Fråga: iPad Air vs iPad Air 2 vs iPad Pro

Diskussion i 'iPad' startad av DavidSj, 21 nov 2015.

  1. DavidSj

    DavidSj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska köpa en iPad och har egentligen fastnat för iPad Pro på grund av den stora skärmen.

    Priset är dock ganska högt så har även börjat kolla på Air och Air 2.
    Någon som testat dessa tre och kan berätta dom stora skillnaderna mellan dom?
    Är det värt att köpa Air 2 framför första Air till exempel?
    Skiljer det mycket som gör det värt att köpa Pro framför Air/Air 2?

    Ska användas till surf, spel och "vanlig användning"
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag skulle satsa på en Air 2:a. Skärmen är närmare glaset och därför blir reflektioner betydligt mindre. Processorn är snabbare och bättre. Själva Ipaden är också tunnare.
    Men Air 1 ligger självklart bättre i pris. Men det som avgör är hur mycket du vill lägga på en surfplatta.
     
    bernard gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Air 2 utan tvekan. Snabbare och bättre än Air 1 och duger mer än väl till dina behov.
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    +1 :)
     
  5. DavidSj

    DavidSj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Air 2 vs Pro då alltså..
    Air 2 är ju ganska (väldigt) mycket billigare. Och storleken på skärmen kanske inte motiverar ca 4000:- i prisskillnad.
    När är iPad Pro ett självklart alternativ tycker ni?
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om man absolut behöver en sån stor skärm så är Pro ett alternativ, annars inte. I varje fall inte för det du ämnar ha plattan till. :)

    iPad Pro är inte tilltänkt för vanliga användare.
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    För nån som arbetar med ex. design, musik eller nån som arbetar med mer artistiska saker (illustratörer t.ex), och inom medicin kan jag se att denna typ av enhet kan vara väldigt bra för läkare/vårdpersonal istället för att vara låsta vid en dator.

    Nog är det ju säkerligen en grym mediakonsumtions platta...men i mitt tycke lite väl dyr pryl för att titta t.ex på katter som twerkar på youtube när det finns alternativ som är billigare som klarar av att visa/göra precis samma saker.

    Men i slutändan är det ju ditt val, Har du råd och vill ha (eller behöver) en så köp! :)
     
    Last edited: 22 nov 2015
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    iPad Pro har inte "bara" en större skärm. Den har ju ett annat chip (A9X) som ska vara i klass med en stationär dator. 1,8 gånger så hög processorprestanda och dubbelt så snabb grafik som hos iPad Air 2. Sen har den 4GB RAM i jämförelse med 2GB hos iPad Air, fyra hifi-högtalare och är kompatibel med Apple Pencil.

    För dina behov finns det ingen anledning att investera i en iPad Pro såvida du inte känner för spendera dina pengar.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    iPad Pro ser jag endast som ett alternativ om man ska jobba med bildbehandling. Annars duger iPad Air 2 gott och väl. Absolut är iPad Pro snabbare - men det säger dock inte att iPad Air 2 är långsam. Den är faktiskt sjukt snabb och riktigt smidig.

    Har använt alla tre och tycker att iPad pro är för stor för att vara en platta man tar med sig. Har då hellre en smidigare platta och plockar med mig datorn vid behov. :)
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    iPad Pro är ungefär lika snabb som Apples sämsta laptop, och det säger faktiskt ändå inte mycket. Det säger bara att den laptopen är rätt undermålig i datormått mätt.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har faktiskt inte sett någon sådan jämförelse så jag vet inte. Den är oavsett snabbare än iPad Air 2, vad det nu har för betydelse för trådskaparen. iPad Pro är en väldig nischad produkt. Det enda som lockar med iPad Pro är Apple Pencil. Om Apple Pencil hade fungerat med iPad Air 2 hade jag aldrig tittat på iPad Pro (eller jag personligen överväger ingen iPad).