Diskussion: Problem med Nexus 6P - Rapportera / diskutera här

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av droidsmurf, 30 nov 2015.

Taggar:
  1. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är bara kolla alla telefoner som använder amoled och sedan kolla på XDA så finns det minst en tråd som handlar om skärmens kvalité och folk skickar telefoner fram och tillbaka. Absolut inget unikt med just 6P.

    Jag har haft flera telefoner med Amoled och dom flesta har haft ojämn färg och något rosa ton, bla S5, S6 och Note 4. Panelen som sitter i min 6P är den hittills bästa amoled jag sett.
     
  2. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vilken ljusstyrka är det?
     
  3. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det är likadant med min skärm och det stör mig lite, men eftersom telefonen i övrigt verkar vara utan större problem så vet jag inte om det är värt att byta ut den bara på grund av det.
     
  4. Dylan

    Dylan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Håller med! Den gula tonen hade jag nog kunnat vänja mig vid, men den extremt dåliga betraktningsvinkeln på bara några grader gör att skärmen blinkar mellan gult och blått så fort jag rör handen det minsta. Har felanmält till Inet, testar väl en till iallafall, är den likadan eller sämre tar jag nog återköp.

    Har läst igenom hela den låånga tråden på XDA, Många är inne på sin 3e och 4e medan vissa är inne på sin 7e(!) enhet.

    Det konstiga är att det inte nämns i någon recension, alla har fått väldigt bra omdömen på skärm, både färger och betrakningsvinkel. Får ju en att tro att Google/Huawei är medvetna om det och skickat utvalda enheter till recensenter..
     
  5. kovo

    kovo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2015
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Vet inte. Som du ser lyfte jag bara bilden från en Reddit-tråd.
     
    jocke_lulle gillar detta.
  6. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    alltså detta är fan jobbigt. Jag upplever min skärm bra men när man läser era problem börjar man tro att man är för snäll. Min nexus 5 är lite vitare när båda är på lägsta ljusstyrka. Men annars är fan skärmen fin.
     
  7. kovo

    kovo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2015
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jämfört med LCD-skärmar, såsom den på Nexus 5, är det normalt att skärmen har en lite varmare vitbalans. AMOLED-paneler kan uppvisa en lite rosa ton vid lägre ljusstyrka, så det är inget att oroa sig för om det inte är överdrivet och distraherande som på bilden jag länkade på förra sidan. Om du har möjlighet skulle du kunna lägga upp en egen bild här och se vad vi andra tycker om skillnaden.
     
    hussseein gillar detta.
  8. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    nej det är aboslut inte så mycket. Inte i närheten. Men när man kollar på telefonen fram ifrån är det en ton, vinklar man telefonen lite uppåt eller neråt så ändrar den ton lite granna. Inget som är störande men skall det vara så?


    exakt så här skulle jag beskriva min skärm!
     
    dek gillar detta.
  9. kovo

    kovo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2015
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ja, det är också normalt på AMOLED-paneler – till en viss gräns. Betraktningsvinkeln på min var så dålig att det i praktiken innebar en grönrosa regnbågseffekt vid normalt användande – dvs. om jag bara råkade vinkla telefonen en halv nanometer – och det kunde jag inte vänja mig vid. Så var det dock bara om jag vinklade skärmen åt ett håll; de andra vinklarna skiftade visserligen lite mot blått, men ingenting som jag tyckte var störande. Det beror alltså lite på.
     
    RNB och hussseein gillar detta.
  10. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    har du bild på det? Är det normalt om det är som på klippet jag bäddade in :)
     
  11. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Bara en öppen fråga och för övrigt glad för alla ni som lyckats får en fin skärm: Det är ett flertal, om inte majoriteten av folk med sämre skärm, som rapporterar om färgskiftningar vid väldigt små betraktningsvinklar. Tex att 5-10 grader medför skiftning från blått till magenta eller att skärmen på något annat sätt skiftar mycket vid väldigt liten föränding i vinkel. För dig, och alla er som rapporterat om bra skärm på era 6P; går det att isolera någon form av förändring av bilden sett endast till förändrad betraktningsvinkel? Dvs om era skärmar är helt perfekta framifrån, kan ni vinkla telefonen åt olika sidor och berätta om ni noterar någon förändring av färg, kontrast eller intensitet när ni gör det?
     
    kovo gillar detta.
  12. kovo

    kovo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2015
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har skickat iväg min telefon för DOA, så ingen bild tyvärr. Men det var i alla fall värre än på klippet du länkade till. Där ser det ut som om färgskiftningen inte blir tydlig förrän vid jämförelsevis stor vinkel; på min behövde man knappt vinkla telefonen alls för att hela skärmen skulle bli grön.

    Om det inte är någonting som stör vid normalt användande borde du nog inte oroa dig.
     
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det blir ytterst lite förändring i färg och för att det ska se riktigt illa ut måste jag vinkla telefonen onödigt mycket.
     
  14. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Swedroid skrev ju lite om färgskiftningar vid små betraktningsvinkelförändringar, men enligt dem var det "ytterst små [färgskiftningar] och något vi noterade först efter att vi hade tipsats om det". På min telefon är det definitivt inget man måste bli tipsad om för att upptäcka, tyvärr, men jag kan nog trots det leva med det.
     
  15. Dylan

    Dylan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    La upp ett klipp på min. Tyvärr blev inte färgerna riktigt rätt, på filmen ser det ut som det går från vit till grön medans den går mer från gul till blå irl. Men kan ändå jämföra hur illa det är jämfört med era.

     
    alteam och RNB gillar detta.
  16. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hmmm, men frågan är om detta verkligen är ett fel eller om det snarare har att göra med brister i Amoled tekniken generellt? Ni får helt enkelt börja titta på telefonerna som vanligt folk, rakt framifrån. ;-)
     
    droidsmurf och jocke_lulle gillar detta.
  17. wandborg

    wandborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5
    Telefon 2:
    Lg G3
    Telefon 3:
    Lg G2
    Platta:
    Lg 500
    En liten fråga angående DOA!!

    Jag fick min telefon från Halebop i fredags det fungerade men gick inte att ladda denna Nexus 6p.
    Skickade in den i söndags och nu när jag går in på servicesidan står det att de väntar på en reservdel.

    Men på Halebops sida står det följande.
    Efter godkänd kontroll av din returnerade vara skickas sedan ersättningsprodukt till dig.

    I min värld innebär det att de skall skicka en ny telefon, eller har jag helt fel???

    Tydligen reparerar en helt oanvänd telefon, köper det om de tar tillbaka den och säljer den som refurbished och till ett nedsatt pris.

    För mig är det inte en ny telefon längre!!!
    Betalar ju nästan 6000 kr för den inte vill man ha en reparerad telefon innan man ens kunnat ringa på den???
    Skall man acceptera det som kund???

    Supporten på Halebop tycker att telefonen är ju fortfarande är ny de har ju bara bytt en del.
    Men inte fan kan man väl kalla den ny när den är isärskruvad och ihopsatt igen???

    Gissa om jag är lite lätt irriterad, hoppas nu att jag få tillbaka den så jag kan säga upp mitt abonnemang innan 14 dagar ångerrätt har gått.
     
  18. kovo

    kovo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2015
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Lätta färgskiftningar vid betraktningsvinkel är normalt för AMOLED, ja, men när skärmen går från en redan dålig rosa nyans till omedelbart helgrön vid minsta lilla vridning av handen, som på mitt exemplar, så är det definitivt en defekt.
     
    alteam och RNB gillar detta.
  19. kovo

    kovo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2015
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Är du säker på att "delen" de väntar på inte är en ny telefon? Jag har gjort exakt samma sak som du, och på min servicesida står samma sak som på din, men jag tolkade det som att de inväntar en ersättningstelefon. Halebop verkar ju inte ha några på lager, menar jag, och innan jag skickade iväg min telefon meddelade deras support att jag skulle få ett nytt ex av telefonen förutsatt att jag noterade att det gällde DOA.
     
  20. wandborg

    wandborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5
    Telefon 2:
    Lg G3
    Telefon 3:
    Lg G2
    Platta:
    Lg 500
    Det jag fick från supporten var att det var normalt att reparera även nya telefoner.
    Ställt frågan till Mobylife eller vad de nu heter. Tyvärr inte fått svar ännu ringa är helt omöjlig verkar det som.

    Edit
    Kollade sidan nu, där står nu följande.
    Information från verkstaden
    Beräknad tillbaka: Går inte att uppskatta: Väntar del (ursprungliga uppskattningen: 2015-12-15)

    SUCK!!!
    Undrar om man har en mobil innan jul???