Bara jag som inte är helt övertygad?

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av hussseein, 8 dec 2015.

  1. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Telefonen är bra. Högtalaren grym och kameran grym.

    Men that's it? Den är snabb men det är min Nexus 5 också. Testade dem bredvid varandra och ibland öppnade min Nexus 5 apparna snabbare. Är det verkligen värt 6500?

    Vad gillar ni med era Nexus 5?
     
  2. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Av de 2015-lurarna jag haft så tycker jag 6P är den bästa.
    HTC One M9 kommer nära, men faller på sin kamera.
    iPhone 6S Plus var jobbigt slö med iOS.
    LG G4 presterade bra, dock inte helt tillfredsställande androidversion.

    Anledningen till att jag valde 6P var i följande ordning
    - "Ren" Android
    - Fingeravtrycksläsare
    - Aluminiumdesign
    - USB-C
    - Kamera
    - Stereohögtalare
    - Stor skärm

    På ovan nämnda punkter så är det ju endast 1 punkt Nexus 5 har.
     
    tyvar1 och tpalsson gillar detta.
  3. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Nexus 6P är dessutom krypterad som kanske ger Nexus 5 någon liten fördel och nackdel.
     
  4. laxen2

    laxen2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag förstår helt och hållet vad du menar. Om jag betalar så mycket pengar så måste jag var helt nöjd för att min snåla själ ska få ro.

    Har haft den sedan i fredags och kommer sannolikt att skicka tillbaks den om imorgon.
    Den är liiite för stor och därtill lite för tung.

    Hade en LG G2 innan.
    Ångrar lite att jag inte köpte Flex 2 för 2500 på black friday. Eller G4 som också såldes billigt.
    Men det blir nog en G4 om det inte blir något strul med returen till CDON.
    Dom funktionerna jag missar om jag byter "ner" klarar jag mig utan hoppas jag :)
     
  5. KJE81

    KJE81 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2015
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    19
    För mig är det lättare, min Nexus 6P är väldigt mycket bättre än den Galaxy S4 Active som jag hade tidigare...hade även en Galaxy S6 Edge plus hemma i ett par veckor men tycker att Nexusen är bättre än den också :)

    Och eftersom jag (pga läget på mitt fritidshus) måste ha Telia eller Halebop så blev det ju en bra affär (drygt 3000 kr i kontantpris) att binda mig via Halebop också :)
     
  6. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    ja det är ganska stor skillnad från active till nexus 6p
     
  7. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Har ägt en 6p nu i ett par dagar och tyvärr så kommer jag med största sannolikhet lämna tillbaks den på måndag. Telefonen är välbygd och har en väldigt bra skärm men tråkigt nog inser jag nu när jag använder den att den inte passar mig pga framförallt två faktorer.

    1. Fingeravtrycksläsaren sitter på baksidan. Detta togs faktiskt upp i en recension som jag läste men tyvärr så funderade jag inte så mycket på det då. Min telefon ligger merparten av tiden på köksön eller skrivbordet och sedan passerar jag den under dagen. När notifieringslampan blinkar så vill jag snabbt kunna få fram låsskärmen eller låsa upp telefonen genom att trycka på en knapp på framsidan av telefonen. Jag vill inte behöva lyfta upp telefonen för att göra detta. Jag inser först nu hur beroende jag är av detta så jag behöver en telefon som kan "öppnas" utan tryck på sidan eller baksidan.

    2. Den är för stor. Jag har en iPhone 5 och Nexus 7 idag och tanken var att 6p:n skulle ersätta båda. Tyvärr så funkar inte det i praktiken. När jag skall iväg så känns den klumpig både i byxor och jacka. När jag sitter i soffan så är den onödigt liten och då är alltid Nexus 7:an eller datorn tillgänglig så varför skall jag då sitt med ynka 5,7 tum.

    Riktigt tråkigt då jag verkligen väntat på denna telefon och trodde jag skulle ha den i flera år framöver men ibland är det bara så att man måste prova för att se om den passar dig. Och om man lägger 6-7000 kr på en telefon så måste den passa perfekt enligt mig. Så nu går mitt sökande vidare, om någon har ett förslag på telefon utifrån följande kriterier så tar jag gärna emot dem:

    - Led notifiering
    - Ca 5 tum
    - Välbyggd, metall/glas och tunna ramar
    - Fingeravtrycksläsare på framsidan
     
  8. brat

    brat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det går att Ställa in "smart lock" så att när du är typ hemma(du kan välja ställe själv) så kräver telefonen ej lösenord eller finger utan räcker med att Trycka på powerknappen och swipea upp telefonen.
     
  9. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Intressant, tack för tipset skall prova. Funkar det bra så känns det just nu som en nedgradering till lillebror 5x skulle lösa båda mina "problem"
     
  10. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    I nexuskretsar är väl galaxy S6 en svordom...
    Men den uppfyller dina krav:)
    Efter månader eget motstånd kröp jag till korset, köpte S6 och blev positivt överraskad.
    5X är ju lika stor som en LgG3/G4 på 5.5-tum, och dom var för klumpiga för mig.
    Och även om jag på många sätt tycker om on-screen-navigation, så är det praktiskt med en
    "aktiveringsknapp" på framsidan.
    S6 kan dessutom spara batteri med superlåg brightness vilket är användbart i vårt mörka land.
    Rätt använd ger touchwiz "app optimering" ännu bättre batteri.
    Själv har jag övergått till "here maps" och bytt ut gmail, då kan jag äntligen fimpa google play
    services och vips har jag 100tim batteri vid mellanlåg användning (1h SR-play, 1h skärm per dag) :)
    Med en "slickwraps matt" baksida så får man smidig sandstonekänsla istället för halt glas.
    Då är den nästan optimal.
     
  11. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hmmm, om det nu bara är dessa båda punkter (att fingeravtrycksläsaren är på baksidan samt att telefonen är stor) som fick dig att lämna tillbaka din Nexus 6p så får man nog säga att Huawei och Google lyckats förbannat bra med telefonen.

    Att fingeravtrycksläsaren är på baksidan är mera av en smaksak, en del föredrar andra inte.

    Samma sak med storleken, andra älskar andra tycker den är för stor.

    Ganska "tunna" punkter att racka ner på måste jag säga. Sammanfattning: Grattis Huawei & Google! :-D

     
    Thoast gillar detta.
  12. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    N6p är nog min favo av android just nu, så måste nog säga dom lyckades rätt bra detta år. Kör dock min 6+S eftersom batteriet på den kan ingen annan lur ta, men är man android fan kan man nog inte missa med en N6p..[emoji4]
     
  13. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Insåg när jag slog ihop mina krav på androidenheter att galaxy s6 var en passande modell, men jag vill verkligen undvika Samsung. Känns på något vis så tråkigt att lägga så mycket tid på att hitta den perfekta telefonen och sedan landa på den absolut vanligaste modellen som när nog varannan icke intresserad Android-användare har.

    Jag rackade inte ner på telefonen. Jag skrev till och med att den var välbygd och hade bra skärm. Vill mest förmedla att den inte passade mig och min vardag. Kan vi få en mini-variant Google?
     
  14. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    nån samsunglur eller htc A9. Swedroid gav a9 bra betyg.
     
  15. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Jag gick från Nexus 5 till min Nexus 6P och nog fan är den sistnämnda betydligt mycket bättre på alla punkter. Problemet är att jag har svårt att sätta dem i relation till varandra samt att jag har alldeles för lätt att anpassa mig till nya teknikprylar. Till exempel ska denna telefon vara blixtsnabb och ta proffsfoton jämfört med min förra Nexus 5, men då jag inte kan jämföra de två i mitt vardagliga bruk är det som att Nexus 6P inte är så mycket snabbare eller tar så mycket bättre bilder... men skulle jag plocka fram min Nexus 5 och se efter hade jag säkert häpnat på samma sätt som när jag lekte med min Nexus 6P i början.

    Hur som helst, jag är nöjd med allt, och det enda jag inte vant mig vid helt ännu är dess AMOLED-skärm.
     
  16. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag hade en LG G2 förut och efter det var jag helt ute och yrade och började snabbt sakna min G2. Därför blev jag glad när Nexus 5X presenterades, det kändes som att den hade allt jag saknade med min G2.

    Om du gillar G2 tror jag att du skulle älska Nexus 5X. Det gör iaf jag. :)
     
    laxen2 gillar detta.
  17. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag har vairt otroligt nöjd med min Nexus 5, men den klarade inte riktigt av Marshmallow. Den blev konstig, lite seg och behövde ofta omstarter. Jag borde helt enkelt låtit bli den updateringen.

    Annars har nog Nexus 4 varit den telefon jag gillat bäst hittills. Jag kanske kommer att lära mig älska 6P också, men som flera har påpekat den är STOR. På gott och ont.
     
  18. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Skumt, min N5 funkar skitbra med 6.0?
     
  19. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Vad skönt att inte känna sig ensam! Jag upplevde exakt samma sak med Marshmallow till min Nexus 5. Den blev segare, dess 2 GB internminne räckte inte till längre och omstarter krävdes oftare än förut.
     
  20. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    ni kanske skulle göra en fabriksåterställning, för min 5X med 2GB ram har då inga problem och inte heller min M8'a med 2GB ram (som övrigt är ganska identiskt med 5'an).

    Jag brukar alltid göra en fabriksåterställning vid större hopp, för det finns alltid program eller inställningar som strular.