Varför är telefoner dyrare än surfplattor?

Diskussion i 'Allmänt' startad av griffin83, 21 nov 2015.

  1. griffin83

    griffin83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2015
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag var inne på prisjakt och kollade på lite surfplattor och kom att tänka på att surfplattor egentligen är ganska billiga om man jämför med telefoner.

    T.ex. så kostade Sony Z3+ ca 7000:- när den släpptes och Z4 plattan 6500:- med 4G trots att plattan borde vara dyrare att tillverka(?) med tanke på att det är stora delar samma hårdvara (Snapdragon 810, 3G RAM osv.) och då har plattan större och mer högupplöst skärm + större batteri osv.

    Samma sak om man kollar Samsung och Iphone.

    Vad beror det på?
     
  2. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    demand, demand and demand.
     
  3. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Precis som Pliind säger, så tror jag ungefär samma sak. Telefon är något alla anser att de måste ha, medan surfplattor är inte lika nödvändigt enligt många och därför måste tillverkarna ha lägre pris då efterfrågan är lägre.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    De flesta surfplattor utvecklas av exciterande mobilaplattform .. ett exempel på det är Sony Xperia Z2 Tablet är i princip dotterprojekt till Sony Xperia Z2 telefonen. Sen är Xperia Z3 Tablet compact är dotterprojekt till Xperia Z3 telefonerna ..

    Så i princip surfplattan drar nyttan av att vara dotterprojekt och på det sättet kan mobiltillverkaren hålla priset på sina surfplattor lägre än mobiltelefonerna vilket är en självklarhet då behöver man inte utveckla plattformen på nytt bara för att skapa något nytt i större format. Samtidigt som efterfrågan på surfplattor är mycket mindre än på mobiltelefoner som gör att de är inte lika attraktiva.

    Jag kan tänka mig när surfplattorna tar över mer och mer av laptop/dator marknaden, då kan surfplattorna ta ett steg uppåt i pris då är de mer attraktiva och mobiltillverkarna kan tjänar mer pengar på de.
     
  5. griffin83

    griffin83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2015
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Antar att ni har rätt, undrar om det öht är någon vinst på surfplattor isf?
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Just denna prisskillnad samt mitt intresse för stora skärmar gör att nästa "mobil" blir en tablet för min del. En annan bidragande orsak är att marknaden för enheter mellan 6 till 7/8 tum (phablets) är dåligt tillgodosedd. Tillverkarna släpper mobiler upp till 6 tum ungefär och sedan tablets från 7-8 tum men kombinationen av de båda är ovanlig, framförallt om man vill ha bra hårdvara och mjukvara.

    När jag till slut pensionerar min Ultra blir det till förmån för en 8-tumstablet. Prismässigt skulle jag misstänka att tablets kan öka i pris om tillverkarna vågar satsa mer på större phablets och även datormöjligheter genom att t.ex bundla med tangentbord och liknande. Att lägga med ett sådant i paketet skulle direkt hjälpa till att öka marginalerna.