Fråga: Ska man verkligen köpa s6 edge+? Vs xperia z5

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge+ - Allmänt' startad av kanzaki, 4 okt 2015.

  1. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tycker ju om att galaxyn har en pulsmätare samt blodsyremätare. Där även pulsmätaren mäster faktiska hjärtslag så man kan se hjärtrytm osv. Vilket jag tycker är väldigt nischy eftersom jag jobbar inom hemsjukvården.

    Också har jag haft xperia ett bra tag nu.. z1 o nu z3 o sen z5? O nu så har dessa 8kärniga processorer bättre batterianvändning så det utökar batteritiden ännumer sedan z3'an.

    Och jag gillar xperias vattentäthet eftersom man jobbar rätt mycket ute och blir genomvåt om det regnar.

    Och så har jag devilcase skal skydd för min xperia och devilcase tillverkar en ny för z5'an också.. Det är brutalt överlägset skydd till i princip exakt allt som kan tänkas ha på edge 6+... Och skärmen på den stora displayen kan ju bli grymt repad och jag har kollat på skydd för detta och de är så brutalt extremt överdrivet fula.


    Nu har z5'an också hi res audio samt ett DSHX chip eller vad det kallas som gör ljudet även ännubättre. Och stereohögtalare som tittar fram.. Och utökbart minne.

    Jag vet att samsung har kraftigare ljudutgång från hörlursjacket... Jag har liksom hörlurar som kostar 3000kr(sennheiser ie80) och jag måste faktiskt uttrycka besvikenhet att på högsta volymen på z3'an är det bara "högt" medans om jag lyssnar genom en väns s4'a så låter det nästan dubbelt så högre.


    Och jag är så otroligt oroad över s6 edge otroligt kassa minnesutrymme.. Jag menar.. 32gb utan micro sd.. Hur otroligt korkade får ett bolag bli o släppa en mobil för det priset med så lågt minne? Att spela in 4k video är ju helt uteslutet då ju... För tänk liksom..

    Man ska ha spotify, o ladda ner musiken i valfria spellistor så de inte streamas hela tiden (på extrem kvalitet).. Man vill ha två tre spel, som tar kanske 4gb tillsammans..

    O sen ska man spela in en video i 4k, för det är bäst i festmiljöer osv.. ja egentligen överlag... så spelar man in 10 minuter och BOOM det ligger på ca 10gb där. (vet inte exakt) men ja... :S :S :S

    Dessutom så har ju svenska operatörer begränsning på 3g/4g nätet..

    På riktigt liksom.. kan inte bestämma mig.. syremätaren osv gör mig väldigt sugen.. Och den lite större skärmen på "Lika" stor mobil.. Men batterititden på sony och minnet är något jag absolut inte kan välja bort.

    Ska jag köra på z5'an liksom.. Är så kluven...

    32gb...
    LOL
    LOL
    LOL
    LOL
    LOL
    LOL
     
  2. Makkish

    Makkish Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    923
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Känns redan som du valt Z5 [emoji6]
     
  3. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det verkar så :s hade kunnat våga skippa vattentäta delen om edge hade micro sd. För 7500kr o när man ska ta o byta telefon på telenor change samt de endast har 32gb gör mig extremt orolig. 32gb är på tok överdrivet för lite. På min z3har jag just nu 90gb av ca 140gb...

    Mailade nyss samsung om att de är överdrivet pinsamma xD haha
     
    Last edited: 4 okt 2015
  4. Shooto Great

    Shooto Great Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    LG V10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG V10
    Telefon 2:
    One plus One
    Vore kul om du får ett svar..
     
  5. SGSi9000

    SGSi9000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    1 158
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Det är ju faktiskt så att den stora försäljningen av telefoner ligger på 32gb. IPhone ägare har klarat sig i många år utan större minneskapacitet. Jag var själv väldigt tveksam till minnet och valde därför en 64. Har det jag vill ha i telefonen, Spotify i offlineläget etc och jag har ca 60 % kvar av minnet. Dock spelar jag aldrig in videos med kameran.
     
  6. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det kommer bli en vanlig 6edge för min del, 64gb versionen :) det blir bra. Skippar z5an denna gången då. Vill ha exynox processorn och de andra fördelarna :) alltid haft problem med Xperia högtalarna osv osv.
     
    Makkish gillar detta.
  7. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Utan att ha kört Z5 men väl Edge+ så tycker jag nog du ska ge Z5an en chans. Edge+ har sina positiva egenskaper men känns ärligt talat mest som Samsung desperat försökt bräcka Apple genom att satsa på bling-bling snarare än funktion. De fasade kanterna känna kul i typ 5 min, sen irriterar man sig mest på dom tycker jag då dom gör greppet mkt sämre. Sitter med en i handen nu och försöker komma på varför jag inte ska sätta tillbaks simkortet i Nexus 6an istället, kommer egentligen bara på fingeravtrycksläsaren men då känns Note 4/5 som en bättre lur.
     
  8. Makkish

    Makkish Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    923
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Måste fråga dig varför köpte du telefonen om du nu tycker den är så himla dålig?
     
  9. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Så "himla dålig" har jag aldrig sagt att den är och det tycker jag inte heller, däremot inte så bra som förväntat. Vilket väl även är svaret på din fråga, förväntningar. Brukar köpa minst en av Samsungs bästa telefoner per år då jag tycker att dom totalt sett tillhör de bästa Androidtelefonerna. Det brukar normalt vara senaste Note-versionen men i år har Samsung som bekant tagit det idiotiska beslutet att inte sälja Note 5 i Sverige/Europa och då fick det blir Edge+ istället.

    Men i stort sett direkt när jag började använda den slogs jag av känslan av att det inte tycks ha varit funktionalitet och användbarhet som varit ledorden denna gång utan snarare en häftig design. Jag kan inte riktigt se att de välvda kanterna tillför någonting alls annat än att den är snygg att se på och de fåtal funktioner som erbjuds som "Edge" skulle utan problem kunna funnits även med en vanlig platt skärm (och har väl i många fall funnits redan innan också). Jag kommer osökt att tänka på nya jeans som säljs nötta och ibland till och med med hål i, vilket knappast kan sägas tillföra något sett till funktionalitet, kvalité och användbarhet.

    Men detta är mina åsikter och jag har inga problem med om folk tycker annorlunda. Dock tror jag att om Samsung gjort precis samma telefon utan de välvda kanterna (på framsidan) så skulle nog ingen sakna dem. Dvs i princip en Note 5 utan pennan. Och just därför känns det som om Samsung tagit i från knäna för att göra en primärt häftig telefon som man kan visa upp för att den är snygg (vilket den onekligen är) mer än något annat. Men så börjar jag bli gubbe också :D
     
    Last edited: 15 okt 2015
  10. Makkish

    Makkish Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    923
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Så jag utgår ifrån vad du tycker om telefonen så har du sålt den[emoji12]
     
  11. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Nä, inte ännu men lär göra det rätt snart och skaffa en Note 5 istället. Eller kanske en Z5 Premium men den verkar inte finnas att köpa ännu.