När ska de Kinesiska smarttelefontillverkarna sluta med sitt bondfångeri?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av jack63, 16 sept 2015.

  1. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag hade vägarna förbi ett franskt forum i går. Där hittade jag följande information från teknikerna för Leagoo. En Leagoo Lead ägare/medlem i forumet ställde frågan till en Leagoo tekniker. Sedan klistrade medlemmen in Leagoo teknikerns svar i forumet.

    Leagoos svar var följande.

    Ett kort men rakt svar.

    Vi har absolut inga planer på att uppdatera tidigare modeller av Leagoo Lead. Endast våra nya modeller Leagoo Elite får Android 5.1. Frågan är då kommer Leagoo skicka ut säkerhetsuppdatering om så krävs till redan befintligt Android OS i Leagoo Lead telefoner 1,2,5 med flera. Får jag välja svaret på den frågan. Är svaret Nej! Leagoo vill endast sälja telefoner utan att ta något som helst ansvar gentemot deras kunder. Kinesiskt bondfångeri. Men vi konsumenter köper bokstavligen och lydigt hela lögnen. Det är billigt och blänker så fint i våra ögon. Vi fyndar tror vi. Men det är möjligtvis en lögn som sakta håller på säljas in våra medvetande.

    Så svagt och oseriöst i mina ögon. Jag har lust att smälla hammaren i telefonen. Kostnaden för en sådan handling är mitt fall obetydlig.

    Men så är det! Skriver förmodligen någon forumdeltagare i vårt forum.

    Inte riktigt är mitt svar.

    Sony och andra etablerade tillverkare av smarttelefoner uppdaterar Android OS. Naturligtvis inte för all framtid men någon eller några versioner av Android OS erbjuds ägaren av en Sony smarttelefon. Sony anser att säkerhetsuppdateringar till kunder är en given service.

    Kontroll och redigering av text.

    Anledning intresse för tråden. /jack63
     
    Last edited: 16 sept 2015
  2. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Tråkigt. Men någonstans kapar dom ju kostnaderna.
     
    Drag gillar detta.
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Samsung är inte bättre
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    DOOGEE har redan skickat ut två uppgraderingar av mjukvaran (buggfixar och optimeringar enligt information) till min Valencia 2 Pro. Så dra inte alla kinatillverkare öven en kam
     
  5. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    misstänker att kundkretsen är såpass stor att dom går runt på att spotta ut nya telefoner en gång i kvartalet, sälja en betydande mängd till lågt pris, och sen börja göra reklam för en ny modell och strunta i dom "gamla". (lite som samsung gjorde tidigare)

    Lite sugen på en Ulefone paris, men kommer ju vilja ha marsmallow när den kommer snart, och det lär jag inte få på den om jag inte rootar o grejar.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Man är faktiskt inte garanterad fortsatt och gratis uppdatering av sin telefon. Den kommer med en mjukvara och tillverkaren har vad jag vet ingen som helst tvång att uppdatera dem.
     
  7. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Denna uppdateringshysteri. Vad får man nu för tiden när det kommer en ny version, en boot-animaton och ett gäng nya ikoner?
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Förhoppningsvis ett gäng rättningar av säkerhetsproblem också. Eller åtminstone är det vad som *borde* ingå.
     
    ubuntujanne gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, ny Androidversion kan man knappast begära i denna prisklass. Men nog borde säkerhetsuppdateringar och buggfixar/optimeringar ingå åtminstone ett år.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det tycker jag med. Släpper man ett trasigt OS ska det självklart fixas, men man ska inte förvänta sig en nyare Androidversion.
     
    cavveman gillar detta.
  11. Sharkware

    Sharkware Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    iPhone 6 S
    Platta:
    Google Nexus 7
    Platta 2:
    ASUS A-510
    Fått 2st till min P8000 på 2 månader, buggfixar mestadels... Har dock ingen erfarenhet alls av någon annan tillverkare men så långt är jag nöjd. Räknar inte med 6.0 från officiellt håll, men det lär bli tillgängligt via XDA ändå... Som sagt, för fjärdedelen av ett pris så har jag betydligt lägre förhoppningar :)

    P.S. Bonfångeri i min värld är när man LOVAR (eller medvetet ljuger om) något...
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    *host* OnePlus *host*

    :teeth:
     
    Jan-Bertil, Drag, Ara och 1 annan gillar detta.
  13. Sharkware

    Sharkware Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    iPhone 6 S
    Platta:
    Google Nexus 7
    Platta 2:
    ASUS A-510
    Och där är jag inte alls påläst ;) Visst 17 finns det mycket att önska, håller med fullständigt!
    (OPT var inte alls aktuell för mig längre då deras lurar snart är lika dyra som "de kända")
     
  14. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Sammanfattningen är att jag inte alls uppskattar några inlägg i tråden.

    Att Microsoft uppdaterar deras smarttelefon OS utan någon form av kostnad för kunden är idag inte ovanligt.

    I min värld känns det som Google tappat kontrollen över deras Android OS. Google har absolut ingen kontroll över vilken telefontillverkare som använder deras mjukvara Android OS. Inte hellre över hur telefontillverkare använder deras Android OS. Men någon form av avtal som säkerställer både Googles intresse och kundernas i slutändan bör upprättas. Ett avtal innebär inte begränsningar för Androidanvändarna i mina ögon.

    Att det råder skilda meningar om innehållet i min text är redan en sanning. Både vad gäller ovanstående och nedanstående text.

    Att några apputvecklare som säkert i vis mån finns närvarande i vår gemenskap inte uppskattar nedanstående text är redan en realitet.

    Jag ser det som stort nederlag för Linux och öppen källkod att nästan alla Androidappar idag innehåller någon form av reklamvara. Googles Android OS är en framgångssaga men också ett stort nederlag för Linux och öppen källkod. Vad Linus själv tycker i frågan tänker jag inte uttala mig om. Han är säkert nöjd med att Linux/Linuxkärnan syns i ett större sammanhang. Men Linus är en färgstark person så det finns säkert saker han är mindre nöjd med vad berör miljön runt Linuxkärnan.

    Reklam i appar.

    Betala så slipper du reklamen. Utpressning!! Det handlar inte om pengar, 10 kr, 50 kr, 100 eller mer 1000 kr. Det handlar om en inställning och en övertygelse och en tro på öppen källkod och Linux.

    Att Windowsanvändare som är den största gruppen Android användare inte tycker det är märkligt eller konstigt med reklam i appar är förståeligt. De har aldrig upplevt något annat i deras liv. Windowsanvändare är vana vid reklaminslag i gratisversioner av mjukvara.

    Men jag kommer från en helt annan värld där reklam som inkomst för en applikation/OS inte är uppskattat. Där reklam anses som paria. Endast en misstanke om någon form av reklam kan skapa en orkan ibland användare. Användare lämnar i vissa fall för alltid. Ubuntu Linux har delvis fått smaka på den här medicinen.

    Tycker du att app/applikationsutvecklaren ska arbeta gratis? Nej! Det tycker jag inte. Ingen vill arbeta gratis.

    Kompensationen eller betalningen för appen sker via frivilliga bidrag där användaren av appen själv bidrar med valfri summa. Naturligtvis väljer alltid någon användare att inte bidra med något. Så är det. Men är appen/applikationen tillräckligt bra så löser det sig alltid. Många bäckar små gör en stor å. Bidrag eller sponsring från andra teknikföretag där syftet är att vidareutveckla appen är välkommet.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "Att Microsoft uppdaterar deras smarttelefon OS utan någon form av kostnad för kunden är idag inte ovanligt. "

    Givetvis. Microsoft vet mycket väl att det inte går att ta betalt. Hade Microsoft kunnat ta betalt så hade de gjort det.

    "Jag ser det som stort nederlag för Linux och öppen källkod att nästan alla Androidappar idag innehåller någon form av reklamvara."

    Det är ju långt från sant. Det finns enormt med appar som inte har reklam och inte kostar något.

    "I min värld känns det som Google tappat kontrollen över deras Android OS. Google har absolut ingen kontroll över vilken telefontillverkare som använder deras mjukvara Android OS."

    Hur motiverar du detta? På vilket sätt har de tappat kontrollen? Så länge Googletjänsterna ingår så har Google full koll på vilka som använder Android. Gratisvarianten är inte tänkt att kontrolleras, den är fri att använda. Så varför skulle Google ha koll på något som är fritt och som Google inte stödjer?
     
  16. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Poängen är inte att uppdatering gratis.

    Utan att användaren erbjuds en uppdatering av Microsoft.

    "Gratisvarianten" Android?

    Det är öppen källkod. Fri att använda och förändra. Om nu Leagoo inte orkar skicka en uppdatering via telefonen. Så kan Leagoo åtminstone erbjuda en sådan vi deras hemsida/nerladdningar med instruktioner. Men inte ens en sådan har Leagoo lyckats åstadkomma.

    Det är sant "appar som inte har reklam".

    Men att hitta appar utan reklam är ett heltidsarbete. Det är inte så att det står skrivet i pannan INGEN REKLAM. Men har du rätt verktyg i telefonen så funkar det. Jag får en förvarning om vad som är på gång att installeras i min telefon. Men det är ett tidsödande och onödigt arbete. En användare får ofta testa mellan 2-5 appar innan vederbörande hittar någon app som fungerar lika bra som den tänkta appen med reklam.


    "Så länge Googletjänsterna ingår så har Google full koll på vilka som använder Android"

    Det är sant.

    Men jag är ut efter en striktare hållning gentemot smarttelefontillverkaren som använder Googles operativsystem Android i sin hårdvara. Android må vara "Fri att använda och förändra", men generellt ställs det högre krav på en person eller ett företag som säljer en produkt i ett kommersiellt syfte.

    Ett modernt bondfångeri.

    Annars skapas en otrygg marknad för konsumenten. Där Kinesiska smarttelefoner produceras i en sorts publicistiskt och kommersiellt vilda västern. Ingen vet riktigt vilka regler som gäller och ingen vill egentligen veta.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "Poängen är inte att uppdatering gratis. Utan att användaren erbjuds en uppdatering av Microsoft. "

    Ja, men då får man nackdelen med att WP är väldigt styrt, begränsat och låst. Microsoft styr allt. Med Android finn helt andra valmöjligheter. Är uppgraderingar viktigt så välj en Nexus.

    Google har för övrigt anammat detta med Android Wear.

    "Ett modernt bondfångeri.

    Annars skapas en otrygg marknad för konsumenten. Där Kinesiska smarttelefoner produceras i en sorts publicistiskt och kommersiellt vilda västern. Ingen vet riktigt vilka regler som gäller och ingen vill egentligen veta."

    Det finns hur mycket information och tester som helst som kan hjälpa en om man vill chansa på en "kinamobil". Vill man inte ta risken så köper man en mobil hemma i svedala i stället. För egen del tycker jag det är spännande och kul med dessa "kinamobiler".
     
  18. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Xiaomi------>nr 1
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det inlägget var lite väl fattigt. Utveckla.
     
  20. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Lenovo är skitbra på uppdatereringar (både på de med egna märket på och på Motorola), likaså meizu. Doogee uppdaterar, umi uppdaterar, xiaomi uppdaterar och många många fler. Sämst på dessa av de stora är ju huawei som måste bli bättre på uppdateringen.

    Jag förstår att många tillverkare lämnar sina gamla modeller. Vill man jämt ha uppdateringar så får finns som sagt massa tillverkare som är bra på det. Köp en telefon av dem i framtiden.