Diskussion: Första intrycken av Nexus 5X

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av Keelhauled, 8 nov 2015.

  1. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Men tänkte lägga in mitt första intryck av telefonen. Kommer från Sony z3 och innan dess Nexus 4.

    Haft telefonen i drygt 3 timmar nu och lekt non stop.

    Det bra ja upptäck är att skärmen är precis lagom allt, finns inget som är superbra med den, heller inte nått som inte känns acceptabelt...
    Flytet finns där, de där Flytet jag bara känner me den Nexus lur eller vanilla rom.

    *Kameran är verkligen bra! Tar bra kort snabbt, i dom flesta ljusförhållanden och den är helt acceptabelt snabb. Fokuset är superbt enligt mig!
    *Främre kameran kan man inte kräva mer av, knäpper snabbt och lyckat varje gång.

    *Fingertrycksavläsaren är snabb, bra och sitter sjukt bra placerad, alltså perfekt!
    Telefonen känns bra i hand, inte hal, inte billig utan återigen, lagom bra.

    *Storleken är jag van med iom att z3 är stan exakt samma storlek, men hade den varit större så hade den blivit för hög och bredare hade gjort att man inte vågat ha den i en hand och skriva.

    Mindre bra då?
    * Ram minnet.. Sidor laddar inte fort, tar lite tid att installera en app eller söka på en låt på spotify eller Youtube.. De handlar om en sekund men den gör skillnad..! Störande rent av.

    *Att filma kan man nästan lägga ner, man ser varenda liten skakning eller sådär..

    *Ljudet på luren är inge vidare, men man har lurar för de å andra sidan.

    *Batteritiden kommer ta ett tag att vänja sig vid, van vid Sony. Men å andra sidan så laddar den så inåthel***e snabbt..
    Sladden till laddare är väl kort och dyr med ny.

    Vill ni att ja ska testa nått så säg!
     
    zztop007 gillar detta.
  2. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Haft min ett dygn nu. Senaste Android-luren var en Nexus 5 och nu kommer jag från en iPhone 6 (Även testat Xperia Z5 för någon vecka sedan)

    Bra:
    * Riktigt bra flyt, inga som helst tendenser till microlagg eller liknande. KLART överlägsen Xperia Z5.
    * Fingeravtrycksläsaren är riktigt bra, precis lika bra som på min gamla iPhone 6.
    * Vanilla, ingen touchwiz eller annan skit, precis som Google tänkt sig!
    * Bättre byggkvalitet än Nexus 5, även om den fortfarande såklart är lite plastig.
    * Knapparna på sidan sitter riktigt bra och känns bra att trycka på, klar förbättring från N5.
    * Android, så skönt att va tillbaka igen!
    * Flytet, måste bara ta upp det igen, så jävla silkeslent flyt!


    Sämre:
    * Vibratorn är genomusel, lika dålig som på Nexus 5 (den låter riktigt högt).
    * Högtalaren är riktigt dålig och inget jag kommer använda för att lyssna på musik med.
    * Kameran tar i mitt tycke rätt bra bilder men är rätt så seg på att starta och det är omöjligt att ta flera bilder snabbt då telefonen behöver tänka en halv sekund mellan varje bild.
    * Batteritiden är medioker men över förväntan. Inget som stör jättemycket, får ta med extrabatteri i väskan bara om jag vet att jag ska använda den mycket. Men jag kommer i stort sett alltid klara en hel arbetsdag.

    Nu har jag iofs listat en del "negativt" men allt som allt är jag väldigt nöjd, att vibratorn och högtalaren var dåliga hade jag läst innan jag köpte den och är ingen dealbreaker för mig. Att kameran skulle vara mycket långsammare än på min iPhone visste jag om och är inget som direkt stör mig, batteritiden kommer jag kanske behöva ta någon vecka att vänja mig med. Även om jag personligen är väldigt nöjd så tar jag med dessa punkter eftersom de kanske är viktiga för någon annan som funderar på att slå till på en Nexus 5X.

    Även haft lite strul med Wifi initialt men det verkar ha löst sig med fabriksåterställningen jag precis gjorde :)

    Edit: tog bort delen om strul med spel, fixade sig när jag fick ordning på mitt WiFi! :)
     
    Last edited: 12 nov 2015
    apelipell gillar detta.
  3. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Om du är sugen testa och:
    1. Plocka bort kryptering
    2. Lägg in en kernel
    Min telefon blev klart smidigare och då har jag klockat ned den ett par steg, jag har inte upplevt de spel jag spelar som slöa utan tvärt om.
     
  4. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Hur plockar jag bort kryptering? Och vilka nackdelar finns det med det?
     
  5. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag fick min lur idag och har fixat och trixat och fått igång allt som jag vill. Var väldigt glad när knapparna satt som de skulle till skillnad från de flesta Nexus 5. När jag däremot tog upp luren nyss så märkte jag att det "rasslade" om luren. Tänkte direkt att det var en knapp som satt löst, men när jag håller i båda knapparna och rör på luren, främst fram och tillbaka så är det något som sitter löst inne i telefonen.

    Är det någon som vet med sig något liknande? Jag orkar inte med att få en lur till som ska låta och rassla varje gång man rör den.

    Hoppas Telenor kan sköta det här på ett bra sätt och se till jag får byta till en ny utan att behöva vänta..
     
  6. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Det som rasslar är inte själva orienterings-grejen (som avgör om mobilen roteras)? Vet att den rasslar på typ alla mobiler?
     
  7. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt inte vad det kan vara som låter. Först tänkte jag att det var kameran, men det borde det inte vara.

    Det låter klart och tydligt när jag har fullt utsträckt arm och rör på luren. Så det låter ju som att något sitter ganska ordentligt löst.

    Telenor sa att jag troligtvis måste skicka in luren för att få det fixat, jippi yey!

    EDIT: Efter att ha googlat runt lite läste jag någonstans om att det kunde komma från simkorts-hållaren. Tog ut simkortet och när jag skakade på luren då lät det Ännu mer från det hålet. Testade att sätta i simkortet igen och såg till att sätta i det ordentligt. Problemet "löst". Det låter inget mer men uppenbarligen någonting där inne som låter, men det får duga för mig!
     
    Last edited: 13 nov 2015
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag är nöjd med den. Det enda jag kan anmärka på är vibratorn som må vara rapp, men att den låter lite mer än den borde.

    Och något som jag inte tänkte på var ju att kabeln som följer med har USB-C-kontakter i båda ändarna, så vill man koppla den till datorn och roota osv behöver man köpa en kabel.

    Jag köpte Googles egna: https://store.google.com/product/usb_type_c_to_usb_standard_a_plug_cable
     
  9. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Kanske bara jag som har skumma första intryck men.. är det bara jag som nästan till 75% smeker kameran istället för fingeravtrycksläsaren varje gång man ska väcka den? :P
     
    Hund och Keelhauled gillar detta.
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag har råkat göra det två gånger av.. många gånger. Men det beror nog mest på att jag inte ha något grepp om telefonen i fickan.

    Det här är förövrigt något jag aldrig mer kommer att klara mig utan. Det är så snuskigt bekvämt att kunna ta fram telefonen ur fickan och ha skärmen tänd och upplåst. Aldrig mer jobbiga koder!
     
    mikael.a1, Iman och HenrikLundqvist gillar detta.
  11. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Börjar sakteligen vänja mig vid storleken. Tyckte från början att den var hopplös att hålla i. Och då kommer jag från N5 som har så gott som samma bredd. Men att skriva med en hand är svårt på 5x. Men är väldigt nöjd med alla förbättringar som kamera, batteri och den fantastiska fingerläsaren.
     
    mikael.a1 gillar detta.
  12. TotteL

    TotteL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2015
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ta du med ett extrabatteri du.. :P Berätta gärna för oss hur det gick. :P
     
    Carrera och mdmar gillar detta.
  13. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ja men nu när man haft telefonen några dagar.. Finns vara en sak jag stör mig lite på, med betoning på lite. De är ju att det helt enkelt är för lite ram minne.. De märks! Men kameran älskar jag numera! Lärt mig hur man fotar hyffsat snabba serier, hur man kan sitta och ändra fokus och få olika ljussättningar på personen man fotar. Storleken på telefonen är verkligen perfekt! Alltid upplåst telefon när jag tar ur den från fickan, har perfekt grepp om den, lagom bred med så man kan skriva snabbt på SwiftKey utan att skriva "sig" istället för "dig" varenda j-a gång. Skärmen är ingen sensation men känner att den gör sitt jobb, ljudet samma där, aldeles lagom till Youtube videor eller spela lite tyst musik i bakgrunden utan bas så man inte väcker barnet eller gör grannarna förbannade.
    Denna telefonen kommer inte vara svår att leva med känner jag direkt. Nexus for life!
     
    Last edited: 14 nov 2015
    mikael.a1 och TotteL gillar detta.
  14. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Gick finfint!
     
  15. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Vilken batteribank använder du?
     
  16. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag ville bara va lite dryg.. Jag förstår inte varför det inte skulle komma att fungera att ladda via ett portabelt batteripack framöver om jag behöver det?
     
    J_E gillar detta.
  17. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Borde vara fullt möjligt så länge man har en korrekt kabel och en port på banken som passar kabeln. Jag personligen kommer också börja ha det (just in case) när all drama och osäkerhet kring USB C kablar osv. har lagt sig och man säkert kan köpa en kabel till rimligt lågt pris.
     
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Några frågor. Ska man inte få en "plus 1" på varken messenger, hangouts eller messenger (facebooks) vid oläst notis???

    Rätt klumpigt val av namn på sms-app för övrigt
     
  19. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Enligt XDA ska batteripack från Anker fungera rätt bra, med rätt kabel förstås.
     
  20. TotteL

    TotteL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2015
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har inte köpt den ännu, men varit in på MediaMarkt och känt och klämt en hel del och det jag tycks störa mig mest på är delayen på kameran mellan bilder. Små tråkigt att inte kunna knäppa flera kort snabbt på rad, någon som vet om det är möjligt med tredjeparti app för kameran kanske?