Glapp i USB kontakten

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av LRI, 3 jul 2010.

  1. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fick igår ett litet konstigt problem, först så ville inte telefonen ladda, sen så fick jag fel när jag kopplade telefonen till datorn. Står okänd enhet, dock så fungerar det ibland lite, men det känns som micro usb kontakten som glappar, troligtvis i telefonen men kanske kan det vara på sladden också?

    Jag undrar om det är någon som har fått något liknande problem? jag vet att micro-usb som kontakt rent generellt suger och har en del vänner som har Vivaz som ryckt loss kontakten i telefonen.
     
  2. the machine

    the machine Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Min vanliga laddare har gett upp pga glapp, jag får använda min gammla n97 laddarkabel.
     
  3. rZn

    rZn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6t
    ROM:
    Bootleggers ROM
    Info:
    AL, Shishu 家 Foot Lettuce or LC
    Övrigt:
    1 Shield TV pro (2015), Shield TV (2017), Amazfit GTR, 2 CC.
    Jag hade samma fel på min.. Det börgarde med att det bara gick att ladda ibland, för att sedan inte ladda i huvud taget :(

    Jag lämnade in telefonen för lagning och fick tillbaka en ny :)

    //rZn
     
  4. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ser väl inte bättre ut än att man måste göra samma sak.
     
  5. smackeer

    smackeer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har oxå haft samma problem och min telefon är på lagning och ska få en ny usb laddare till den så jag hoppas att den ska funka. Jag tycker att det är lika bra att du lämnar in den på lagning
     
  6. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    jo gjorde det i måndags, nu är telefonen hos anovo, så får väl hoppas på att något händer
     
  7. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kollega på jobbet verkar ha fått samma problem med sin X10:a. Får se om det här blir något SonyEricsson får mycket problem med framöver. Hade ju varit kul om de klarade göra en telefon som inte har en massa problem, med tanke på hur mycket strul de haft med sina telefoner på senaste tiden.
     
  8. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    vet inte om just det här problemet är SE specifikt dock, har hört från ingenjörer som faktiskt håller på med sånt här att micro-usb standarden är kass och problem av den här typen är att vänta typ. Vet dock inte om problemet uppstått på några andra tillverkares telefoner :)
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jepp, det är något problem med MicroUSB standarden, därför får mobiltillverkare problem med det mer ofta nu.

    det bästa sättet att skydda USB porten genom att dra ur sladden när man snackar i telefon så att kontakten inte böjs och då blir porten belastad. Samma sak när man håller på att ladda telefonen, håll USB sladden rakt mot USB porten så att den blir inte belastad.
     
  10. adent

    adent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator
    Telefon 2:
    Samsung s9
    Telefon 3:
    PlanetC. Gemini PDA
    Sambon fick en X10 mini pro, köpte den för mindre än två veckor sen. Skulle ladda den nu och det funkade inte via datorn, provar via den medföljande laddaren, fungerar inte, ginglar försiktigt på kontakten, hjälper inte. Trycker ner usbkontakten lite, då funkar det.

    micro-USB verkar ju vara en fantastiskt dålig standard :/ mini-usb hade vart mycket bättre plus att jag har miljarder sådana sladdar liggande.

    Sambon har laddat den och hon har garanterat varit försiktig.

    Kasst.
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Detta problemet du förklarar verkar vara helt skumt och har inget med samma ovannämnda problemet att göra.

    Därför skall du vända dig till Sony Ericsson support tycker jag så att du får en ny kabel eller till o med en ny telefon, kan vara fabriksfel på den.

    Vad jag hörde att det kommer nya Sony Ericsson Micro USB kablar som har böjd kontakt och mjuk kabel så att den inte belastar USB porten.


     
  12. adent

    adent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator
    Telefon 2:
    Samsung s9
    Telefon 3:
    PlanetC. Gemini PDA
    Det jag beskriver har väl i allra högsta grad med det som diskuterats i tråden att göra? problem med micro-usb-kontakten? (åkej, inte x10 utan x10 mini, men)

    Nu fick jag dock tag i en annan micro-usb-kabel och det visade sig vara sladden det var glapp i, grymt skönt att slippa skicka iväg telefonen. Får köpa en ny kabel i väntan på att man kommer hem från semestern och kan kräva en ny på garantin.
     
  13. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Återupplivar denna tråd. Jag har råkat ut för samma problem och har provat ett antal olika laddare. Verkar alltså vara fel på mobilen. Jag tänkte se om jag kunde lämna in den hos SE i Lund så att jag slipper Anovo.
     
  14. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Min glappar mer och mer i själva kontakten men laddar hela tiden. Är det bara en tidsfråga innan den slutar ladda tror ni?
     
  15. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Min funkar knappt längre, vad ska jag göra?
     
  16. Gleenquagmire

    Gleenquagmire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Min dog efter ca 4 månader, USB portens kontakter på moderkortet som brukar gå sönder efter som dessa har en dålig konstruktion ifrån början. Är inne på lagning nu, skulle ta nån månad att fixa det om dom tog på sig det (dom brukar hävda att man varit vårdslös). SE är ett jävla skitföretag med utvecklare som går på crack.
     
    H3nk3 gillar detta.
  17. mwr

    mwr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har fått samma problem som övriga har skrivit, helt död, får ingen kontakt har även testat andra laddare. Verkar vara glapp i micro-USB porten. Hann i alla fall göra backup innnan batteriet tog slut:-). Inlämnad idag, får se om det går på garantin. tycker jag varit försiktig med den.
     
  18. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    det du kan testa är ju att testa böja stiften i kontakten lite, kanske får bättre kontakt, det funkade för mig :)
    men var VÄLDIGT försiktig
     
  19. H3nk3

    H3nk3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Exakt samma för mig som för Gleenquagmire. Talade nyss med Sony Ericssons kundcenter som berättade att de första telefonerna HADE ett fabrikations fel på USB portarna men detta ska nu vara ordnat enligt dem. Jag är ÖVERTYGAD om att de inte har gjort något åt saken från första början. Nu påstod de på kundcentret att de inte hööört taaaalas om detta fel alls. Så snälla snälla alla ni med detta fel. Ring till 013-244 500 för att berätta att Eran telefon oxå är trasig. Anovo kommer att hävda att NI har haft sönder telefonen pga "Egen yttre åverkan" när Sony Ericsson i själva verket har en kvalitets miss här. Detta är ju uppenbart med så många felande telefoner. Eller är vi x 10 i användare extremt klantiga?
     
  20. H3nk3

    H3nk3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ring 013-244 500 så sony ericsson verkligen får höra att ni har dessa fel.