Problem med skärmen på Z5 Compact?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Perty, 1 okt 2015.

Taggar:
  1. Rechargeee

    Rechargeee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    För min del räcker det med att vara inne i inställningar och scrolla runt en stund så slutar skärmen att svar i nedre kant. Alltså typ från mitten och neråt.
     
  2. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ok, något sådan har jag inte märkt. Lekte runt lite i 10 minuter men tillbakaknappen och hemknappen fungerade utan problem. Tycker den är väldigt reaktiv mot min tidigare Lumia.
     
  3. Gina

    Gina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har oxå haft lite problem, men inte i samma utsträckning som det låter som att ni har... Skärmen har dock betett sig lite konstigt och nedre delen har frysts vid några tillfällen. Det har hjälp med att slå av skärmen med powerknappen och sedan satt på den igen. Håller tummarna här för att det inte ska bli värre och värre...

    Konstigt dock att så många haft problem. Tror ni det är en mjukvarugrej som kommer kunna fixas med en uppdatering eller kan det vara något fel på själva telefonen?
     
  4. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har varit med om alla problemen som beskrivs i tråden. Jag har informerat Sony men inte fått något bra svar.

    Så här ser det ut för mig när skärmen inte registrerar på nedre delen av skärmen. Och det kommer igång igen efter att skärmen har varit avstängd.


    Det känns som detta händer då telefonen får lite mycket att göra ett tag.


    Jag har också märkt att telefonen bara registrerar två fingrar. Förutom när den är helt nystartad. Här är en video där jag har startat om telefonen och inte gjort något med den på ett bra tag. Jag kör runt med många fingrar i några sekunder och digitizern kraschar och klarar därefter bara två fingrar tills luren startas om.


    Detta går att upprepa hur enkelt som helst.. bara att starta YAMTT (eller nått) och dra med några fingrar fram och tillbaka över skärmen i några sekunder.
    Jag har även fått fram detta i "felsäkert läge". Men där går egentligen inte YAMTT att starta.. men det gick att komma åt ändå via "fyrkanten" (programväxlarknappen).

    Sony har fått båda dessa filmer men har som sagt inte gett något bra svar.

    Jag var idag och bytte telefonen. Men även den nya registrerar bara två fingrar. Jag har inte installerat något annat program än YAMTT (för att testa detta med).
    Det känns som att det är fel nog att den bara klarar av två fingrar. Så jag orkar inte installera mina vanliga program på det nya exet och har inte orkat kolla om jag kan forcera fram även de andra problemen på den.
    Jag ska nog åka och byta eller lämna tillbaka den imorgon.



    Edit: Blev nått fel med länkarna.. hoppas de funkar bättre nu.
     
    Last edited: 3 okt 2015
    DaLemon, Perty, minisu och 1 annan gillar detta.
  5. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Ni som inte har upplevt några problem. Kan någon verifiera att det faktiskt går att känna av många fingrar, i mer än några sekunder, utan att digitizern kraschar. Vore bra att veta om det finns några helt fungerande exemplar.
     
  6. toffe2000

    toffe2000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Min funkar som den ska vad gäller skärmen, testade upp till 6punkter i ca 1min utan problem och inga andra problem heller.
    När jag precis hade köpt telefonen hade jag problem med att skärmen som många skriver var för känslig men kände igen problemet från min Samsung galaxy s5 och började leta lite och upptäckte att under inställningar->display så var handskläge aktiverat från start (Samsungs känsligt läge) klickade ur det och allt funkar perfekt.

    Enda felet jag hittat är när jag lyssnar på musik via bluetooth och öppnar snapchat och bläddrar bland menyerna är att för varje gång jag sveper över skärmen så höjs och sänks volymen...hittar inte felet annars helnöjd med telefonen
     
  7. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Jag testade precis YAMTT och jag kunde utan vidare problem få multi touch på alla fingrar på vänsterhanden.
     
  8. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag testade också nu med "bara" vänsterhanden (fem fingrar). Då får fick jag inte fram kraschen under den tid jag orkade testa. Med 8 fingrar går det ganska snabbt, Med 7 tog det en stund och med 6 så var jag nära att ge upp när det hände.

    Inte för att jag behöver så många fingrar på skärmen, men det är ett enkelt sätt att påvisa att något är galet med luren.
     
    minisu gillar detta.
  9. Rechargeee

    Rechargeee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken färg har ni på era? Min är vit.
     
  10. Gina

    Gina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har en vit!

    För min del fungerar det oxå med färre fingrar men den hakar sig om jag ger om på 8 och uppåt!

    Var även ett tillfälle i paintern där det blev knasigt i nederkant, men sen har det sett bra ut igen

    Min skärm har hängt sig ett par gånger till. Funderar på att gå till butiken och höra med dom vad dom tror! Man hoppas ju på att det ska vara ett lättfixat mjukvaruproblem men man vet ju aldrig.
     
  11. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Båda mina krånglade exemplar är/var vita.

    Jag skulle gissa att det är ett "race" problem eller liknande. Det verkar som att det finns en viss sannolikhet att saker kan hända i en annan ordning än vad designern hade tänkte sig. Ju mer som finns att göra ju större är chansen att "fel" sak händer först.

    Om det är hårdvaruberoende hur stor den sannolikheten är så finns det ju anledning att försöka byta till ett bättre ex (vilket jag tänkte göra igen). Men hur som helst så skulle jag gissa att även om felet ligger i hårdvaran så kommer de nog kunna fixa det med mjukvara så småningom. Även om det skulle vara så att det inte går att undvika problemet helt så kanske de t.ex. kan detektera när det händer och resetta digitizern snabbt, så ingen hinner märka att det kraschade under ytan.
     
  12. toffe2000

    toffe2000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har en svart, testade igen med upp till 9fingrar och märkte inga större problem möjligtvis att någon punkt för en hundradel sekund slutade svara men aldrig att de hängde sig eller att de inte kom tillbaka direkt man såg den blinka till, testade ca 1.5min
     
    minisu och morrta gillar detta.
  13. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Jättebra toffe2000, då finns det bevisligen telefoner utan problemet. :)
     
    minisu gillar detta.
  14. toffe2000

    toffe2000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja de är ju bara hoppas att de inte dyker upp och de hade ju känts säkrare om fler hade skrivit om deras funkar eller inte lider med er andra
     
  15. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Grymt förklarat med inspelningen. Verkligen svart på vitt. Verkligen. Synd att jag inte visste detta innan den lämnades tillbaka och skickades på reparation :-/ Den jag nu lämnade in också var vit och det verkar som de i sonys support tråd också bara är vita?
    /Perty
     
    PSPlayer gillar detta.
  16. Gina

    Gina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det verkar ju märkligt nog som att samtliga enheter med problem är vita? Kan det kanske vara så att det är problem med en specifik produktionsbatch?

    Kilar ner till butiken jag med, har även lyckats filma både när den hänger sig i vanligt surfande samt när den presterar dåligt i YAMTT, hoppas kunna få plocka ut en ny på DOA. Återkommer sen om den har samma problem eller ej. Har startat ett ärende med SONY så när de svarar tänkte jag skicka filmerna till dom oxå så att de får mer info om att det faktiskt är ett problem hos flera.
     
  17. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Min är svart och verkar inte ha problem, men jag har inte fått igång google account så jag kan inte testa yamtt ännu.
     
  18. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Min är vit och jag har inga problem med touchen.
     
  19. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har nu bytt till mig mitt tredje vita ex. Den har än så länge inte visat på några problem. :)
    Jag drog igång den och testade redan ute på parkeringen, för att kunna be att få pengarna tillbaka direkt om även den skulle krångla.

    Nu är det bara att hålla tummarna att det håller i sig även när man börjar använda luren på riktigt.
     
  20. Gina

    Gina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag varit och plockat ut en ny jag med.

    Den har än så länge inte heller visat några problem, förutom att den kraschade likadant på YAMTT Touch-test vid "för många" fingrar. Den klarar 5 utan problem, men efter ett tag på typ 8 fingrar så krashar den till att bara kunna registrera 2.. Så det bådar kanske inte så gott, men så länge den inte uppvisar problem under användandet får jag vara nöjd.

    @morrta@morrta Hur gjorde du för att få ut en tredje? Trodde man bara fick ett DOA och att man sen var tvungen att skicka den på reparation? (Kan vara bra att veta om den här börjar strula oxå)