Xperia Z5 eller S6 Edge?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av markuz85, 12 sept 2015.

  1. markuz85

    markuz85 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det är dags att förlänga i oktober och jag står och velar mellan Z5 och S6 Edge.
    Jag har en Z3c just nu och är jättenöjd men vill ha lite större skärm och en kamera som presterar även när det inte är studiobelysning.
    Det som lockar med Edgen är skärmen som jag är väldigt svag för och självklart kameran som verkar grym.
    Hos Z5 är det remote play och troligtvis grym batteritid som lockar. Sonys kamera har gjort mig besviken både med Z1 och Z3 så den har jag inga större förhoppningar för.

    Söker lite input så man kan bestämma sig nån gång :)

    Tack på förhand!
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Z5 utan ett uns tvekan. Samsungs telefoner må vara bra på pappret och initialt kännas bra, men efter ett tag kommer det stereotypa Samsunglagget, och genomgående i alla deras telefoner är kass minneshantering.

    Z5 har fått ett mycket bättre kamera än den i Z3 och den har bla mycket snabbare autofokus.
     
    steffe65 och markuz85 gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle nog välja en Z5 av dessa. Kameran känns snäppet vassare i en S6 - men systemmässigt klarar den sig inte riktigt bra.

    Det bästa är nog att vänta tills fler reviews kommer för Z5 för att se så det inte är några stora missar, men annars är det ju en bra uppgradering från din Z3 Compact. :)
     
    steffe65 och markuz85 gillar detta.
  4. markuz85

    markuz85 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Samsunglagget känner jag igen, har haft både första Noten och S3.
    Minneshanteringen var horribel också. Man fick fippla med customkärnor till förbannelse (boeffla ftw).
    Förhoppningsvis får nån butik in ett demoex av Z5 snart så man får klämma och känna lite.
     
    steffe65 gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Minneshanteringen är fortfarande inte riktigt i klass med andra tillverkares. Dessutom använder telefonen i sig sjukt mycket ram. Ligger på runt 20% ledigt om man precis rensat den med Samsung egna app. Konstigt egentligen.

    Håll utkik i butiker under nästa vecka, den kan börja dyka upp som demotelefon då. ;)
     
    steffe65 och markuz85 gillar detta.
  6. The-kashish

    The-kashish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2015
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    262
    Jag har samma dilemma.
    Jag har haft första gen Note, S4, S5 och nu S6.
    Även haft första gen zc, Z3c, Z Ultra.

    Straight out the box så suger Samsung kraftigt. Min Note lämnade jag in på service, för jag trodde det var något fel på telefonen för den laggade så mycket.

    Lägger man dock in en custom kernel och rom så har jag dock alltid varit mer nöjd med mina Samsung än med Xperia i det långa loppet.

    Sony fördelar: Mycket snabbare out of the box, batteri, snabbare uppdateringar och SD kort stöd.

    Samsung fördelar: Bättre skärm, kameror, längre livslängd och wow faktor (S6 Edge och edge+)

    För min del tror jag priset med abonnemang kommer att vara en avgörande faktor. Det brukar vara lättare att pruta med en Samsung än Sony. Men det återstår att se.
     
    markuz85 gillar detta.