Recension / Tips: Fearless Fantasy

Diskussion i 'Spel' startad av RURAL, 15 okt 2015.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    tinyBUILD har under en tid publicerat en handfull mer eller mindre generiska, simpla spel för Android. Inte dåliga men ofta ganska benägna att fastna i ens inbyggda "meh..."-filter. Det var en av anledningarna till varför jag först tvekade inför deras senaste satsning, Fearless Fantasy.
    Som namnet antyder är spelet på många plan inspirerat av den klassiska RPG-serien Final Fantasy, men det stoppar inte vid att vara ännu en kopia av en spelserie som kopierats sönder och samman under 30 år; Fearless Fantasy gör något nytt och känns som ett av de bäst anpassade mobilspelen på riktigt länge.

    Kortfattat är spelet uppbyggt på samma sätt som stridssystemen ofta fungerar på japanska rollspel. Dina fiender på ena sidan skärmen och du med ditt team på andra sidan. Striderna är turbaserade och du får inför varje runda välja om du vill utföra en närstrids- eller distansattack, om du vill "vila" rundan i utbyte mot några energipoäng, dricka en potion eller utföra någon av dina effektfulla men energikrävande specialattacker.
    Vad som skiljer Fearless Fantasy från liknande spel är att själva exekveringarna för dina handlingar utförs på ett sätt som närmast kan liknas vid Fruit Ninja och Guitar Hero; en instruktion visas kort på skärmen, ibland i form av pilar som man ska dra fingret igenom, eller i form av cirklar som ska tryckas på i rätt ögonblick, och ju bättre du matchar dessa, desto bättre attack utför du. När det är fiendens tur att attackera händer samma sak och ju bättre du följer instruktionen, desto större är din chans till blockering och / eller att helt undvika attacken. Detta låter kanske enkelt men ju längre in i spelet du kommer, desto mer möda krävs för att få till en lyckad attack. Mönstrena att följa tar absurda former och hastigheten är svettig om du försöker dig på svårighetsgraden för veteraner.
    För att göra det hela ännu mer intressant har spelet en extremt smakfull design med monster som till och med skulle vara udda nere i Underlandet, helt OK karaktärsutveckling med simpla men välfungerande uppgraderingsmöjligheter, överraskande bra röstskådespeleri med stor humor och strålande (men något opassande) musik.
    Å andra sidan saknas en engagerande story, och förutom strider består gameplayet inte så mycket mer än att lyssna på dialoger och klicka sig fram på en enkel värdlskarta. Dessutom är spelet relativt stort, 300MB närmare bestämt, och kostar som cirkus 30:- men då får man tillgång till allt det har att erbjuda utan några IAP.

     
    Strumpa, nygrent och bernard gillar detta.
  2. nygrent

    nygrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Tack för recensionen, not my cup of tea, men alltid trevligt att läsa om nya spel

    För de som är intresserade av detta spel finns det nu som ett av spelen i Humble Bundle mobile, då får du för just nu ca 4 dollar detta spel, Jelly Defense, Dark Echo, Doggins mm... Du får alltså flera spel för priset av Fearless Fantasy :D
     
    bernard gillar detta.
  3. nygrent

    nygrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    haha bara för att jag sa det så bytte de precis bundle på HumbleBundle...nu är det rollspel från Kemco för hela slanten
     
    bernard gillar detta.
  4. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Kul spel men att storyn är slut på någon timmes spelande känns sådär...