Oskarpa foton

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av norris, 8 jul 2010.

  1. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej hej,

    När man fotar med denna telefon är bilden skarp och fin när man använder skärmen som sökare. Så fort bilden är tagen och sparats blir den totalt oskarp och det samma gäller om man går in i "album" och tittar på dem. Jag menar, är bilden skarp när man använder skärmen som sökare borde den väl kunna vara det när man kollar på bilderna i efterhand - då är det ju inte skärmens upplösning som sätter gränsen.

    Beror det på att det skalar ned bildstorleken på ett dåligt sätt eller något annat?

    Är det någon som vet om ett alternativ till standardvisaren "album" för att titta på bilden som kanske klarar detta bättre?
     
  2. ludwign

    ludwign Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har inte råkat ställa om så telefonen skalar om bilderna automatiskt? Om det nu finns någon sån funktion. Jag tycker bilderna är klara och skarpa. Både i telefon och datorn. Använder album som bildvisare. Har bara tagit i dagsljus iofs.

    edit: lägg över en bild till datorn och se hur den ser ut där.


    [​IMG]
     
    Last edited: 8 jul 2010
  3. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tycker att kameran är väldigt känslig. Rör man minsta lilla när man tar foto så blir det oskarpt, och då menar jag riktigt suddigt....
     
  4. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag störde mig också endel på kameran. I.o.m att kameraknappen är relativt seg så blir de lätt att man man inte är så stabil när man ta foto, vilket gör dem suddiga. Hade varit bra om man kunde satt på fördröjning. Men de kanske finns bra (gratis?) kamera apps?
     
  5. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, men tyvärr verkar vi inte prata om samma sak. Det är inte något fel på själva kameran eller så.

    Ser inte ni att när man tar en bild så ser det ut som att det läggs på ett lager av oskärpa över hela bilden. Jag pratar inte om någon marginell effekt utan den syns rejält ca 1-2 sekunder efter att ni tagit bilden? För man över bilderna och tittar på dem i datorn är de skarpa - så det är bara när telefonen visar dem som det händer?

    ludwign, jag hittar inga inställningar för kameran någonstans?
     
  6. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    FxCamera är rätt så populär, vet dock inte om det blir lättare att ta bra bilder med den. Men den är ju gratis så du kan testa ;)
     
  7. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    norris

    enda oskärpa jag ser är den autofokusen ger medan den försöker låsa på objektet, vilket är normalt.
     
  8. ludwign

    ludwign Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nej jag har inte kollat så noga så jag vet inte om de finns...finns nog inga.

    men är det bara i telefon de blir suddiga? Om du föröver dem till datorn har de full storlek och är klara då?
    Om du zoomar in bilder i telefon, (inte för mycket) blir de bättre skärpa då?
     
  9. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    jag tror att det handlar om avtryckaren på x10 mini som ger rörelseoskärpa.. FX Camera använder den tryckkänsliga skärmen som avtryckare vilket ger betydigt mindre rörelser vid avtryck!!
     
  10. krooken

    krooken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Norris - Jag upplever exakt samma sak, sjukt irriterande. Men när man lägger in bilden på datorn är den skarp å fin. Dessutom känns det som att man bara kan titta på en nedskalad version av bilderna i mobilen, bilden har av någon anledning högre upplösning på datorn än i mobilen.
     
  11. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skönt att någon annan också har samma problem. Jag menar, skärmens begränsningar är inte problemet eftersom bilden är skarp när man tar själva fotot, dvs använder den som sökare. Och mitt ämnesval var kanske inte så bra. Själva fotona är skarpa men de visas inte så. Allt som handlar om en stadig hand är alltså inte så aktuellt. Det finns inte fler som ser detta när man tar bilder alltså?

    sidofråga: jag hittar inte fx camera på market. måste man installera det på annat sätt?
     
  12. fredrik1984

    fredrik1984 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Upptäckte exakt samma problem som du har norris och min lösning var:
    Håll inte nere knappen innan du tar bilden. Utan knäpp direkt.

    Jag vet inte hur jag ska förklara detta. Men vissa och andra håller nere lite lätt "foto" knappen. Den som är på sidan av mobilen (inte på skärmen då :) ) och sedan trycker ner lite mer för att få bilden (blev suddigt för mig) utan tryck fast och hela vägen ner direkt så blir bilden skarp för mig i alla fall. Jag använder inte ens foto knappen på skärmen.

    Kan tillägga att jag inte använder några apps eller andra saker utan kör direkt på kamerans egna program vara.

    Hoppas detta var lite svar på din fråga.
     
  13. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Du fokuserar alltså inte?

    Mitt problem uppkommer i någon sorts konvertering/bildförminskning som sker direkt efter att bilden är tagen.

    Det är inte någon som har tips på en alternativ app istället för "album"?
     
  14. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Den sparar tumnaglar som den kanske använder när den visar bilderna på mobilen, har inte kvar min x10 mini eftersom jag bara testade den i ett par dagar så kan inte kolla.
    Men du kan även kolla dessa bilderna på din dator, så kolla hur suddiga de är.

    Tack för tips på kamera program. Jag hade hellst haft ett program där man kan ställa in fördröjning dock. Om man touchar skärmen så skakar mobilen lite med
     
  15. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men att den visar tumnaglar verkar ju knepigt..

    Är det någon som har svar på varför jag inte hittar fxcamera på market?
     
  16. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Gör en sökning på forumet, jag har för mig att jag hittade en direktlänk här någonstans och laddade den direkt till mobilen..
     
  17. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Har ni fortfarande samma problem eller har någon update eller så löst det? För under de 8 dagarna jag ägt min x10 mini och tagit flertalet bilder så är jag kanonnöjd med bilderna. Visst, inte lika bra som min Nikon D80, men otroligt bra för en mobil. Särkilt i detta format.

    Jag har annars lätt att klanka och sura över "missar" på diverse lurar men någon oskärpa får jag ytterst sällan när jag tar en bild. Jag kör bara med original program osv i luren. T.o.m. när man tar fokus på ett föremål, fortsätter håller in knappen och styr kameran mot ett annat mål och sen trycker av så är fokus som det ska där man "satte det".

    Ändå är jag jäkligt darrhänt av mig :P
     
  18. Mars Mountain

    Mars Mountain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag har köpt kameraappen Vignette genom andappstore. Kostade 35 kr och sitter som en smäck i min X10 mini pro. Bilderna blir riktigt bra och appen är flexibel har massor med funktioner. Till exempel har den ett steadyshotläge där kameran väntar med att ta bilden tills du håller kameran helt stilla. Det finns en demo på vanliga market, med enda begränsningen att du bara kan spara i låg upplösning.
     
  19. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har lekt med appen i 10min nu, jag köper den bums! Bara att googla på det?

    /elpapo
     
  20. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Förstår inte heller problemet. Tycker alltid det blir bra. Förhandsvisningen direkt efter man tagit kortet blir marginellt suddigare, men tittar jag på de i album-visningen är perfekt.
    Detta för att förhandsvisning ska gå snabbt, så brukar det vara i kameramobiler.