Problem med fingeravtrycksläsaren

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av bickle, 28 okt 2015.

  1. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har stora problem att få fingeravtrycksläsaren att funka. Funkar nästan aldrig på första försöket och ofta får jag försöka 5 ggr tills funktionen blir låst och sen trycka in koden. Har registrerat 5 fingrar, använder oftast höger tumme och den har jag registrerat om flera gånger på olika sätt (flera olika vinklar/samma vinkel varje gång/hårt tryck/löst tryck/hälften hårt hälften löst osv) men har aldrig lyckats få till det. Håller telefonen likadant när jag registrerar som när jag sen försöker låsa upp.

    Någon mer som har sådana problem? Förslag på hur jag ska göra? Ska jag regga samma finger flera gånger för att få fler mätpunkter?
     
  2. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Har du testat tvätta av den? Den är lite känslig mot smuts och sånt? Annars testa att regga om fingrarna.
     
  3. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ja du får regga samma fingrar flera ggr på den här telefonen. Ytan på läsaren är liten och känsligare för lutning/vinkel eftersom den är placerad i kanten av telefonen. Regga t.ex. tummen en gång rakt och en annan gång i sne lutning t.ex.
     
  4. pen

    pen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2015
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z5 Compact Vit V2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z5 Compact Vit V2
    Problemet kom vid första fixen för mig inga probs innan.
    Kvarstår efter fix 2 xxxxxxx.152
    Är mjukvaru problem för min har legat pga att den inte gått använda väntat på fix1.
    och nej det är inte smuts.
     
  5. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag kan märka en viss förbättring genom att torka av knappen ordentligt, men det är inte särskilt långvarigt, och ska man torka av knappen innan varje eller var tredje gång man låser upp så är det ju snabbare att slå pinkod istället.
     
  6. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    märkt av att den är känslig mot flöötiga fingrar ;) i bland måste jag torka av tummen innan den registrera
     
  7. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nu har min börjat strula också. Den fungerar bara efter att ha torkat av läsaren med alkohol.
     
  8. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om ni placerar fingret under on/off symbolen på läsaren (vertikalt läge). Registrerar den ert avtryck då?
    Verkar som min inte gör det, om nu gjort det tidigare?
    Blir inte rikigt klok på vad det kan vara med min. Ofta går det att logga in med ytterkanten på tummen, men rakt på vägrar den och då har jag ändå lagt in 5 avtryck av samma finger. Känns som detta kom efter senaste uppdateringen eller något.
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om man lägger in ett finger flera gånger i den vinkeln man brukar hålla telefonen när man låser upp så verkar det som att det klart sig. Testa det.
     
  10. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nja, jag har ju inte ändrat något i mitt beteende utan det verkar ha kommit nu efter senaste uppdateringen och nästan som den blivit mer kinkig helt enkelt. Fingret måste ligga exakt på on/off symbolen och måste lyftas bort i rätt tid. Tar jag tummen mitt på och den läser fel första gången så vägrar den i princip låsa upp efter det. Eller så har jag skadat tummen :)
     
  11. 1301and

    1301and Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag får felmeddelande " det finns ingen maskinvara för fingeravtryck" någon mer som får detta eller skall jag reklamera? Mobilen är bara någon vecka gammal
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om samma problem kvarstår efter en fabriksåterställning hade jag reklamerat. Om du säger att felet varit där från dag ett får du förhoppningsvis en ny från säljaren (DOA) framför att behöva skicka in din befintliga enhet på reparation, vilket förstås tar lång tid (2-3 veckor, i regel).
     
  13. 1301and

    1301and Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar. Jag tänkte kanske att fler fått samma problem och att det hade med senaste uppdateringen att göra men om så inte är fallet får jag ju försöka fixa en ny.

    Ganska irriterande att ibland funkar fingeravtryckläsaren kanon och ibland får jag det där felmeddelandet...

    En fabriksåterställning löste ingenting. Dröjde inte länge innan det kom tillbaka