Problem: Hoppar från 15%-varningen till död på 30-60 sek

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av ikonane, 24 jul 2015.

  1. ikonane

    ikonane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vet inte, men jag hade inte köpt därifrån.

    Jag väntar tills batterier finns hos någon återförsäljare som jag litar på.
     
  2. Lysande

    Lysande Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även jag har nu fått detta problem, börjar bli riktigt less på denna telefon.. Inte ens ett år gammal.
     
  3. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Så det kanske inte är ett batterifel? Kan det vara mjukvaran som buggar?
     
  4. ORCA

    ORCA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Min fru har samma problem som ni på sin N4 men jag har inga problem med min N4. Skillnade mellan hur vi använder våra mobiler är att jag laddar och sedan använder jag mobilen medans frugan laddar när hon spelar,fb och surfar. Kan tänka mig att det har en hel del att göra med hur det uppkommit på hennes mobil iaf.
     
  5. Kote

    Kote Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2013
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Svullet batteri som dör vid ~ 15% går att fixa via garantin. Hade precis samma problem med min gamla S4. Prata med företaget där ni köpte telefonen så ska dom byta ut det gratis.
     
  6. ikonane

    ikonane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Då jag köpte min via nätet vill halebop att jag skall skicka mobilen till dem. Då köper jag hellre ett nytt batteri för x-hundra än att vara utan i ett par veckor...

    Men är riktigt besviken på Samsung.
    Jag tror att det beror på snabbladdningen. Så frågan är hur s6 osv kommer att hålla sig med tanke på att batteriet är "integrerat".
     
  7. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    Idag drog min mobil något sjukt mycket plus den sa att jag hade WIFI igång hela
    tiden. Sen så blev jag vid en tid innan detta hände spammad utav meddelanden jag fick tidigare under dagen ungefär 25-30 st samtidigt och varje skickade notifierings ljudet, sen typ 20min senare hände detta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Det roliga är väl att batteriet droppade så snabbt att det gick ifrån typ 25% till 10% då fick jag 15% varningen sen när jag tog först abilden på batteriet vilket var exakt efteråt så kan man se att det står på rutan att jag har 10% men på batteriet är det 7% sen på adnra så ser man att jag har 4% och alla bilder var tagna inom 1 minut.... jag blev chockad att jag han ladda upp dom till dropbox innan mobilen dog.
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Är inte Note 4 och S5 bland de första Samsung lurarna med Snabbladdning? Skall bli intressant att se om det kan bero på snabbladdningen då man tidigare hört att det kan skada batteriet. Tydligen enligt tråden så löser ju det sig för vissa genom att byta batteri, då är det väl ett tecken på att det är batteriet som gett upp och inget mjukvarufel iallafall.
     
  9. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    JAg använder ej snabbladdning

    Sjuka är att min mobil är fortfarande igång med 1 % batteri.
     
  10. ORCA

    ORCA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Enligt dina dumpar så har du ju wakelocks utan dess like.
     
  11. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag vet det är ett annat problem jag har som kom med lolipop och jag har försökt installera om helt och kört helt ny utan någon inte ens mitt google konto i än och fortfarande är wakelock på 100% : / . Men jag tror jag vet vad felet är för mig nu. När min mottagning är gul på batterifliken så drar min mobil grymt mycket batteri och det är då som batteriet

    Som på denna så ser du kl är 17:50 och har 77% batteri kvar och du ser hur batteriet försvinner.

    [​IMG]
    Här så stängde jag av 4g och gör så mobilen bara går på WCDMA och du ser 2% batteri blivit använt på nästan 4 tim. Det måste vara ett signal fel jag har . Dock så har jag märkt att mitt batteri har svullnat igen! Jag fick nytt baterri i maj/juni då jag var hos samsung och visade och nu är det svullet när jag kollade idag. Det är inte mycket utan bara jätte lite svullet.
    [​IMG]
    Frågan är bara exakt vad felet är, tror det måste vara hårdvaru fel. Justja de där med vakenheten det är konstigt men min wakelock är mer eller mindre så som den ska vara när min mobil har varit utan ström på ett tag någon minut eller så, så när jag startar den efter det så är min wakelock mer eller mindre normal tills jag faktiskt börjar åka till mitt jobb då jag åker tåg till stockholm vilket är ett par tunnlar etc påvägen. Verkar som det är signal fel med mobila nätverket som gör att min wakelock är på 100%! då när jag väl börjar få problem med wakelock så har jag alltid tappat mitt mobila nätverket helt typ i en tunnel eller liknande. Men detta måste vara ett fel på hårdvaran i min mobil och inget mjukvaru, batteri eller simkorts fel va?
     
  12. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    Lämnade in den igår till dom jag köpte mobilen av och den ska felsökas nu. Det luktar bränt elektronik bakom batteriet . Sen fick jag låna en samsung a3 under tiden seriöst denna mobil funkar enligt mig bättre än note 4 i snabbhet på olika hemsidor och i menyer etc. Folk hör mig perfekt när jag pratar med dom även om det blåste sjukt mycket, har ingen vakenhet överhuvudtaget på och jag har dragit över exakt allt jag hade på min note 4 till denna och allt är som min gamla i appar jag installerat själv. Den har inställningar som jag ej hade med min note 4 om jag har spotify igång så är vakenheten fortfarande inte igång om jg ej håller på med mobilen vilket den alltid var med min note 4. Det jag har haft problem med på note 4 finns inte med denna. Så måste vara något allvarligt fel på min note 4.
     
  13. Lysande

    Lysande Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill även påpeka att jag är kvar på kitkat vilket tyder på att detta inte är ett problem som introducerats iom lollipop.
     
  14. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    Skickade in min mobil på reparation och såg idag att dom har svarat och detta är vad dom skrev

    Byte av batteri. Uppdatering av telefonens mjukvara.
    Test av strömförbrukning, laddning, funktionsknappar, hårdvaruknappar, touch, sensorer, WIFI, kameror, samtal och ljud. Kalibreringskontroll av sändning och mottagning U.A, helt enligt specifikationerna.


    Verkar som att det var ett mjukvaru fel och bytt batteriet. Som sagt Har jag även haft andra problem som exempelvis att folk hör mig dåligt om jag pratar med dom, typ jag kan försvinna ibland i meningen typ om jag säger " Hur är vädret hos er?" så kanske dom hör "hur är .... er?" Ibland börjat jag låta som en robot etc. Sen har jag även haft problem med den näst senaste uppdatering som man fick i somras. Då fick jag att varje gång jag startade om mobilen så optimerade den mina appar varje gång. Får se hur mobilen är nu när jag får tillbaks den.
     
  15. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Blir kul att höra om problemet blir löst. Igår slog min telefon av med 14% medan den höll på att uppdatera några appar. Sjukt störande. Undra om det har med snabbladdningen att göra?
     
  16. Night

    Night Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem, min telefon hinner oftast inte ens larma för 15% utan slår av strax innan.

    Detta fenomen dök upp helt plötsligt, nästan så att jag först började misstänka den senaste uppdateringen(5.0.1) som buggar, men då min bror som har installerat 5.1.1 (tre-version) på sin note 4 har samma problem och att någon här på forumet med äldre versioner också stött på detta börjar jag tvivla på bugg-teorin och lutar mer åt snabbladdning och pga detta så förkortas livslängden på batteriet drastiskt.
     
  17. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Nu dök det från 21% till 4%. Helt sjukt. Ni som skaffat nytt batteri, hjälper det? uploadfromtaptalk1446742326502.png
     
  18. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    Fråga, när de där hände var du utomhus då?

    Förresten hur mycket kan du använda skärmen innan batteriet är slut? Du verkar ha väldigt bra batteri tid!
     
  19. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag var inomhus.

    Jag tycker batteriet är väldigt ojämnt. Ibland är det bra medan det är riktigt dåligt andra dagar. Brukar ligga på 2,5-4 timmar skärmtid per laddning tror jag.
    Så inte så bra som vissa verkar ha...
     
  20. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    Seriöst efter jag lämnat in mobilen så har dom blivit sämre. har märkt att den räknar ut batteriförbrukning etc fel.

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Som ni ser så står det att jag har använt skärmen i 3h 52m 5s men jag tyckte att om man kollade på diagramet så var det mer än 50% som jag hade skärmen aktiv och det står att mobilen har varit igång 10tim 24min 22s på batteriet vilket betyder isåfall att skärmen skulle vara igång mer än 3h 52m. Så jag tog och drog ihop spalterna i photoshop för att se om mina ögonmått är helt fel eller om mobilen räknar fel någonstans.


    [​IMG]
    Som ni ser så är den aktiva skärm stapeln mer än 60% av raden mer eller mindre 61% och skärmen skulle ha varit av 39% av tiden.

    Så 10h och 24m är 624 minuter så med 61% aktiv skärm skulle ge mig 380minuter vilket blir 6h 23m typ. Vilket är då en fel räkning med typ 65% från skärmens aktiva tid som var 3h 52m jämnfört med diagrammet där den visar ca 6h 23m. Vilket är då en grymt stor fel räkning av programmet. Har ni andra märkt något liknande? Börjar undra vadfan det är för fel kan inte vara mjukvaru fel antar jag.

    Förresten min skärm är aktiv 100% av tiden igen och dom enda 2 apparna jag själv har installerat som jag ej hade aktiva på låne telefonen och min gamla är whatsapp och mobiltbankid. Men det känns ej som om någon utav dom skulle kunna skapa 100% batteri tid : /. Detta får mig att tro att samsung note 4 har annars någon default app som drar. Då note 4 har sjukt många appar som ingen annan mobil har i default. Typ note 4 kommer jö med facebook, sidhanteraren, messenger, pen.up, samsung upick, s health, evernote, bara för att nämna vissa som min lånetelefon som var en samsung a3, eller min samsung s3 ej hade installerat på dom från början.

    Hatar verkligen denna mobil och vettefan vad jag ska göra härnäst : /