Tidigare så har butiker som operatör eller elektronikbutik vägrat ta DOA utan det skall skickas för att lagas.

    Är detta DOA "tid" något som Samsung själva gått ut med eller är det butikerna själv som bestämmer det?
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det varierar mellan olika tillverkare och produkter. Så här skriver Phone House på deras FAQ

    "DOA står för Dead On Arrival. DOA på mobiltelefoner innebär att man som kund kan få sin trasiga produkt utbytt till en ny om den inom sju (7) dagar från leverans visar symptom på garantifel. Villkoren för att åberopa DOA är att produkten ska innefattas av DOA (varierar mellan fabrikat). Produkten skall vara helt i nyskick, ej skadad/repad och returneras komplett i sin förpackning med samtliga tillbehör som medföljde vid leverans. Det skall också vara ett garantifel som kan härledas till ett fabrikationsfel. Uppfylls inte dessa kriterier hänvisas produkten istället till normal servicerutin."

    Jag har själv använd DOA flera gånger på telefoner, tv och surfplattor. Det gäller bara att stå på sig i butiken och inte gå med på att den ska skickas in för reparation.
     
  5. Sharkbait

    Sharkbait Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Vad jag kan läsa så finns inte DOA med i KKL. Alltså får tillverkaren eller butiken diktera upp spelreglerna för DOA själva.

    Har Samsung någon "tid" för DOA? Så att man kan gå tillbaka till butiken och få en ny lur.

    Ta tex Elgiganten där man får öppna produkten och sedan lämna tillbaka om den inte passar. Där har man ett "skydd" om Elgiganten inte har DOA.
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    7 dagar brukar vara standard, det är väl upp till butiken.

    Att man får öppna produkten gäller i dom flesta butikerna, men det brukar inte gälla mobiltelefoner om man köpt i en fysik butik. Är den köpt på distans så har man alltid 14 dagars ångerrätt och hos vissa 30 dagar.
     
  7. Sharkbait

    Sharkbait Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vilken härlig inställning!

    Har man köpt en produkt som helt uppenbarligen har defekter direkt när man öppnar kartongen så skall man se till att tillverkaren får kännedom om problemet och att man får en ny produkt kostnadsfritt. Eller är det att söka efter "små saker", "avvikelser" eller "teknikhypokondriker" enligt dig?

    Får inte tillverkaren kännedom om direkta defekter på produkten så hur skall företaget kunna åtgärda felet eller kunna förbättre produkten?
     
  8. Sharkbait

    Sharkbait Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alltså, om butiken inte skriver något särskilt om DOA så kan butiken neka till DOA.

    Det är väl bara Netonnet och Elgiganten som har att man kan öppna förpackningen och sedan lämna tillbaka för att få pengarna åter.(?)

    Distanslagen säger väl minst 14 dagars ångerrätt och många butiker har väl obrutenförpackning för att få pengarna åter.(?)
     
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Siba, Media Markt med flera har öppet köp i 30 dagar och du får öppna produkten och prova den, ska du lämna tillbaka måste den vara oskadad och kartong och samtliga tillbehör ska finnas. Gäller det telefoner, hårddiskar, spel film osv gäller bara öppet köp om förpackning är oöppnad.

    Enligt distansköpslagen har du rätt att öppna och kontrollera varan du köpt, även när det gäller telefoner.

    Edit: Du kan läsa mer om distansköplagen här.
    http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/
     
    kalleboston gillar detta.
  10. Sharkbait

    Sharkbait Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Men då är man körd att lämna tillbaka mobilen i butik eftersom det krävs obruten förpackning örutom hos Netonnet.(?)



    http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/
    "Du har rätt att undersöka varan
    För att veta om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men ska du kunna lämna tillbaka varan måste den vara i oförändrat skick. Du får inte använda en vara eller hantera den på ett sätt som inte är nödvändigt. Gör du det kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning. Förutsatt att säljaren har informerat om att en eventuell värdeminskning ska ersättas."

    http://www.elgiganten.se/cms/kopvillkor-elgiganten/kopvillkor-for-elgiganten-se/
    "Du har rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Du kan dock bli skyldig att ersätta Elgiganten för varans värdeminskning om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Sådant prisavdrag kan uppgå till varans totala pris."


    Så vem skall bestämma om man har "hanterat" produkten i större utsträckning än nödvändigt? Säljaren? Saxat från Elgigaten där de kan ta ut en avgift på hela beloppet om Elgiganten anser om man har "hanterat" produkten i större utsträckning.

    Enklast vore det om DOA fanns med i KKL. Då är det inget snack. DOA = ny produkt direkt i butik.
     
  11. Eraiser

    Eraiser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Liten uppdatering. Dom skickar en ny telefon till mig idag, så nu är det bara att hålla tummarna för att detta ex är i bättre skick. Skulle vara drygt om jag måste skicka in denna också då det tog ca 3.v denna sväng mellan inskick och att jag får min nya. Aja, en ny på ingång iaf
     
  12. Sharkbait

    Sharkbait Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Uppdatering.


    Köpte 2 st S6 för en månad sedan. En av de hade som sagt slapp hemknapp. Lyckades få byta ut mobilen två gånger i butiken. Samtliga hade slapp hemknapp så vi fick pengarna tillbaka.

    Nu ca en månad senare provade vi att köpa en S6 i en annan butik. Samsung kanske hade fixat detta fel på deras senaste premium mobil. Öppnade kartongen i butiken och även denna hade den slappa hemknappen. Det blev att lämna tillbaka och pengarna åter.


    Hur är det möjligt att Samsung har misslyckats så totalt med hemknappen på deras mobil i aluminium som skulle andas premium? Som sagt känner många som har S2 (äger en sjäv), S4, S5 och ingen av de lider av detta problem.


    Efter detta så blir det att köpa ett annat märke.
     
  13. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Min har slutat klicka...
     
  14. sewage

    sewage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skickade in min nya S6:a igår som hade detta problem. Idag när jag kollar status på verkstan (Mobylife) så står det: "DOA avslagen ingen telefon inskickad, endast låda och handsfree. Returnerad utan åtgärd." Så något jävla as har alltså öppnat kartongen på vägen och tagit telefon + laddare. Jag blir så jävla matt. Fan om jag får tag på jäveln. Det skulle göras en reklamation få se vad som händer..
     
  15. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    WTF!!!! Vilka fräcka djävlar det finns!! Glöm för guds skull inte att polisanmäla och sedan spärra IMEI-numret hos operatören. Idioten som stal den ska ju åtminstone inte få nöjet att kunna använda den.
     
  16. sewage

    sewage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja det är helt sinnessjukt. Jag har iaf bevis i form av att mitt paket på vägen till verkstaden vägde 0,6 kg och när dom fick det så vägde det 0,25 kg. Så någonstans på vägen har ju någon klåfingrig postenanställd (antagligen) sett att det stått "Mobylife" som mottagare och förstått att det ligger en mobil i. Då har dom öppnat paketet, tagit mobilen + laddaren och sen bara dragit på lite ny tejp och skickat vidare.

    Jag har ringt posten, Comviq, Mobylife och polisen. Så det är en reklamation och en polisanmälan lagd. Har även ringt Comviq igen och bett dom spärra mobilen som du säger med IMEI-numret.

    Dock har jag inte förstått vad som blir spärrat. Går det att spärra hela mobilen eller blir den bara spärrad så att det inte går att ringa med den? Känns ju som att den dyker upp på Blocket inom några dagar..
     
  17. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Det går inte att ringa med den och inte heller använda den via mobilsurf. Funkar alltså inte med något SIM-kort. Tyvärr går det att använda den via Wifi men då har den ju mist sin funktion till stor del. Hoppas bara dom spärrar den kvickt som ögat så kan dom inte heller sälja den vidare om dom nu skulle vilja det.
     
  18. sewage

    sewage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Aha ok, aja bättre än ingenting då. Hoppas knappjäveln går sönder helt.
     
    milky81 gillar detta.
  19. Nicke00

    Nicke00 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har precis samma problem med hemknappen. Skickade in min på service 2 gånger (glömde dock lägga till lös hemknapp på servicen första gången.)
    Fick telefonen igår då jag skickade den till samsung service istället. Tänkte att dom kan nog sin sak. Får tillbaka telefonen efter bytt display och hemknapp med exakt samma problem.
    På kvittot står det funktionstest ok men problemet är inte löst.
    Har vart i kontakt med samsung support och det är den sämsta servicen jag har varit med om.

    Får nog bli att leva med hemknappen likt förbannat...
     
  20. jaderlund

    jaderlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag fick en ny telefon igår från Telia, testade och kände direkt att knappen var lite smålös och om jag klickade på vänster sida hände ingenting.
    Gick tillbaka till butik och visade upp den, fick en ny direkt som var som den ska. Bra hanterat av Telia.