Problem: Tar Z3an bättre bilder än Z5?

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av Kherberos, 24 okt 2015.

  1. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Var på en fest igår och jämförde kameror med en polare som nyss fått en Z3a. Syftet var att skryta lite med hur mycket bättre kameran på Z5 var och vad inte, och lustigt nog såg bilden jag tog (både superior auto och manuell med HDR) ut som skräp i jämförelse. Bilden där ljuset har en varmare färgåtergivning är tagen med Z3an. Den som ser ut som utsuddat skräpär tagen med min Z5a. received_1094865957191603.jpeg received_10206988191038883.jpeg

    Min fråga är helt enkelt då: Vad i helvete?
     
  2. xzeros

    xzeros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är det orginal-bilderna? Försökte få fram metadata men det fanns inte mycket att hämta..

    Rent teoretiskt skulle jag vilja säga så här: Bilden tagen med Z5:an är ljusare vilket tyder på lite längre slutartid, vilket i sig ger större risk för skakningsoskärpa. Men utan att kunna ta reda på vilket ISO-värde och hur lång slutartid bilden är tagen med går det inte att säga om det är fel på kameran eller handhavande.
     
  3. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det är originalbilder, och inställningarna är Superior auto 20 mp. Jag är helt med på att olika värden kan variera, men bör de göra det när inställningarna är auto och således inte manuella?
     
  4. xzeros

    xzeros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dom varierar framför allt när du kör med någon form av automatik. Manuellt betyder ju att det är du som har kontroll på alla inställningar, även om jag aldrig stött på en mobilkamera som faktiskt låter mig ställa in slutartid helt själv.

    Förutsätter att du kollat så att det inte finns repor över glaset?

    Gillar du att fotografera så skaffa en Canon eos i xx0D-serien i stället. Jag köpte mig en begagnad för 3k när jag insåg att det inte finns en mobilkamera i världen som kan producera bättre bilder än en systemkamera. Inte ens Nokias 40mpix monster.
     
  5. Eilemu

    Eilemu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Three

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Three
    Ska man jämföra så är det la bäst att köra på samma inställningar i manuellt läge? Inte auto iaf :)
     
  6. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Att det är Superior Auto bör allt annat än rättfärdiga att bilden på en nästa generations telefon blev förfärlig? Talar snarare ännu mer för att telefonen är allt annat än optimerad.
     
  7. donpipino

    donpipino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Chromecast (Mk1), Sony Smartwatch 2
    Nja, Superior Auto gissar väl i stort sett vad det är du tar kort på beroende vad den ser för tillfället, vet inte exakt hur det funkar. Men om det skiljer en liten detalj i bilden så ändrar den ju inställningar. Så det kan skilja en hel del mellan superior auto på två telefoner (Har själv en Z1 och Z5 som ibland visar väldigt olika i Superior Auto). :)
     
    Last edited: 26 okt 2015
  8. waco2006

    waco2006 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    z3an verkar ju ha fångat en sedel på ett fat där bakom. Fin fest? ;)
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det var fan ett väl tilltaget "kokain-rör" :D
     
  10. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Såg att bilderna var tagna i olika vinklar och på olika avstånd. Känns iallafall som att Z5 var närmare i en centrerad nedgående vinkel, lite ovanifrån. Istället för Z3 som verkar ha tagit framifrån lite från vänster. Höjd och djup spelar också in.

    Testade du att ta bild på högsta kvalitén (23)?
     
  11. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Absolut. Dock var det inte faktumet att bilderna var tagna ur olika vinklar och avstånd som var problemet, utan snarare färgåtergivningen. Oavsett avstånd och vinkel är temperaturen/färgen i rummet detsamma, och i det här fallet var det ljuset som satte färgerna i rummet. Faktum är att Z5an var den enda mobilen i testet som lyckades blekna bort färgerna. Det gäller då både auto och manuell inställning. Således tror jag att det inte har med vinkeln och avståndet att göra, utan helt enkelt vitbalansen, som känns måttligt fel.
     
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 282
    Mottagna gillanden:
    8 132
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Superior auto 20 mp är bara på Z5 .. Alltså Z3 har bara 8 MP i Autoläget .. därför borde du sänka ner Z5 autoläget till 8 MP och jämföra med Z3 8 MP autoläge ..
     
  13. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    jag var och kände på en z5 igår.. sitter på en z3 och slogs av vad lätt och plastig den kändes jämfört med min z3a. inte alls lockande.