Kamera - Bilder, tips och tricks - Nexus 6P

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av knudsen777, 18 nov 2015.

  1. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Stillbildsfoto verkar bra utifrån de bilder ni lägger upp :) Ni som fått den, hur upplever ni kvaliteten vid filmning? Är det skakigt? Hur är ljudupptagning?
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ljudupptagning är verkligen bra på 6P

     
    Rillekille och 2l8 gillar detta.
  3. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jösses amalia, ska vi slänga oss rakt in i restaurangköket nu också? :P

    Det blir faktiskt svårt att stångas vidare då du rent ut sagt försöka döda mig med en "wall of text" som heter duga men jag ska göra ett tapper försök.

    Ärtan ja, du bortser från saker som jag anser viktiga och därför förutsätter du att jag skulle betala 500 spänn för en enda ärta (600 spänn om jag vill få den flamberad vid bordet) för att den är tillagad av en stjärnkock på guldpläterade plattor. Så är det inte, jag är nämligen inte så lättlurad.

    Men vi kan väl skala av diskussionen lite och stolpa upp den.

    Punkt 1. Bildkvalitén.

    Jag lägger mig platt på rygg och håller med, det går att jämföra bildkvalité genom att glo på bilderna. Helt rätt och det går givetvis att slänga ut en bild från en mobil, lägga den vid sidan av en bild tagen med en dslr (och nu börjar det bli klurigt) och jämföra bilderna. Många skulle säkert ha svårt att peka på en specifik bild och säga att den är tagen med mobil och den andra med en systemkamera. Och skulle båda bilderna för den delen även ha fått sig en släng av efterbehandling så krävs det säkerligen ett tränat öga för att bergsäkert avgöra skillnaden. Kan vi vara överens här? :)

    Punkt 2. Huruvida du kan stoppa en dslr i en ficka.

    Den här är bara på ren djävulskap, men en liten smäcker dslr med ett pannkaksobjektiv går fasiken ner i min jackficka. Punkt, här tänker jag inte ge mig då jag helt enkelt testade. Såg nu att du skrev bakfickan... det beror väl helt enkelt på preferens på kläder. Jag går dock bet på den uppgiften.

    Punkt 3. Mp3-spelare och kompaktkameror.

    Lustigt att du nämnde mp3-spelare. Telefonen ifråga är så pass stor att jag igår kväll stod och funderade samtidigt som jag stormsäkrade trädgården hur jag ska bära mig åt med musik och för den delen talböcker när jag är ute och jobbar på huset eller liknande i framtiden. Telefonen är ju rätt stor och jag stod på full allvar och funderade på var min gamla mp3-spelare fanns någonstans. Det gick till och emd så långt att jag funderade på om inte min gamla minidisc skulle få återuppstå.

    Av samma anledning som tidigare pekats på (det där med att dslr inte går ner i bakfickan) så köpte jag mig för ett tag sedan en kompaktkamera, som går ner i fickan. Anledningen? Jo i kompakt kameror så får man för det första med sig en större sensor (vilket enligt mig inverkar menligt på bildkvalitén speciellt vid efterarbete och print) och framförallt bra mycket bättre glas i objektivet. För den enkla sanningen är (och den här har jag fått inpräntad av min dåvarande labbchef under många och kolsvarta timmar i mörkrummet) att en kamera aldrig kan bli bättre än objektivet, dvs är ögonen grumliga så går man lätt in i närmaste stolpe. Detta var iofs på tiden när jag plåtade med film och till viss del spelades det hela ut när digitalkameran dundrade in i fotovärlden. Dock så har sensorerna blivit så bra (och det skedde för många år sedan) att ljusets väg till sensorn i allra högsta grad spelar roll.

    Jag är precis som du övertygad om att kompaktkamerorna kommer att få ett ännu mindre segment än vad som redan är idag men så länge det finns fotografer med stort intresse för just fotografering och resultatet det ger så kommer det att finnas kompaktkameror. För det finns nämligen en sanning till, även denna inpräntad i tidigare nämnda mörkrum, den bästa kameran du kan ha, det är den du har med dig.

    Och här har mobilerna det jävligaste strypgreppet av alla på både kompakt och dslr sidan. Den där kan vi också vara överens om va? :P

    Punkt 4. Det där med bildfiler och standardisering.

    Olika kameror har olika algoritmer och olika mjukvara för att tolka vad ccd skickar för signaler. Det innebär att kameror från två olika märken som är exakt likadant inställda (dvs korrekt vitbalanserade, samma färgrymd, bländare, slutare och brännvidd (vi kan till och med dra det så långt att vi säger, Canon vs Nikon med samma tamronglugg på) ) kommer att leverera snarlika bilder. Dock inte identiska. Detta är helt enkelt utvecklarnas tycke och smak som vi övriga snällt får följa, eller göra något åt i senare skede.

    Punkt 5. Sammanfattning.

    Måste nog medge att det känns skönt att få ha satt det här på pränt. Även om jag känner att jag möjligen tappat tråden nånstans på vägen men eftersom jag fick en plåtning inställt precis efter lunch så fick jag då äntligen tillfälle att gå i svaromål men jag har dock kniven mot stupen då tiden inte är min bästa vän just för tillfället. Senare ikväll så är det nog en ännu större fiende då jag förhoppningsvis ska få lov att utforska kameran på 6p. :) Men verkar något virrigt så ska vi nog hinna reda upp detta och jag kan även tillägga att jag är en vän av polemik men dock med ett leende på läpparna. Skulle vi gå över till ordbajseri nivå två, dvs polemik där hugg i ryggen är att föredra så kommer jag att tacka för mig. Med det önskar jag alla stackare som har orkat sig hela vägen hit för uppmärksamheten och jag ser fram emot dina synpunkter RNB.
     
  4. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Riktigt bra ljudupptagning och bildkvalitén är det då inge fel på. Jag upplever inte som att den är skakig. Jag kommer att lägga upp en länk till en 5min lång testfilm i 4k här idag. Från Google Drive original upplösning.
     
    jocke_lulle och RNB gillar detta.
  5. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    onekw, fransl, Pliind och 4 andra gillar detta.
  6. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    RNB kommer väl att hugga mig i småbitar men det där ser riktigt trevligt ut. Det fanns ingen exif info att tillgå men är det här rakt från telefon utan att passera gå eller är det någon efterbehandling inblandad? Om det är rakt från telefonen så är jag mäkta imponerad.
     
    RNB gillar detta.
  7. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Hdr+ direkt från telefonen. Google photos high resolution läge. Inte ens original alltså.
     
    hasse77, RNB och thorkel gillar detta.
  8. kernehed

    kernehed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus Nord 2
    2l8 och VittsjoSverre gillar detta.
  9. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Last edited: 30 nov 2015
    Calzon, Nisse Järnet, hasse77 och 1 annan gillar detta.
  10. kernehed

    kernehed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus Nord 2
  11. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Video: MPEG4 Video (H264) 3840x2160 30fps 42010kbps [V: VideoHandle [eng] (h264 baseline L5.1, yuv420p, 3840x2160, 42010 kb/s)]
    Audio: AAC 48000Hz mono 96kbps [A: SoundHandle [eng] (aac lc, 48000 Hz, mono, 96 kb/s)]

    Känns allt som 4k det där :) EXTREMT krispigt får jag säga. Och mycket läcker bokeh! Väldigt kul att se och framförallt känner jag mig väldigt tacksam gentemot 2l8! Mig veterligen första 4k-klippet i original från 6P. Ser alla klipp så här knivskarpa ut, ser jag redan nu fram emot nästa :D Stort stort tack återigen!
     
    2l8 gillar detta.
  12. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag tror du måste ladda ner den för att se den i 4k.
     
  13. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Hade jag haft bättre upphastighet skulle jag kunna bomba er med 4k material :) Det tog halva dagen att ladda upp 1,6 gig.
    Jag måste säga att jag är riktigt imponerad av både ljud och bild från telefonen. Det är väl optiska bildstabiliseringen som fattas kan jag tycka. Det märks ganska tydligt när jag provar min N5a att OIS är användbart. Men jag tycker att många klipp från telefoner med OIS har dålig framrate vid panorering. Det är precis som OIS försöker motverka att de vrider på telefonen. Man borde tycka att telefonens sensorer skulle känna av om man panorerar och då stänga av OIS i den ledd telefonen vrids.

    N6Pn är utan tvekan en fullträff.
     
  14. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Bidrar med 2 mörkerbilder, Auto HDR

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    knudsen777, RNB och Nisse Järnet gillar detta.
  15. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Väldigt krispig och fin film! Vilken kamera de klämt in i denna telefon. Synd på bildstabiliseringen bara. Man märker verkligen att den saknas ibland.
     
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    [​IMG]
     
    RNB och knudsen777 gillar detta.
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 904
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
  18. abbanovitch

    abbanovitch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Försökte filma i slowmo i svagt ljus nu ikväll, men det var inte lätt. När jag tryckte på 120fps så mörknade displayen märkbart och filmen blev nästan helt svart. Gick tillbaka till normal filmning och filen blev helt normal. Tillbaka till slowmo och filmen mycket mörk.
    Någon som har ett svar på varför eller upplevt detsamma?

    \Anders
     
  19. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är helt normalt, så har det varit på alla telefoner jag haft som klarar att filma i 120fps och 240fps. Varför vet jag inte men någon annan kanske kan svara på de?
     
    abbanovitch gillar detta.
  20. pimmen

    pimmen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det är för att ju högre fps du kör på även 30/60 osv så släpper sensorn in mindre ljus i varje frame.

    Vet inte om jag sett någon skillnad på 30/60 fps men kanske blir mer märkbart i högre fps
     
    abbanovitch gillar detta.