Fråga: räcker lagringen på 16gb verkligen?

Diskussion i 'OnePlus X - Allmänt' startad av nofowuw, 4 dec 2015.

  1. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare! Efter att min gamla SGS4 efter massa års användande igår sa upp sig och dog, är det dags att köpa ny telefon! Har varit intresserad av OnePlus ett längre tag och både X och two intresserar mig, speciellt X pga storlek och pris. Bra timing dessutom nu när dom ska bli inviteringsfria imorgon! Men till det tråkiga är ju att den enbart finns med 16gb lagring, idag helt orimligt imo även med microSD-slot. Räcker den lagringen verkligen till på riktigt?

    Hade 16gb på min S4a och sedan uppdateringen till lolipop för något år sedan (där systemet tog upp över 50% av den totala kapaciteten) kunde jag inte längre ha alla dom apparna installerade som jag ville, fick helt enkelt prioritera bort större "onödiga" appar som inte användes så ofta, då det bara fanns i runda slängar 7gb lagring kvar efter OSet hade tagit sin plats, sedan var det 1-2 gb cache (som om man rensade den byggdes upp till den storleken igen efter en dag) samt 1gb "diversefiler". Då återstår 4gb som faktiskt gick att använda, varav bara facebook + messenger tar upp nån gb efter ett par dagar vilket resultera i att telefonen blev mer ett hinder än en trevlig upplevelse.

    Ja, SDkort är jättebra, till medialagring för t.ex foton och film. Men det finns fan inte en enda appjävel som kan flyttas och köras från SDkortet på ett vettigt vis utan att krångla.

    TL;DR
    Hur mycket ledigt lagringsutrymme har ni på era 1+X'er efter systemet har tagit sin del av kakan? Räcker det utan att ni känner er begränsade?
     
  2. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Med Android 6.0 kommer det gå att lägga ihop den externa lagringen med den interna. Lär ju kräva ett snabbt SD-kort.
     
  3. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är något jag som sagt egentligen vill undvika så gott det går, dels för att det är bökigt att ha olika delar på olika lagringsutrymmen, dels för att det aldrig funkar perfekt och dels för att när SDkortet bestämmer sig för att spontandö kommer all appdata försvinna.

    Detta är anledningen till att jag lovat mig själv att aldrig köpa en telefon med mindre än 32gb, helst 64gb inbyggt minne igen... Men OnePlus är svår att bara ignorera. #beslutsångest