ROM lista med root guide [Uppdaterad 7/8]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av infexis, 14 jun 2010.

?

Vilken ROM Använder Du?

  1. DeFrost

    38,8%
  2. Cyanogen

    21,6%
  3. Pays-ROM

    2,6%
  4. Modaco

    33,6%
  5. Sparta

    3,4%
  1. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Alla rom har olika modifikationer.... en del är baserade på android 2.1 (Eclair), då tex Modaco's r3.1. Andra är baserade på Android 2.2 (Froyo), då tex Defrost.

    Sen är det olika tweaks och teman på olika Roms. En del roms har Vanilla, dvs helt ren Android... en del har HTC sense. Allt är upp till användaren och vad man vill ha i sin rom. Det gäller att läsa ordentligt om alla roms för att sedan välja vad man vill ha :)

    Sen är listan och omröstningen lite gammal nu... Det finns nyare rom som jag tror är populärare just nu.
     
  2. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Två frågor: Vad är skillnaden på A2SD och A2SD+? Vad händer med mina apps på SD-kortet när jag monterar SD-kortet i datorn via USB-kabel? Antar att den exkluderar Ext-partitionen och bara mountar resten som extern disk, men ville vara säker.

    Edit: Tror jag förstår ungefär skillnaden nu, men varför är dessa att föredra framför Froyo native-support för a2sd? För det ingår väl t.ex. i nya modaco-romen?
     
    Last edited: 11 jul 2010
  3. noCtol

    noCtol Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har problem med att få tag på rooting-tools. ingen av DL-urlsen i första posten funkar. :( Ngn som har ett alternativ?
     
  4. ChalleMan

    ChalleMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    OpenDesire är den som funkat bäst för mig. Ett plus oxå att svenska finns som valbart språk.
     
  5. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Håller med! OpenDesire tycker jag är bäst och stabilast av alla jag testat. Det är vanilla så man får/kan modda bäst man vill.
     
  6. supervalpen

    supervalpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis blivit av med min kära desires oskuld och håller just nu på att lägga in DeFroST via ROM Manager.

    Men som sagt, liksom någon som precis förlorat oskulden när det gäller annat så har jag inte riktigt koll på saker och ting så jag skulle uppskatta lite guidning och svar på någora frågor.

    1. Jag har förstått att Modaco och Defrost är 2 av de mest populära ROMen (som jag förstått är de mest stabila och kommer ofta med uppdateringar ?), men vad är det som är speciellt med det ena eller det andra ?

    2. Jag läste någonstans att OpenDesire är bra och stabil, men körs med Vanilla så att man själv får modda fram som man vill ha det. Hur går moddning till och var får man tag på moddar (säger man så?) som är stabila och säkra ?



    Detta är bara frågor jag kommer på så där rakt på, men finns det annat man borde veta så säg gärna till.. Jag har försökt att leta runt på olika trådar, men allt blir så osammanhängande och det är svårt att få en bra överblick.

    Hoppas ni har överseende med min rookighet
     
  7. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Har ingen aning om dom rom som du nämner. Själv kör ja på Leedroid 1.6 froyo och det funkar hur stabilt som helst! Bättre än original 2.1 till desire. Har läst genom 400 sidorna på xda om just Leedroid romen och dom flesta är nöjda och tycker den är bättre än tidigare rom som dom kom ifrån..
     
  8. clapper

    clapper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer det en uppdatering av din ROM-lista snart? :)

    Edit: Såg just att du hade uppdaterat listan. Dock inte rubriken som lurade mig [Uppdaterad 19/6]
     
    Last edited: 5 aug 2010
  9. Simonarvestrand

    Simonarvestrand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag började ändra rommar så ansåg jag att defrosten va mer "färdig" än modaco testade den nån vecka men buggade ganska mycket och fick många fc.
    nu har jag kört defrost ett bra tag och de fungerar väldigt bra.
     
  10. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    1 257

    MINA ENHETER

    jag kände mig som en rookii för nån månad sen.. men läser man lite på forum så lär man sig, jag är inge läsare men läser några inlägg varje dag så jag får lite uppfattning om några romar :)
    jag kör med opendesire å det har varit en riktig uppdaterings vecka nu.. tycker den är stabil å bra å grymt snabb .. finns lite moddar på deras forum . å där står det hur du ska göra.

    lycka till :)
     
  11. supervalpen

    supervalpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo nu har jag själv fått lite "kött på benen" och är inte så rookie längre. Har provat bland annat både Open Desire och MoDaCo, men fastnat för DeFrost då det för mig varit minst problem, även om jag fått installera om någon gång när en installation "gått fel".

    Mitt tips till mig själv för en månad sedan (och alla andra som känner som jag) hade varit att installera någonting random, (använd ROM Manager, som går att ladda ner från Market) och lek dig fram. Men en övergripande sammanfattning om vad som är speciellt för just var och en av ROMarna hade jag inte sagt nej till då det finns så otroligt mycket där ute :)
     
  12. fingret

    fingret Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kör opendesire och tycker den är underbar. Lite lustigt att det inte går att rösta på den ens, eftersom det lär vara den absolut mest populära romen för desire just nu.
     
  13. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Gammal tråd som inte uppdateras... thats why ;) Men jag håller med om att den borde uppdateras....
     
  14. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Kör opendesire jag med och tycker att den är väldigt stabil och snabb och kör lite försiktigt med 1267 Mhz för tillfället ...
     
  15. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Finns det ngn rom med swype keyboard till desire?
     
  16. Mesktomten

    Mesktomten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du kan ladda ner Swype till vilken ROM du vill (även orootad telefon). Jag har dock haft problem med att få det till att vara mitt standard keyboard (måste välja igen efter boot osv) så jag har gett upp och kör med standardbordet igen.



    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  17. Mesktomten

    Mesktomten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det ingen som använder CyanogenMod? Löjligt stabil och svenska finns förinstallerat. Sjukt många roliga features också. Transparent notifications (plinget vid sms tystar inte musiken utan låter "över" den), touch to focus (välj var på bilden du vill fokusera när du tar foto/filmar) osv... Rekommenderas!



    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  18. Knaperstekt

    Knaperstekt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju standard på Desire :)
     
  19. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    XDA är nere, ngn som vet var man kan ladda ner defrost?
     
  20. wormuska

    wormuska Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du har möjligtvis inte en länk till senaste opendesire rommen?