Hur är det möjligt? Billiga smarttelefoner från Kina.

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av jack63, 1 okt 2015.

  1. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Praktiskt taget vem som helst kan göra en smarttelefon idag.

    Pressade priser på komponenter till en smarttelefon i Kina.

    Pressade löner i Kina, arbetsförhållande som inte är acceptabla i våra ögon.

    Mängdförsäljning som ökar vinsten per tillverkad enhet för smarttelefontillverkaren.

    Vinsten är $50 - $100- eller mer per tillverkad smarttelefon.

    "Chinese brands supplied by a thousand or more small factories"

    "Liang’s company, Xunrui Communications, buys smartphone components and then feeds them to several small factories"

    Ovanstående betyder att X tillverkare av en smarttelefon från Kina inte behöver en egen produktionslina. Tillverkaren upprättar ett kontrakt med någon av de 1000 tals mindre fabriker som finns i Kina. Att upprätta en egen produktionslina i en egen ägd fabrik är ett allt för kostsamt projekt för en mindre känd tillverkare av smarttelefoner.

    Men även redan etablerade och kända smarttelefontillverkar har kontrakt med externa fabriker.

    Viktigt följande "can cost only $35 with a contract"

    "smartphone’s high cost is generally masked by wireless companies, which discount them steeply if consumers agree to a contract. In China that happens as well. Liang says his phones retail for about $65 or $70 but can cost only $35 with a contract"

    "He says he can manufacture as many as 30,000 smartphones a day"

    "production lines—five of them, each with 35 young workers able to solder together and box up 3,000 smartphones a day."

    "Each chipset costs $5 to $10, depending on the size of a phone’s screen and other features. In total, Liang says, his cost to make a smartphone is about $40."

    "That means the camera and LCD screen might not be the best, and the battery life could be shorter.

    “I always use this word ‘acceptable,’” he says. “A lot of users only need an acceptable product."


    http://www.technologyreview.com/news/511796/heres-where-they-make-chinas-cheap-android-smartphones/

    ( OBS! By Michael Standaert on March 14, 2013 ).
     
    Last edited: 1 okt 2015
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Att deras arbetsförhållande är hemska borde de flesta redan ha någon slags information/koll på. Och därmed kan de också hålla ned priset. Vad är det som egentligen ska diskuteras i tråden? Att det är väldigt billigt i våra ögon?

    Jag blir snarare intresserad i hur många timmar Liang's knegare måste arbeta för att ha råd med dennes telefoner.
     
    220volt gillar detta.
  3. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag uppfattar inte poängen i kommentaren Zooklubba.

    Om man läser noggrant så finns det en del intressant information. Att några medlemmar opponerar sig är väntat. Jag förmodar att det finns representanter från redan kända smarttelefontillverkare i gemenskapen.

    Det finns ämnen som är obekväma. Eller icke önskvärda.

    En nagel i ögat är mitt namn.

    Saken är den att siffror som jag lyckats komma över visar att kända märken som, ( ingen nämnd. Det är säkrast så ), om möjligt gör än större vinst per enhet än de nya så kallat "Kinalurarna". Ett faktum är att vinstmarginalen för budgettelefoner är betydligt mer blygsam.

    Siffror som nämns är inte färska, (March 14, 2013 ). Men det finns ingen anledning att ändra siffrorna när de ger mig en säkerhets marginal. Det är en mer pressad marginal för produktionen av en smarttelefon. En ökande vinst för smarttelefontillverkarna.

    Svar på följande.

    "Jag blir snarare intresserad i hur många timmar Liang's knegare måste arbeta för att ha råd med dennes telefoner."

    Ganska irrelevant hur många timmar de får jobba.

    Ett antal giriga smarttelefontillverkare som vill klämma ut så mycket vinst som bara är möjligt.

    Det är vi eller marknaden eller efterfrågan i ett antal länder i världen som skapar de här förhållanden.
     
  4. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Va? Är du född igår och vet ingenting eller? Har du varit i Shenzhen någon gång, har du ens varit i Kina? Jag har... http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=181902&page=95 Kolla här lite för att se hur staden i sig är. Normallönen för en vanlig busschaufför är runt 10kkr och för dessa arbetare antagligen inte långt därifrån då de oftast rest från relativt fattiga delar av Kina och lever nu drömmen där det finns en framtid, arbete och en väldigt bra vardag för alla som har arbete. I samma stad görs ett flertal av världens mobiltelefoner från kända tillverkare och en markant del av världens elektronikkomponenter.

    Stadens GDP är högre än Syd Koreas och fabrikerna, eller nej det finns faktiskt knappt några fabriker där utan i princip mestadels High-tech industri då staden är långt förbi det stadiet och är Kinas mest moderna stad med 10 miljoner invånare och hänger i princip ihop med Hong Kong med tunnelbana Den är dussutom MINST lika modern som Hong Kong och i min mening den enda stad jag varit i som är i klass med Tokyo och teknik.

    Vad är det för jävla folk som alltid skriver såhär, sett det lite varstans i olika trådar? Vet folk ens hur utveckling sker och länder går framåt? Inte var det genom inget arbete och ingen strävan utan drömmar iaf.
     
    ASR gillar detta.
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Intressant artikel. Jag tolkar det som att dessa småtillverkare strävar efter att förbättra sina tekniker med målet att öka kvalitén och ta mer betalt för sitt arbete. Antagligen är pristrenden på väg uppåt en aning?

    @Yttrasil@Yttrasil informera gärna de som inte vet hur det ligger till i just detta område men släpp den där attityden. Det är ganska tråkig läsning.
     
  6. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nu börjar det bli en aningen komplicerat.

    Rätt benämning är naturligtvis "High-tech industri".

    Det är en korrekt beskrivna av dig Yttrasil.

    Medelklassen i regioner och städer där "High-tech industri" har etablerats har ett väsentligt bättre liv. Även produktionspersonalen har i någon mån en bättre tillvaro. Nu kommer personalen från knappa förhållande som är svåra att beskriva för en läsare i forumet. Ja! De har fått det bättre i deras ögon, lyx knappast. De har i bästa fall en mindre bostad eller delar bostad med andra. De kan i bästa fall skick hem lite pengar till övriga familjen på landsbygden. Långa arbetsdagar, inte 8 timmar.

    Här kan beställarna som är de allra flesta smarttelefontillverkarna i världen ställa krav eller villkor vad berör arbetstider och löner. Men ett sådant intresse finns inte idag. Det är ett antal giriga smarttelefontillverkare som vill klämma ut så mycket vinst som bara är möjligt.

    Det betyder inte med automatik att vi konsumenter behöver betala ett högre pris för våra smarttelefoner.

    Ett annat fel i forumet är att Kinesiska "High-tech industri" beskrivs som små skumma verkstäder i en mörk gränd. Vilket naturligtvis är en helt felaktig beskrivning av verkligheten. Alla tar sin del av kakan även regioner och städer i Kina som har moderniserats i en rasande takt. Så Kina är inte så olikt något annat land i världen. Har du pengar kan du köpa dig fri från det mesta.

    Men den här utvecklingen i Kina och Indien skapar problem inte minst för Sverige. På grund av en strävan efter högre vinster har många så kallat enklare arbetsuppgifter helt försvunnit i Sverige. Enkla och enkla. Jag föraktar inte de här arbetsuppgifterna eller personen som utför uppgiften. Alla kan inte eller har förmågan att söka ett arbeta i tjänstesektorn. Ett allvarligt och svårlöst problem för Sverige.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är inget problem alls. Åtminstone inget nytt problem. Ny teknik har alltid lett till att jobb försvinner och att nya jobb tillkommer. Det är en ständig utveckling. Det skapas nya jobb nu också och så kommer det att fortsätta. Människor och samhälle anpassar sig, så har det alltid varit och så kommer det att fortsätta vara.

    Sen hamnar alltid grupper utanför och det är givetvis ett problem, men inget nytt problem. Så blir det när branscher försvinner och nya tillkommer. En del hamnar utanför och då måste samhället göra vad som går för att hjälpa dessa grupper. Inget nytt.
     
    Last edited: 2 okt 2015
  8. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nej Nej och åter nej! Ser du inte problemen med generationer av unga människor i Sverige som inte får något jobb. Då lever du i en annan verklighet. Vi behöver arbetskraft i framtiden är ett argument. Vi måste först och främst ta hand om dom som redan bor i vårt land. Ge våra unga en framtid, jobb, lägenhet med mera först. Innan man fyller på med mer problem och utmaningar att lösa.

    För övrigt ska vi med all säkerhet i fortsättningen undvika varandras inlägg när konfrontationsrisken är överhängande. Våra hjärnor arbetar på olika våglängder.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nu verkar du göra politik av saken och det är direkt olämpligt i ett mobilforum. Så jag nöjer mig med att säga att jag inte delar din uppfattning i frågan.
     
  10. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Ja sättet ni två diskuterar på är klart intressant. Det tror jag fler tycker.
    Jag har själv erfarenhet av när Ericsson slutade med att manuellt sätta ihop telefonerna här i Sverige utfört av oss dyra svenskar. Då gick tillverkningen till utlandet. Och så är det.
    Men då satsade Ericsson mer på sina växlar och hela system så folk fick jobba med det istället .
    Obs, detta är bara ett exempel på att det går att överleva utan småjobben.
     
    Ara gillar detta.
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ja, för att hur en stad ser ut och att den har skyskrapor har något med hur företag behandlar sina anställda? Är du född igår och försöker jämföra äpplen med päron?

    Hur en stad ser ut och att de rika har pengar, visar absolut inget hur de anställda mår och behandlas.
    It would take 2.5 years of Foxconn wages to afford $10,000 Apple Watch.

    Källa från 2012 säger t.ex att Foxconn anställda har en baslön på $350-$400.
     
  12. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Nej men du är absolut född igår då du baserar allt du vet på ett par sensationsatriklar från diverse blaskmedia. Jag vet hur folk i det stora hela behandlas och lever i Shenzhen, min sambo är från Shenzhen, jag har bott där i diverse delar av staden och sist så har jag studerat på mastersnivå hur arbetare behandlas i Kina i allmänhet inom företag. Arbetare behandlas inte som skit, vanligtvis tar cheferna väl hand om sina arbetare och låter vinster gå till dessa likaså när det går bra. De behandlas rättvist och ofta som en närmre familj, foxconns arbetare tillika har liknande fördelar.

    Som sagt, i de flesta fall är de som arbetar hos foxconn "gästarbetare" från andra mycket mer fattiga delar av Kina. De reser dit för att få en framtid och pengar till sigsjälva och sin fattigare familj som lever i mycket sämre förhållanden. De huseras av foxconn som betalar de flesta sidokostnader runtikring. Atm ligger en INgångslön på ca 5000kr då lönerna gått upp från ditt exempel, RMB valutan är starkare osv. Det är ungefär en hel iphone i månaden de har pengar till att köpa, inte skulle jag kunna köpa en 10000$ apple watch imorgon med min lön och mina andra utgifter jag måste betala. Detta är i princip de som har det sämst ställt i Shenzhen, så nej det är inget helvete på jorden kan jag lova. Skulle gärna bo där mer då det är en extremt fin och intressant stad på alla sätt, inte bara i centrum utan i de flesta delar.

    Om du sedan tänkt ta upp självmordsstatistiken så bör foxconns ca 1 miljon arbetare jämföras med medelantalet självmord i Kina som helhet eller om du nu vill, Sverige så kanske du inser att det inte är så illa ställt. Vi i Sverige jobbade inte heller 40h i veckan, behandlades som gudar och hade pengar överallt när vi befann oss på ett liknande stadie, varför ska vi kritisera alla andra som är på god väg att faktiskt närma sig på riktigt.

    Försök sluta se bara problem, se möjligheter och lösningar likaså så kanske du får en mer rättvis bild av verkligheten.
     
    niclasc gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Så det är inte med kritik man förbättrar sig själv (eller ett land eller folks förhållanden), sålänge kritiken är konstruktiv? Se vad facken har gjort i diverse länder och arbeten. Sensationsblaskor, visst överdrivna saker säljer och man ska vara källkritisk, men det leder bevisligen till förändring det med.
     
  14. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Nu var det en bättre ton, tackar för det och att du trots min elaka ton tog till det jag skrev :) Kritik är som du säger oftast positiv om den är konstruktiv. Förbättringar bör vara ömsesidiga och vi bör inte stå där med en pekpinne när vi faktiskt med facit i hand kan se att de verkligen har lyckats utvecklas och förbättras såpass snabbt och effektivt. Ingen utveckling är perfekt, men den som skett i just Shenzhen är nästintill så perfekt den kan bli i ett land eller stad, inte bara för lokalbefolkningen utan också för de migranter som kommer från andra delar av Kina.

    Givetvis finns det grupper som fått utstå problem men alternativet att vara extremt fattiga, bo på landet och jobba 14h varje dag är inte ett bättre alternativ och det som de flesta kritiker aldrig faktiskt tar till sig. Likaså är begreppet och vår kontinuerliga kritik av barnarbete, folk älskar att stå där och kritisera stort när barn folk jobbar i fabriker men det ingen tar till sig är att alternativet i de flesta fall istället är extrem fattigdom, svält och ingen utveckling eller förändring. Vi klagar helt enkelt på saker vi inte gillar utan att faktiskt komma med en mer konstruktiv lösning, inom bland annat båda dessa områden.

    Hursomhelst i fallet Shenzhen är kontentan att en markant del av befolkningen (90%+) fått det extremt mycket bättre på rekordtid och det är inget bra fall att använda sig av för att klaga på hur arbetare behandlas. Fack har som du säger varit extremt positiva för utvecklingen i vissa länder såsom Sverige och Tyskland men sämre i andra fall. Möjligen kan tillåtande av ett instiftandet av en fackrörelse i Kina verka positivt för en mer ömsesidig utveckling av relationen mellan arbetsgivare och arbetare i Kina. Det många inte vet är att även om fack i sak inte existerar så är relationen mellan arbetare och arbetsgivare i Kina oftast väldigt positiv och proaktiv där gemenskapen och harmonin mellan dessa ofta är i fokus och således medlar på ett sätt som liknar en fackrörelse, ofta utan dess specifika nackdelar.