Z5 Compact - första intrycken

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Cupcakes, 12 sept 2015.

  1. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Initiala intryck

    [​IMG]

    Storleken
    Rent spontant är jag mycket imponerad av Xperia Z5 Compact, den är lätt och smidig i handen och en stor anledning till att jag valde den var pga att min LG G2 kändes alltid lite för stor och klumpig trots att jag har rätt stora händer. Även ganska stilig att titta på tycker jag.

    Batteritiden
    Batteritiden är bra, det var dock batteritiden på min LG G2 med så inte så mycket skillnad men då har ju G2:n betydligt mer tid bakom sig för optimeringar. Men för att vara en ny release har jag aldrig varit med om att en telefon faktiskt klarar 1-3 dagar av normalt användande eller en hel dag typ med skärmen aktiv och att man pillar med den non-stop.

    Kameran
    Kameran startar lite segt (inte så farligt segt) vid första launch men det är appens fel, andra kamera apps startar direkt men stör mig att Sony hårdlåst sin egen till kamera knappen och att den inte jobbar med intent. Dock är foto inte något jag bryr mig jätte mycket om i ärlighetens namn.

    Apps
    Sony har en del bra apps och andra mindre bra och vissa jag tycker är helt onödiga men alla går att inaktivera typ, visserligen inte avinstallera men nästan samma sak och det är helt underbart. Tvånget att köra deras känns då mer som en vänligt försök till rekommendation men ger ändå valmöjligheten att köra vad du vill.

    Värmeutveckling
    Har inte haft några problem med detta alls egentligen, oavsett vad har jag aldrig sett CPU gå över 50 grader, batteriet är aldrig över 45 och det är enbart vid hög load. Dock verkar det vara vissa appar som ibland fastnar i någon loop på en eller flera av kärnorna vilket gör att den blir varm utan att det verkar finnas något verkligt skäl, det är dock app problem inte hårdvaran för t.ex. dödar man chrome eller FB messenger så svalnar telefonen direkt. Filmat 4K i ~15min utan minsta problem med värme, det var dock viss slowdown att göra det och multi-taska men hey, spela in något på en dator så inser man snabbt att de tar en del kraft. Normalt ligger både CPU och batteri runt 30 grader (+/- 5).

    Slowdowns/Lagg
    Har märkt att ibland är det ett visst lagg, dock oftast bara kortare stund och det sker ofta i samband med när värmen stiger pga någon app så misstänker att även detta beror på någon loop eller liknande som fastnar. Det verkar alltså vara mjukvara och inte hårdvaran som är problemet därav lär det försvinna helt i längden.

    RAM
    Aldrig varit med om att det varit något problem med minnesmängden, 2 GB räcker gott och väl, visst att 3 GB vore ännu bättre men kan inte säga att jag ens reflekterat över det sedan jag fick mobilen trots att det var en av mina största orosmoment.

    Skärmen
    Den kanske bara är 1280x720 men min förra var 1920x1080 och kan säga att jag utan tvekan föredrar denna skärmen, klar och skarp bild och ingen brist på detaljer. Sedan har ju skärmen fördelen av att dra mindre iom att den driver mycket mindre pixlar samt att spel m.m. flyter bättre.

    Fingeravtrycksläsaren
    Trodde inte att jag skulle bry mig om t.ex. fingeravtrycksläsaren men efter bara en halv dag insåg jag att jag aldrig mer kommer kunna ha en mobil som inte har det eller något lika smidigt sätt för unlock. Har en väldigt lång pin och då jag ofta tar upp och kollar mobilen korta stunder har jag tidigare varit tvingad att nyttja pattern men inte nu. Älskar det.

    Headphone jacket
    Här är jag lite fundersam, har ett PC headset som inte vill registrera och sett att detta är något som Xperia har haft lite problem med i flera generationer. Det är lite ledsamt då jag använder de lurarna för musik m.m. och det hade varit trevligt att ha dem till mobilen och bara plugga in, kan ju iofs ha att göra med connectorn på dem men synd iaf.

    Minne
    Även om jag inte direkt har behov av extremt mycket minne är det trevligt att kunna sätta i ett minneskort, det underlättar en massa saker och när man kommer från en telefon som inte har det inser man det ganska snabbt. Annars är väl just minnes mängden rätt standard.

    Prestanda
    Att mobilen är långt fram i ledet märks på alla benchmarks man hamnar uppe i toppen, den enda telefon jag sett som presterar bättre just nu är Samsung Galaxy S6 men med tanke på storleksskillnaderna och att S6:an är ett monster måste jag säga att jag är grymt imponerad av vad som får plats och fungerar bra i detta lilla skalet.

    NFC
    Jag kör en del NFC och i början verkade NFC vara lite strulig, den läste av samma tag flera ggr utan att man gjorde något eller liknande men efter en reboot har problemet aldrig upprepats.

    Miracast
    Som vanligt har Sony skickat med Miracast och det är ju trevligt om de bara nu faktiskt hade betalt för att nyttja HDCP så man faktiskt kunde använda det, min Sony Bravida TV vägrar prata med telefonen pga detta och det är ett kännt problem sedan tidigare generationer. Dåligt av dem att inte punga ut det lilla extra när det ändå är en high-end modell med ganska hög prislapp, även om problemet går att lösa så fort det finns root i mobilen.

    Sammanfattaning
    Jag är väldigt nöjd än så länge, de mesta fungerar bra och de lilla som strular verkar vara mesta dels mjukvara för mig iaf vilket inte är så konstigt på en helt ny modell. Dock saknar jag root men det lär komma inom en snar framtid, i övrigt tycker jag att telefonen levererar exakt vad den ska. Det är svårt idag att sticka ut från mängden, jag är väl t.ex. inte jätte imponerad av Samsungs Edge varianter men förstår att de måste särskilja sig och här tycker jag att Compact serien från Sony faktiskt gör det då de ger high-end prestanda i ett markant mindre format. Är den felfri? Nej, dock mindre problem med denna än jag haft med många andra nya mobiler och ja värmen som vissa klagar på, den blir inte varmare än t.ex. min gamla LG G2 men det känns mer i handen pga. det mindre formatet och värmespridningen blir då mer koncentrerad. Jag skulle utan tvekan rekommendera Xperia Z5 Compact men med förvarningen om att det faktiskt är en modell som inte ens är helt släppt ännu globalt och nya mobiler har alltid lite extra strul med sig vilket man kan ha otur att råka ut för.

    Lite snabbt instpelat från skärmen, flyter inte helt pga just inspelningen men funkar.
     
    Last edited: 16 okt 2015
  2. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  3. Dashiva

    Dashiva Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    Jag tänkte in och pilla lite på en Z5C och Z5 idag men jag känner mig mest sugen på en C eftersom det vore skönt med en något mindre telefon..

    Frågan är om man vågar ta en vit Z5C nu? En vit jag vill ha men om man ser till de problem de flesta haft här så har det ju varit just den vita av någon anledning :(

    Svart är så tråkigt så får bli en gul eller röd annars.. :o
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  5. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Tror de räknar såhär
    Z5 compact, deras pris 5 790:-
    https://www.dustinhome.se/product/5010880464/xperia-z5-compact
    +
    Sony MDR 10RC - White 1 099:-
    https://www.dustinhome.se/product/5010789278/mdr-10rc---white

    = 6889:-

    Paketet i sig var ju bara för förhandsbokning egentligen, därav inte exakt samma. Det har iaf tagit priset för de vita med, de svarta hörlurarna kostar mer ^^
     
  6. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

  7. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Helnöjd med min vita z5c! Batteritiden är bra också, fick ut 6 timmars sot på senaste laddningen.

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat med Stamina-läget aktiverat också? Det är inte helt dumt om batteritiden har hög prioritet.
     
  9. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Nej inte ännu! Undvek stamina-läget på min z3c men får ta och testa det nu och se om jag kan få ut mer än 6h sot :)
     
  10. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
  11. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
  12. jespersundqvist

    jespersundqvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tycker jag låter som ett bra pris.
     
    jespersundqvist gillar detta.
  14. jespersundqvist

    jespersundqvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Jag med, blir nog en sån i veckan!
     
  15. Redibo

    Redibo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
  16. jespersundqvist

    jespersundqvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
  17. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Vad är det är abonnemang? Eller betalar man bara av 103:-/mån för bara telefonen?
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Om du inte har ett abonnemang så tillkommer den kostnaden.
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  20. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Haft min ett par dagar nu. Är så jädrans nöjd med storleken. Kommer från z3+ som jag tyckte var för stor. Var lite orolig över att sänka mig till 2gig ram och att skärmen har sämre upplösning. Men det stör mig inte på något sätt. Det enda negativa jag kan hitta just nu är att kameran är sämre. Men det kan jag leva med.