Lenovo k3 Note

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Sharkware, 13 maj 2015.

  1. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Lenovo är den enda telefon som jag testat från Kina som jag haft problem med. Jag var tvång jag att roota och installera annat roligt för att få det att fungera. Mycket trixande helt enkelt.

    Testa meizu m2 note. Enda konstiga med den är att det inte finns svenska i original rom
     
  2. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Sådär nu har jag köpt Lenovo K3 note på Tradera. Kanske någon här som sålde den förresten? Ska bli roligt att testa när jag får den. Känns som det var värt att chansa lite för detta priset (855 kr med frakt).

    Köpte alltså denna:
    http://www.tradera.com/item/260108/...-mtk6752-octa-core-5-5-fhd-vit#view-item-main

    Men måste göra detta:
    "Kommer med ROM Vibe 2.8 från Lenovo. Fungerar inte med svenska nät med Lenovos egna ROM. går att roota och installera stock Android 5.0 tex och då fungerar allt."

    Antar det bara är att följa guiderna i denna tråd för att göra det där sista för att få den att funka i Sverige?
    Några tips så jag slipper googla i 3 timmar? Jag är van med Linux, terminaler och sådant men inte van med Android och smarta telefoner tyvärr. Men man kanske kan logga in via ssh och trixa lite?
     
  3. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Deg var mig du köpte den av. Det är nått skumt i mjukvaran som sagt och tom går att få det fungera med svenska när utan byta rom. Men det finns ett flertal rom att testa därute och massa guider.
     
  4. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Kul! misstänkte det var någon i forumet här.
    Väntar med spänning på leverans!
     
  5. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Kommer skicka imorgon förmiddag sån blir ha den på måndag/tisdag
     
  6. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Försökte köpa den för att få en till, till både mig och Sambon men gick upp i pris i det sista xD

    Hursomhelst, Vibe mojsen är extremt jobbig att avinstallera och är rent ut sagt jobbig att använda imho. Fick googla länge för att lyckas roota den då telefonen ville gå in i en bootmeny när man försökte gå in i rootdelen. Orkar ärligt inte leta upp det igen om det är samma problem, svaret finns och det inkluderar att forcestänga av mobilen med att ta ur batteriet, några fler rader jobbig text i dos som man måste hitta i xda forumet runt sida 60 kanske då många haft samma problem och lite annat. Iaf, kan reka samma programvara som jag nämnde tidigare, funkar mkt bra, kanske finns i 5.1 nu också!
     
  7. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Är det inte bara att följa guiderna på YouTube? Verkar inte särskilt svårt. Jag återkommer när jag fått telefonen och testat lite. Tänkte lägga in Nexus ROM. Jag har en gammal Nexus 7 surfplatta och tycker detta gränssnitt funkar bra för mig (alltså rent Android).

    En sidofråga. Den har möjlighet att stoppa in två stycken SIM-kort. Kan man köra internet på ena kortet och telefonin på det andra? Funderar på att skaffa wifog som komplement till mitt Telia kontantkort. Kan man till och med köra SIM-kort med enbart internet (typ mobilt bredband)? Känns som man kan få billigare surf på mobilt bredband än på telefonabonnemang (men jag har kanske fel)?

    Hur skulle ni gjort om man bara vill ha kontantkort för telefonin och kunna surfa endast ibland med mobilsurf? Nog borde det gå att kombinera två SIM-kort på något smart sätt?
     
  8. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Just när man installerat Vibe så försvinner den tidigare rooten man gjort och en annan bootmeny läggs in vid användning av den vanliga shortcuten till rooten, läggs över så att säga. Därav det otroliga krånglet att fixa det om man inte hittar exakt anvisningar, 3h tog just den proceduren för mig, att roota från vanliga orginalromen var jättelätt och tog 30 minuter efter lite googlande men gjorde då misstaget att installera en clean version av vibe och testa med det. Får hoppas din är med orginalromen. Hittade inte svaret på youtube för det själv iaf utan det var mer komplicerat. Två simkort funkar kanon, atm kör jag internet med telia på ena slotten då jag hade en liggande och ringande med comviq på den andra, bara en slot stödjer 3g+ men står rätt tydligt.
     
  9. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag trodde Vibe var originalromen? Jaja, jag löser det nog till slut.
     
  10. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Har nu fått telefonen. Jättenöjd så här långt men mjukvaran behöver åtgärdas. Minst hälften av apparna är på kinesiska och likaså appstoren. Google play är spärrat så det fungerar inte (antagligen pga censur i Kina). Så det blir till att roota och installera annat ROM. Jag är ju Linuxanvändare när det gäller min dator (kör Arch Linux) men såvitt jag förstått bör första steget vara att installera ADB och fastboot. Sedan konfigurera så man kan "prata" med telefonen via terminalen och en USB-kabel ansluten till telefonen.

    http://lifehacker.com/the-easiest-way-to-install-androids-adb-and-fastboot-to-1586992378
    https://wiki.archlinux.org/index.php/Android

    Sedan när jag lyckats kommunicera med telefonen får jag fundera på hur man fortsätter. Verkar som man ska byta ut bootloadern och den nya bootloadern ska sedan kunna användas för att installera ROM. Men får väl ta en sak i taget.

    Här hittade jag några tips:
    http://techolaty.net/how-to-install-cwm-root-lenovo-k3-note-adb-fastboot-method/
    Så man måste alltså aktivera USB debugging på telefonen först. Settings>About Phone> Device information och där trycka på Build number 7-8 gånger i följd för att aktivera developer mode. Sedan kan man gå in i Settings>Developer Options och aktivera USB debugging. Först därefter ska man kunna ansluta telefonen till datorn via ADB och fastboot. Developer mode och USB debugging var tydligen redan aktiverat på min telefon, kan ha gjorts av tidigare ägare (köpte ju den begagnad). Så första steget är avklarat.

    Har jag förstått rätt så här långt?

    Edit: Hittade någon Carbon 2.0 ROM som jag tänkte prova. Det står att man ska göra en factory reset för att det ska bli en ren installation. Är det före eller efter man installerar ROMen man ska göra detta? Gissar på efteråt men känner mig osäker.
     
    Last edited: 15 sept 2015
  11. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Edit: Hittade någon Carbon 2.0 ROM som jag tänkte prova. Det står att man ska göra en factory reset för att det ska bli en ren installation. Är det före eller efter man installerar ROMen man ska göra detta? Gissar på efteråt men känner mig osäker.[/QUOTE]

    Före!
     
  12. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Att installera ADB och fastboot på Arch Linux var tämligen enkelt.
    Följande paket behöver installeras:
    libmtp, android-tools och android-udev

    Kod:
    sudo pacman -S libmtp android-tools android-udev

    Sedan får man lägga sig själv i gruppen adbusers
    Kod:
    sudo gpasswd -a användarnamn adbusers
    Därefter omstart av datorn (kanske räcker att logga ut och in igen men läste att det rekommenderas omstart efter att installerat libmtp).

    Kolla om den hittas
    Kod:
    [ronny@2540p ~]$ adb devices 
    * daemon not running. starting it now on port 5037 * 
    * daemon started successfully * 
    List of devices attached  
    TWH6BQVSRSPFGEPZ  unauthorized
    Det kom upp en ruta i telefonen om datorn skulle godkännas för debugging. Jag kryssade i tillåt alltid och OK. Sedan blev det:
    Kod:
    [ronny@2540p ~]$ adb devices 
    List of devices attached  
    TWH6BQVSRSPFGEPZ  device
    
    Det lyckades! Nu kan jag kommunicera via adb (som jag gissar står för Android debugger).

    Nu borde jag kunna fortsätta från steg 5 i denna guide:
    http://techolaty.net/how-to-install-cwm-root-lenovo-k3-note-adb-fastboot-method/

    Men det får jag ta någon annan dag. Känner mig nöjd för ikväll.
    Bäst att pausa innan det börjar krångla...
     
    devylia gillar detta.
  13. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    En uppdatering av läget.
    Tyvärr går det inte så bra att flasha recovery.img med adb och fastboot

    Kod:
    [ronny@2540p K3Note root]$ fastboot flash recovery recovery.img
    target reported max download size of 134217728 bytes
    sending 'recovery' (14794 KB)...
    OKAY [  0.660s]
    writing 'recovery'...
    FAILED (remote: download for partition 'recovery' is not allowed
    )
    finished. total time: 0.663s
    [ronny@2540p K3Note root]$ fastboot oem unlock
    ...
    (bootloader) Start unlock flow
    
    FAILED (remote:
    Unlock operation is not allowed
    )
    finished. total time: 10.901s
    [ronny@2540p K3Note root]$ fastboot flash recovery recovery.img
    target reported max download size of 134217728 bytes
    sending 'recovery' (14794 KB)...
    OKAY [  0.674s]
    writing 'recovery'...
    FAILED (remote: download for partition 'recovery' is not allowed
    
    När jag goollar visar det sig att fastboot inte funkar med stock rom.
    De skriver man ska använda SP Flash Tool istället, men det är ju ett windowsprogram. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Kanske måste boota windows trots allt...

    Hittade dock denna guide för Windows:
    http://www.gizchina.com/2015/07/19/tutorial-stock-rom-cwm-google-play-lenovo-k3-note-k50-t5/

    EDIT: Verkar finnas SP flash Tool även för Linux:
    http://forum.xda-developers.com/general/rooting-roms/tutorial-how-to-setup-spflashtoollinux-t3160802
    Ser halvkrångligt ut dock men jag ska testa...

    Edit 2: SP Flash Tool fungerade till slut! Det som var lurit med programmet var dels att man måste köra det som root (alltså sudo före kommandot) och att man var tvungen att ställa in checksum i inställningarna för download. Gjorde först missen att inte ha checksum och då bootade inte telefonen. Installerade TWR Recovery vis SP Flash Tool och det gör man med telefonen avstängd, starta download i SP Flash Tool och sedan ansluta den avstängda telefonen med USB-sladden. Sedan fick man hålla inne volym upp och ner samtidigt som power när man bootade telefonen för att komma in i recovery-menyn. Där gjorde jag först backup och sedan wipe > factory restore och diverse andra wipe för att rensa så mycket det gick (tror det räcker med factory restore egentligen) och så installerade jag Carbon 2 Lite via en zip-fil jag hade lagt på minneskortet. Efter omstart så startade Android 5.1 upp och jag kunde välja svenska med mera och telefonen fick äntligen ett vettigt operativsystem!

    Fick även mobildata att fungera! Så den där Carbon 2.0 verkar vara en helt OK ROM!
     
    Last edited: 20 sept 2015
    devylia gillar detta.
  14. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Så va trevligt du fick det att fungera tillslut, tur du inte va tvungen att avinstallera en uppdaterad Vibe version som jag då :)

    Vad tycker du om telefonen nu då när du använt den ett tag? Jag fullkomligt älskar den för sitt pris, finns inga riktiga nackdelar vad jag märkt sålänge man rootar den till rätt mjukvara, känns som den är värd ungefär det dubbla generellt för vad man får. Glad jag inte köpte Ulefone, även om Doogee telefonen verkar tämligen intressant xD
     
  15. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Först tyckte jag den var väldigt stor man insåg snart att det inte alls är en nackdel då det blir lättare att trycka rätt på tangentbordet och lättare för mina gamla ögon att läsa på skärmen. I ärlighetens namn är jag nybörjare på smartphones och detta är min första riktiga smartphone (testade min dotters gamla Samsung Galaxy Trend någon vecka innan men den var oanvändbar för annat än att ringa med i princip). Har dock en Nexus 7 surfplatta av första generationen jag jämför lite mot också och måste säga K3 Note är otroligt mycket snabbare. Jag lade som sagt in Carbon 2 Lite ROM som är en ganska ren version av Android 5.1. Sedan läste jag om Nova Launcher så jag köpte fullversionen och lade in i min K3 Note och nu blev gränssnittet mycket trevligt i mitt tycke. Går att anpassa ganska friskt verkar det men jag gjorde en ganska simpel layout för att allt skulle bli lätt att använda.

    Batteritiden är helt OK tycker jag. Men jag använder nog den nog ganska sparsamt skulle jag tro för jag hade över 90% i batteri efter ett dygn och över 80% efter 2 dygn så om batterimätaren är att lita på så bör jag kunna använda telefonen i 4-5 dagar mellan laddningarna. Som jämförelse räckte den gamla Samsung Trend i 2-3 dagar. Men när min dotter hade den fick hon nog ladda 2 gånger om dagen...

    Gillar att den har utbytbart batteri och minneskortläsare. Känns inte som 16GB inbyggt lagringsutrymme är någon större begränsning för mig, har massa ledigt utrymme, särskilt om man inkluderar minneskortet också.

    En sak jag funderar på är det här med att telefonen nu är rootad. Kan detta vara en säkerhetsrisk på något sätt? Jag menar när man kör Linux så har man ju ett root-lösenord men jag har inte blivit tillfrågad om att ange något sådant i min telefon. Och vad är meningen med att den är rootad? Jag fattar det som att vitsen är att man ska kunna ta bort eller byta ut systemappar (alltså de som medföljer i operativsystemet). Men är det allt? Kanske en dum fråga men funderar nästan på om det går att ta bort rooten eftersom jag inte förstår nyttan med den.

    Sammantaget är jag jättenöjd med den här telefonen. Nu har jag köpt till 16 GB minneskort, ett fodral och en laddare så totalt har jag nu lagt ca 1200 kr på telefonen inklusive alla tillbehören. Men som du skriver så hade man nog fått lägga minst det dubbla om man valt något mer känt märke (tänker om man köper bättre begagnat som jag gjort).

    Nej Ulefone fick ju lite blandade betyg av Swedroid. Undrar vad de hade tyckt om Lenovo K3 Note? Med original mjukvara (eller vad det nu var jag hade) så hade nog inte betyget blivit jättebra med tanke på att man inte kommer åt google play och att det är massa appar på kinesiska. Jag tycker de skulle testa kinestelefonerna med något av de mer populära alternativa ROMarna som finns också, jag menar ingen i sina sinnes fulla bruk kör en sådan här med original mjukvara väl? Känns som man blir övervakad av kinesiska staten då...
     
    devylia gillar detta.
  16. CW1989

    CW1989 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Vill någon ha tips på en bra rom så pröva Nexus 5.1 om ni gillar stock android. Inget skräp överhuvudtaget och allt bara fungerar.
     
  17. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vad glad jag blir att du är nöjd med telefonen. Jo, Lenovo K3 Note är e grym telefon med tanke på vad den kostar. Lenovo är ju bland de största nu för tiden iom uppköpet av Motorola men samtidigt tror jag att det köpet också backar just Lenovo som varumärke på mobiler här i europa eftersom de inte vill konkurrera med sig själva.

    Annars hade nog Lenovo haft en mer anpassad mjukvara till oss andra och det hade vart grymt intressant.
     
  18. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Hittar inget bra rom med svenska. Tips?
     
  19. SnuskeGård

    SnuskeGård Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    ++LiMoNcHeLo 5.1 MDSTeam MoD++ har jag i min nu. Fungerar mycket bra!
    Dock verkar originaltråden för "rommen" vara borttagen?
    Finns dock här https://mega.nz/#!n0Y21QKK!9KQL1fG-QLmq_0l4Hl6acBJI5XJgC94SEPa1OhEtMxo samt patchen https://mega.nz/#!ipJVVZYb!vMsd3d50J7_VkA-62ce6XQoaYTuIx9gw0sAyXCwkqVQ .
    Finns en till, http://www.movilesdualsim.com/tema/limonchelo-novamod-mdsteam-vibeaosp.104741/ .
    Batteritiden är bra, stängde av "intelligent batterispar" i inställningarna. Tyckte det blev bättre.
    Svenska finns ska tilläggas också. [emoji3]
     
    Last edited: 30 sept 2015
    Carre_80 gillar detta.
  20. ronnylov

    ronnylov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Carre_80 gillar detta.