Problem: Vibratorn N5X

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av skummis, 10 nov 2015.

  1. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Intressant. Har läst att rasslet minskat när man tagit ut simkortet och sedan satt i det igen. Nu kan jag inte testa förrens jag fått ett nytt simkort men vore intressant om vibrationen påverkas. Det kanske är det "som rasslar" som får vibrationen att låta högre också..
     
  2. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Wow, det här var intressant. Tyckte att Nexus 5 var väldigt tyst när den vibrerade (och jag missade en del samtal pga detta), men du är den första jag hör som säger att din 5X är tyst! Mycket intressant om det är så att vissa faktiskt låter mindre..

    Ska pröva ta ut simkortet och se om min lever om mindre.

    Min lever om exakt som denna:
     
  3. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    min låter också sådär. Som ett argt bi..
     
  4. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det som rasslar i telefonen för vissa är funktionen som man använder för att få ut simkortet. Dvs där du trycker in den lilla "pinnen" för att kunna trycka ut simkortshållaren. Om du trycker in pinnen utan att trycka in den tillräckligt hårt för att simkortet ska åka ut så hör du inte längre rasslet. Det ska vara bekräftat från Google att så är fallet. Oklart om det är något som går att ordna eller om man får lämna in telefonen.

    Det var jag som skrev i en annan tråd här att min telefon blev mycket bättre när jag tog ur och satte i kortet igen. Tyvärr höll det sig bara några dagar.

    Just nu har jag löst det genom att använda en micro-usb-plugg av gummi som jag skurit till och tryckt in i det lilla hålet i simluckan. Det gör att det sticker ut en liten gummiplugg ett par mm, men det håller å andra sidan luren tyst vilket jag föredrar. Ingen vidare bra lösning, men man tager vad man haver antar jag..
     
  5. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Min låter betydligt dovare. Bökigt att filma just nu men får återkomma om det fortfarande finns intresse. Och intressant att höra om det märks skillnad på film....
     
    Thoast gillar detta.
  6. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Spelade in en film för att bevisa att min Nexus 5X minsann inte alls låter som ett ilsket bi. Lyssnar på filmen och tycker den låter som precis just det på filmen. Hävdar dock fortfarande att det i verkliga livet inte alls känns irriterande på något vis. :)
    http://www.markazits.com/blogg/nexus-5x-vibratorn-vibrera/
     
    Last edited: 23 nov 2015
  7. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Ja exakt sådär låter min, helt förjävligt, som ett gammalt nintendo-spel.
     
  8. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Samma här, grymt irriterande.. Avstängt tills man förhoppningsvis kan justera det på något sätt..
     
  9. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Ja tyvärr, jag gillar annars haptisk feedback. Förhoppningsvis dyker det upp något ful-hack man själv kan ordna med när telefonen är tillräckligt gammal så man vågar öppna upp den ;)
     
  10. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Slutade med att jag köpte en 6P också! Någon som är sugen på att köpa en 5X i absolut nyskick? ;)

    Tyvärr så har inte 6P heller någon härlig vibrationsmotor, men den är iaf mycket tystare än 5X.

    Jag gjorde också en liten video för att demonstrera. Tyvärr filmad med en Samsung A5 som inte plockar upp ljud på bästa sätt, men man får en fingervisning om att även 6P har ett liknande ljud...

    Dra upp volymen till max.

    I övrigt så är jag mycket mer nöjd med 6P, känns så solid, gillar AMOLED bättre, mindre irriterande vibrationsljud som sagt, aldrig märkt att den stannat upp som med 5X, och håller apparna längre i minne med mer ramminne.

     
    HenrikLundqvist och kalleboston gillar detta.
  11. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Trist att 6P har liknande ljud, men det verkar ju vara en rätt stor skillnad mellan dom två ändå :) Ljudet från 6P hade jag nog kunnat leva med i alla fall.
     
  12. bubbish

    bubbish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Går det att stänga av vibratorn när man skriver men ha på den när det ringer? jag blir tokig på denna vibrator och jag är en sån där person som inte har ljud på telefonen utan alltid kör på vibratorn.
     
  13. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Jadå: Inställningar --> Språk och inmatning --> Google tangentbord --> Inställningar -- >Vibrerar vid tangenttryck = off
     
  14. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja, kan du leva utan vibration på tangentbordet så är det ju inget problem direkt :) Jag har haft det i så många år och får typ kramp av att skriva utan, haha...
     
  15. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Absolut lägre! Min sambo kan sova även om jag ligger och skriver, det gick inte med 5X:en o_O
     
  16. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Haha vad kul! Min sambo blev helt tokig på mig när jag skrev på telefonen i början, hon kunde inte heller sova.
    Aja, får klara mig utan haptisk feedback, jag hade en iPhone tidigare så jag är ändå rätt van att skriva utan.
     
  17. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det går kanske att vänja sig utan ;) Ett annat alternativ är ju custom kernel för att kunna ändra intensiteten (vet inte hur mycket det skulle göra dock?). Själv har jag blivit less på att flasha nya roms titt som tätt, så stock får duga!
     
  18. playada

    playada Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick tillbaks en ny lur nu från Tele2.
    Samma skallrande från denna, från simkortshållarens lilla arm.
    Skickade tillbaks även denna nu precis. Man börjar bli lite trött..Är det bara jag som har denna oturen ? ^^
     
  19. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Nej alla har samma problem, även om vissa inte stör sig på det lika mycket. Så du kan skicka telefoner fram och tillbaka hur mycket du vill, vibratorn kommer låta förjävligt oavsett.

    MiDroid påstod iofs att hans/hennes inte lät högt eller "välhört", men i hans/hennes filmklipp har den exakt samma störande ljud som min.

    Så det handlar nog mer om hur mycket man stör sig på det, vissa tycker inte att det där ljudet alls är störande eller högt, och petiga människor (mig själv inkluderad) stör sig väldigt mycket på det.
     
  20. playada

    playada Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själva vibratorljudet (att det låter som ett "argt bi") är inte problemet, det kan ja leva med.
    Det är skallrandet som i princip bara märks ex när telefonen ringer och den vibrerar längre intervaller. Då om man trycker på simkorts-armen försvinner det. Det är ett klart produktionsfel som inte ska vara där. Synd att ja inte passade på att filma innan ja skickade in den igen.