Aquaris M5

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av pollywoog, 11 okt 2015.

  1. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    Hej, någon som har koll/erfarenhet från denna lur? http://store.bq.com/en/aquaris-m-5-16-2

    Verkar snäppet vassare än moto g3 16/2 som jag väntar på att lägga nävarna på. Man kanske skulle slå till på denna istället? Åsikter? :)

    Edit: ursäktar för post i fel forumdel, mod kanske kan flytta?
     
    Last edited: 11 okt 2015
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej och välkommen till Swedroid!

    Jag har ingen erfarenhet av denna lur.
    Dock är jag positivt överraskad över hur bra Moto G3 presterar med endast 1 gb Ram.

    Vad är det du saknar hos Moto G 3 som denna lur har?

    Det enda jag klurat ut är NFC, dual sim och full HD.
    Om dessa är dealbreakers för dig så kanske du ska kolla på något annat än Moton från början.

    Om du bara är ute efter specs så finns det en uppsjö av kinesiska lurar att kolla på som har bättre specs och lägre pris än bägge dessa.
    Du bör också tänka på uppdateringar, hur stor chans är det att Aquariusen kommer att uppdateras? Den kör just nu Lollipop 5.0 medans Moton kör 5.1 och är planerad för M 6.0.
    Sedan värdesätter jag enkelheten man får när man handlar på hemmaplan när det gäller garantiärenden och liknande.

    Som sagt, är du ute efter specs så finns det många på forumet med erfarenheter av billiga kinesiska lurar, för du får mycket mer hårdvara för pengarna.
    Du kanske vill kolla på det också innan du bestämmer dig?
     
    Last edited: 12 okt 2015
  3. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    Hej Rospigg, tack för superbra svar!

    Denna telefon har som du säger nfc, bättre upplösning och dual sim, men även gyroskop vilket jag tycker vore trevligt. Ingen av dessa faktorer är dock egentligen dealbreakers för mig. Det som också tilltalar mig är att den precis som motorolan kör i princip ren Android. 5.1 är utlovad och det finns goda möjligheter för M. Det jag ogillar med kinalurarna är att de ofta kommer med eget ui och bloat. Är inte intresserad av att roota.

    Detta är vad jag lyckats klura ut från spanska och tyska sidor då det i princip inte finns någon info att hitta på engelska.. Vilket såklart får sättas upp på nackdel-listan :)

    Till saken hör även att jag för tillfället befinner mig i Tyskland, så jag skulle kunna plocka upp luren direkt från mediamarkt idag. Därför kliar det lite extra i fingrarna just nu!

    Ska fundera lite mer och se om jag kan klämma på luren idag, återkommer. Tackar igen för input!
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Flyttade ditt ämne till avdelningen Köpråd.

    Lycka till med mobilköpet!
     
  5. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    Uppdatering: Telefonen fanns inte lager i tyskland så fick aldrig känna på den. Blev less och bestämde mig för att behålla moto G:n som redan var påväg från amazon. Fick den idag, toppenlur efter några timmars användande :)

    Tycker dock fortfarande att BQ verkar vara ett intressant märke, hoppas på att se mer av deras lurar i resten av europa i framtiden!