Kontantkort för helg i Sverige...

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av gosa, 8 dec 2015.

  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Får säkert verbal-smisk av någon för att jag frågar om något som kanske redan har svar, men då "similar threads"-förslaget inte riktigt kändes rätt så skjuter jag från höften och hoppas på det bästa.

    Ska till Sverige över lucia (11-14/12) och skulle behöva tips på kontantkort som just nu ger mest data för pengarna. Allt vi egentligen behöver är egentligen att kunna vara uppkopplade för info-sök och annat res-relaterat.

    Helst ska det vara något jag kan slå tillpå redan i typ pressbyrå på Arlanda då jag måste försöka navigera mig fram till det airbnb-hem vi hyrt för helgen.

    Tips mottages tacksamt.

    /gosa
     
  2. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    För en så kort period så är det sak samma egentligen vilken operatör du väljer. Ska du vara utanför tätort så är en operatör som nyttjar Telias nät bäst. Halebop brukar ha friskt tilltagen datamängd
     
  3. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Sant... Det som avgör är väl egentligen hur mycket startpaketet går på.

    Vet inte hur det är nu, men förr var det ju lite så att de till och från mer eller mindre kastade startpaket från Comviq efter folk - det gällde bara vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.

    Numera vet jag inte om det fortsatt är så... men ju mer man får betala för startpaketet desto dyrare blir surfen sedan.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

  5. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Är inte Comviqs kontantkort gratis? Bara att välja eget belopp och ladda på hos t.ex. Pressbyrån? Så har jag för mig att det varit iaf.
     
  6. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    De är definitivt gratis om du beställer dom hem till brevlådan... provade det förra året när vi var upp senast, men det är ingen operatör som skickar kontantkort till dig om du inte är folkbokförd i Sverige.

    - Om du också kan få dem gratis i Pressbyrån vet jag inte...
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om du kommer till Sverige lite då och då är det rätt käckt att skaffa ett Comviq kort och ladda på med t.ex Amigo 50 eller 100. Du får då antingen 0,5 GB eller 1,0 GB surf, och det fina i kråksången är att pengarna finns kvar på kortet och nästa gång du kommer kan du använda saldot att köpa surfpaket för.
    Själva startpaketet finns säkert på Pressbyrån. Om det är gratis eller kostar vet jag däremot inte.
     
    gosa gillar detta.
  8. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Operatörsbutikerna säljer väl annars kontantkort om jag minns rätt.
    Eller har de övergett de korten och bara har abonnemang i butikerna?
     
    gosa gillar detta.
  9. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Stora gissningstråden detta.

    Ingen delar ut gratis kort i butik - om det inte är en tillfällig kampanj.

    Och: nästan alla operatörer skickar oladdade kontantkort till mantalsadresser utan kostnad.

    Korten kostar ungefär en hundring i butik men på tex cdon kan man få dem billigare.

    På tradera kan man köpa "årskort surf" för fjorton kronor ink svensk frakt vilket är ett Teliakort som man laddar med femtio kronor och surfar en halv gigabyte per månad i ett år för den femtiolappen.

    Har man ingen svensk adress kan man be oss i Sverige hjälpa till mot portokostnaden.
     
    Vivadata och gosa gillar detta.
  10. Stefan

    Stefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Bland annat Comviq och Halebop skickar hem gratis startpaket, de är dock inte laddade med pengar.
    http://gratiskontantkort.se


    Sen kan du enkelt ladda på valfri mängd data. Fast du kanske inte har möjlighet få startpaket hemskickat med Post utan det måste vara i butik?
     
    gosa gillar detta.
  11. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Nu vet jag att du frågade efter kontantkort och inte abonnemang, men jag måste ända nämna att när det gäller mest data för pengarna är det ingen som slår Tele2s abonnemang utan bindningstid, men då kanske du behöver någon bosatt i Sverige som kan stå för det.

    Det var den vägen vi valde att gå när min svägerska koma för att hälsa på (bosatt i Nordafrika). Nu var hon dock här lite längre än ditt besök, men hon tyckte det var skönt att fritt kunna använda Viber och liknande för att ringa till arbete och vänner utan att vara beroende av wi-fi samt att kunna skicka foton och videor av sitt besök. Det är svårt att hitta kontantkort för samma peng som möjliggör detta.

    Nu skriver du visserligen att ni bara behöver uppkoppling till "info-sök och annat res-relaterat".
     
    jnsson och gosa gillar detta.
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Frågan gäller ju kommande helg och början av nästa vecka: 10-14/12. Hade det varit lite mer tid hade det ju funkar för någon av oss som befinner sig i Sverige att skicka ett kort till frågeställaren, men eftersom det inte lär hinnas med får vi väl försöka ge så bra råd det går.
    För min del "gissar" jag inget, utan ger ett (som jag tycker) bra förslag grundat på fakta. Det enda jag inte vet är vad man behöver betala för startpaketet när man köper det över disk, men som torbjorn säger brukar det väl ligga på runt hundringen. Just på Arlanda BORDE det vara rätt lätt att köpa ett startpaket och ett värdebevis i t.ex. Pressbyrån.
     
    gosa gillar detta.
  13. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Köpte ett comviq startpaket på okq8 och fick betala 49kr + eventuellt vilken prisplan jag valde. Borde kosta samma på exempelvis pressbyrån.
     
    gosa och Asawi gillar detta.
  14. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej igen,

    Det blev lite fart på den här tråden mellan mina besök. Ett par kommentarer till de svar jag ser så här långt:
    Det har jag också fattat från vad jag sett. Däremot verkar dessa kampanjer stå som spön i backen men mest genom att du springer in i någon som är ute och delar ut dem, alternativt hittar dem i "sätesfickan" på flygbussen etc. etc.

    Själv jag har alltid haft oturen att springa in i startpaket när jag redan vart på väg hem till Spanien igen. Har plockat på mig dem, men de har ju begränsad gilitghetstid. Att vi åker 2 år i rad är en sällsynt företeelse, så oftast hinner "bäst före datumet" gå ut på dessa startpaket.

    Precis - det är det jag också läst mig till. Problemet är att det verkar som att du måste bo i Sverige. För mig som inte varit skriven i Sverige på 9 år går det mindre bra... jag har testat, och en av de grejjor det faller på är att mitt personnummer inte funkar.
    Helt sant... känner att jag gång på gång ser folk i Swedroid beredda att ställa upp och hjälpa till - skulle nog bara tänkt på det lite tidigare.

    Exakt - jag kan slå till på ett startpaket direkt på Arlanda - det mesta finns ju på Pressbyrån. Har inte några egentliga problem att betala för det. Det jag är lite ute efter är att veta om det är någon som sticker ut när det gäller bästa dealen. (Typ mest data för pengarna).
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är ju ändå inte så dumt att ha ett färdigt kort som man kan ha även om det är länge mellan besöken. Så länge det inte krävs för mycket påfyllnad för att hålla det aktivt. Telia Refill kräver ingen påfyllning alls utan bara att man gör något som kostar (ringer, skickar SMS, slår på surf) minst var 12:e månad. Ganska säker på att bara Telia har detta förmånliga system.
    Comviq kräver i och för sig påfyllnad, men det räcker med 50 kr per år och saldot kan alltså användas till att köpa t.ex. surfpaket. Det är unikt för Comviq att kunna använda saldot på detta vis samtidigt som man ju faktiskt får surf när man fyller på!
     
  16. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jag vet... du har helt rätt, och det är också min målsättning varje gång jag är upp är att "nu ska jag se till underhålla det här numret så jag kan fortsätta nästa gång jag åker upp."

    Sedan händer livet. Jag kommer hem igen simkortet blir bortglömt till nästa gång jag kommer på att det kanske skulle vara bra att ha ett kontantkort och då är det i regel redan för sent. - Been there done that.o_O (har hänt 3-4 gånger nu)