Problem med skärmen på Z5 Compact?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Perty, 1 okt 2015.

Taggar:
  1. iasion

    iasion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har varit i kontakt med supporten och de säger att det är ett ganska vanligt problem och att de inte vet om det är hårdvara eller mjukvara. Killen jag pratade med avrådde till och med från att skicka in den eftersom det mycket väl kan vara så att den lagade telefonen har samma problem
     
  2. sgte

    sgte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2011
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Vilken support? Sony eller butiken du köpt från?
     
  3. iasion

    iasion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sony direkt, använde deras chatsupport. Var enklast att använda den för att kunna posta länkar och så.
     
  4. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Det är ju sånt skitsnack. De måste ju testa telefonen innan de skickar tillbaka den! Om de inte har lyckats fixa till den så får de ju göra om och göra rätt tills de lyckas.. eller ta en ny från hyllan tills de hittar en en som funkar. För det finns fungerande exemplar.

    Det är ju det här man blir så förbannad på. De fortsätter att sälja telefoner som de vet att det är fel på eftersom de då kan lura på nya kunder telefoner, och sno åt sig deras pengar, medan de försöker hitta på en lösning. De tycker att det är ok att ta konsumenternas pengar utan att leverera en fungerande produkt.

    Alla borde testa att deras exemplar kan detektera mer än två fingrar. (Det behövs t.ex. för vissa spel.) Och alla som har problem borde kräva att få en ny som fungerar. Antingen direkt i affären eller att man skickar in den till Sony och kräver att de testar att detta fel är avhjälp innan de skickar tillbaka luren. Klarar de inte av att leverera detta inom rimlig tid borde man kräva pengarna tillbaka och kan då köpa en annan telefon eller vänta och köpa en ny z5c när problemen är fixade och telefonen samtidigt garanterat är billigare.
     
    bernard gillar detta.
  5. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Bra att Sony kan erkänna felen och hoppas att chatten är sparad samtidigt skrämmande att de fortsätter sälja och inte vet vad som är fel.
     
  6. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Ok. Min svarta telefon fryser inte alls däremot är vänster sida av alla bilder suddig samt har blå stick när man fotar i mörker med sidoljus. Dvs tar du ett kort på en sida med text, ex reklam, är det skarp text överallt utom uppe mot vänster.

    Börjar bli riktigt missnöjd med det här köpet. Tillbaks till SIBA och försöka förklara nästa fel, som tur är kan jag ta samma bilder med G4 och iPhone så problemet är enkelt att bevisa.
     
  7. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Lesson learned. Köp aldrig någonsin telefon över disk om det inte är via NetOnNet. 14 dagars ångerrätt går inte att värdera när man pratar pengar i den här klassen.
     
  8. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    lust att slänga upp en bild?
     
  9. Gina

    Gina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag mailade SONY och skickade till och med med länkar både hit och till tråden på deras egna forum. Ändå svarade han med att han endast hade fått in ett par rapporter på det här felet. ETT PAR!?!? Man undrar ju om de ens går in och läser i de här trådarna :/

    Tråkigt att de inte kan ta ansvar för att de uppenbarligen har grova problem med den här telefonen...
     
  10. morrta

    morrta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    De säger bara vad de tycker passar bäst för stunden, för att få folk att inte skicka in sina trasiga telefoner.. oavsett om det blir helt ologiskt.

    Och därför säger Sony alltså att
    ;)
     
  11. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Kan göra imorgon. Idag har jag fotat en workshop och har ca 40 bilder med sanna fenomen, dock inte publika :)
     
    Mythos gillar detta.
  12. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Två vita avverkade. Bägge blev ganska varma dessutom. Den senaste hackade blåtanden. Nu har jag en svart som håller på att ladda ner alla appar. Blir inte lika varm kan jag notera. Hoppas, hoppas att det funkar. Kan det vara ett processorproblem?
     
  13. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    De vita är överklockade, hehehe
     
  14. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Tyckte mig se en tendens av detta i recensionen också...
     
    zztop007 gillar detta.
  15. Dashiva

    Dashiva Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    Hmm...det här låter ju inte bra! Jag som vill ha en vit och allt..
    Får ju telefonen för 3100 hos telia om jag byter abonnemang men man vill ju inte riskera att få defekt mobil o_O
    Blir väl till att vänta lite och se om det löser sig snart :ehm:
     
  16. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jo. En röd tråd genom problematiken. Jag kollade aldrig kameran på min vita dock eftersom det räckte med att den frös.

    Jag håller med gsmarena om att det är lite hit n miss med fokusen oxå. Många av de planscher jag fotade var riktigt oskarpa.
     
  17. kompatibel

    kompatibel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svart, rev 2 köpt för en vecka sedan.
    10 minuters inspelning i 4K, temp 38* ish, 8 feta fingrar reggade i yamtt.
     
  18. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det är ju extremt märkligt om det bara skulle gälla de vita. Nu är jag absolut inte någon produktions- eller logistik-expert. Men min erfarenhet är att man tillverkerar skärmarna i en lina, dessa skärmar kommer in i ett korttidslager och så plockar man skärmarna till den telefon-batch som körs just då. Och i och med det så kan den dåliga skärm-batchen hamna i vilken telefon-batch som helst.

    Däremot på företag med höga kvalitetskrav så kan producenten alltid efteråt kolla upp för varje enskild levererad slutprodukt vilken batch varje inkluderad underprodukt kommer ifrån. Så var det åtminstone hos oss, på det företag jag jobbade på. Men det var ändå så att underprodukter från en batch användes till flera batcher för slutprodukten.
     
  19. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Vem vet men om man kollar Fel rapporter så verkar det mest vara vita gällande frysning. Alternativt är det hel batch men vit gick till Europa, de bör haft ett rätt bra lager.
     
  20. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är faktiskt inte så märkligt, det kan mycket väl vara så att vissa vita tillverkas i en speciell fabrik där produktionslinan är annorlunda, det förklarar varför vissa av dem inte presterar optimalt. Det kan vara att Sony vet detta men duckar det lite för att möta den initiala efterfrågan har lagt ut det på flera och räknar sedan med att byta ut eller kalibrera om de flesta av telefonerna när folk kommer med reklamationer.
    Nya telefoner eller teknik allmänt stöter ofta på problem när de för första gången stöter på "real world" och med saker som det är stor efterfrågan på har det en tendens till att alltid vara värre, för att de ibland tummar på vart de skaffar grejerna eller inte dubbelkollar att alternativen de tar in är rätt anpassade till just deras produkt.

    Det är bara titta på Iphone och deras olika chip, det är av samma anledning dvs för att kunna möta efterfrågan och detta är ett vanligt sätt att göra det tyvärr, en anledning till att flaggskepp precis när de släpps har extra mycket strul. När det kommer till Iphone är det ju den "nyare" cpun som strular, den som är 14nm presterar sämre än den som är 16nm och genererar mer värme, trots att mindre egentligen ska behöva mindre energi och i det fallet har troligen apple glömt att kalibrera för just det.