Problem: Huaweis garantisystem - "friskrivning"?

Diskussion i 'P8' startad av tlubtu, 8 dec 2015.

  1. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Måste säga att Huaweis garantisystem är mycket märkligt. Ett års skärmgaranti och 3 års fabriksgaranti. Skärmgarantin upphör att gälla om man fått skärmen bytt en gång. Rent logiskt borde väl fabriksgarantin gälla för hela telefonen men kan Huawei "friskriva" sig från att byta skärmen genom sina underliga garantier? Finns det överhuvudtaget några möjligheter att få igenom skärmbyte på fabriksgarantin genom t.ex. konsumentverket? Man har ju två års reklamationsrätt vilket även borde kunna gälla detta.

    Till saken hör nu att min P8:a inköpt för drygt en vecka sedan (151130) har fått ett pixelfel som bara syns på ljusa bakgrunder och jag behöver troligtvis utnyttja skärmgarantin. Hur bra kvalitet har Huawei på sina skärmar? Om felet uppstod efter bara en vecka känns det ganska troligt att det skulle kunna ske igen. Har även ställt frågan till Huawei och frågat om fabriksgarantin upphör att gälla om man byter skärmen på egen hand (via telefonreparatör) då det uppenbarligen är två olika garantier för skärmen och övrig hårdvara (vilket jag finner mycket märkligt).

    *Edit*

    Detta svaret fick jag från Huaweis support:

    "Nej den 3 års fabriksgarantin täcker ej skärm skador, när skärm behöver bytas så är det ofta ett högt kostnadsförslag på detta då det är en dyr process".

    Enligt detta kan vi nu konstatera att skärmen är den dyraste delen av telefonen då den har en separat garanti...
     
    Last edited: 8 dec 2015
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Garantier är något tillverkare samt detaljist väljer att lämna frivilligt och kan utan vidare dra tillbaka garantin hur de själva vill.

    Reklamationsrätten är dock något de inte kan friskriva sig från på något sätt och vis och du kan reklamera en felaktig produkt upp till 3 år efter inköp. Första halvåret ligger bevisbördan på handlaren/tillverkaren och efter det är bevisbördan på dig.
     
  3. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jodå, jag är medveten om att det är upp till tillverkaren att bestämma vilka garantier man vill ge. Har uppdaterat mitt inlägg med svar från kundstjänst och kan bara tolka det som att skärmen är det i särklass dyraste delen i den här telefonen. :neutral: Hur är det då med kvaliteten på övriga komponenter om skärmen redan visat sig vara av sämre kvalitet... (i alla fall mitt på exemplar) :ehm:
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Deras svar är skitsnack, har skärmen ett fabrikationsfel eller något som senare uppstår på grund av fel i komponenten så är dr skyldiga att byta ut den oavsett om den så skulle kosta 1 miljon.

    Du har betalat för en produkt du förväntar dig ska vara bra, då är det deras ansvar att se till att du får en bra enhet. Att de sen tycker skärmen är dyr är mindre relevant, och det med reklamationsrätt har du lagstöd för.

    http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Konsumentlagar/Konsumentkoplagen/

    Läs under stycket "fel på varan" och skicka gärna länken vidare till supporten som inte verkar förstå Konsumentköplagen.
     
  5. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tack för länken. Har mailat den till kundtjänst. Får se vad dom säger.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    För deras skull hoppas jag de ändrar åsikt, om inte annat kan du ta kontakt med ARN (Allmänna reklamationsnämnden).
     
  7. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ska även tillägga att jag inte lämnat in telefonen för felsökning och reparation ännu så ett skärmbyte har jag i alla fall rätt till. Vill bara inte utnyttja det på ett litet fel som en pixel om något större fel skulle uppstå senare.

    Skulle dom i det här fallet påstå yttre påverkan (vilket det inte är då jag alltid är ytterst försiktig med mina telefoner) kostar det mig i så fall 300-400 kr i retur. Ska även kolla med Netonnet där jag köpte telefonen och se vad dom säger. Dom kanske är generösare och mer tillmötesgående (även om dom går på Huaweis garantier).
     
  8. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering...

    Fick en ny telefon av Huawei utan några problem. Trodde dom skulle byta skärmen men icke. Tog två veckor från att jag skickade in telefonen tills jag hade en ny. Då var det även jul och nyårshelger emellan. Kanske skulle tagit en vecka annars. Helt ok och jag är nöjd.
     
    Finskpinne och bernard gillar detta.
  9. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Lämnade du in telefonen via återförsäljaren eller gick det direkt via Huawei?
     
  10. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag hade också problem med min skärm. En vit fläck som syntes på alla ljusa färger, mest vid vit bakgrund. Jag skickade in min telefon i fredags förra veckan, och hämtade ut den idag med en ny skärm :) Snabbt och smidigt och inget att klaga på gällande kundbemötande eller service. Mycket nöjd!

    Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
     
    bernard gillar detta.