Tyvärr ganska missnöjd, vad kan lösas?

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av TigerSoul, 16 dec 2015.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Hade mycket höga förhoppningar på min 6p men tyvärr är jag i lite av ett antiklimax. Över 7000 är mycket för en mobil och det känns som ännu mer när man sitter och tvekar på flera punkter.

    - Fingeravtryckssensor på baksidan... Vilken idiot fick den idéen? Jag har mobilen ligger på bord ofta och att vända på hela skiten varje gång man ska in känns förskräckligt. Likadant att inte ha en fysisk home knapp. Man kan ju inte ens slå på eländet utan att leta knappar på sidan. Min note 4 känns oändligt intelligentare designad.

    - Kameran tar bra bilder men autofokus är så långsam att bilder i stunden på min 6 åring lär bli något att glömma. Återigen min gamla note 4 spöar den och inte är egentligen bildkvaliteten något ljusår längre fram heller. Lite bättre, inte revolutionerande bättre och kameraappen känns som en tidig beta medan den i note 4an är pepprad med funktioner.

    Sen funkar den helt okej i övrigt och känns inte långsam som noten gör men för 7+k blir detta mer som ett "jag måste ha något" köp än ett perfekt val. Jag hade väntat mig nästan perfekt ärligt talat.

    Så, vad kan man göra åt det här eländet då? Det är ju den mest hackbara luren trots allt. Jag har läst att dt2w går att aktivera och det i kombination med en pattern kanske känns hjälpligt när den ligger på bordet. Någon som provat?

    Funktioner i kameran får jag väl drömma om men det finns ju en del kamera appar att ladda ned. Tyvärr ingen i kvalitet med Samsung el Sony i min mening men lite manuella kontroller kan man iaf få. Några förslag på det planet?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    sensorn visst du ju innan du köpte den så det känns ju mer som en klantig grej av dig själv m du inte gillade idén redan från början. kameraappen ... alla tillverkare mer eller mindre gör bättre kameraapp än google.. funktionsmässigt är den och kommer förmodligen alltid vara funktionsfattig precis som så mycket annat skräp från google... hangouts tex...

    ladda hem en annan bara ;)
     
  3. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Ja o ja, felet är mitt ang sensor. Det visste jag ju. Jag tänkte dock att det säkert funkar fint ändå men så känns det inte i bruk. Det är ju svårt att tänka sig en upplevelse innan man får den.

    Kamera app finns ju andra men inte sett något som direkt imponerar. Har du några förslag?
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Eftersom du verkar nöjd med din Note 4 så borde du väl behålla den istället för att skapa en ny tråd och gnälla över småsaker?

    Jag har haft Note 4 och skulle aldrig kunna tänka mig den igen framför Nexus 6P. Kameran i Note 4 må ha fler funktioner, men den tar inte bättre bilder för det och autofokus är långsam på Note 4.

    Användarupplevelsen med Nexus 6P är otroligt mycket bättre än Samsung med touchwiz. Allt flyter som smör, appar öppnar snabbt, inga oförklarliga battery drain osv osv.
     
    hjorten66, Hotel, R3b0rn och 4 andra gillar detta.
  5. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Frågan är dock om det finns någon mobiltelefon på hela marknaden som tar bättre bilder utan blixt i sämre ljusförhållanden än Nexus 6p, tex inomhus? Själv tycker jag detta är ett enormt stort plus. Dåliga bilder inomhus är något man stört sig på hur länge som helst, äntligen en mobil som grejar detta!

    Angående bättre kamera appar så ska du nog kunna hitta lite tips om du googlar runt.

    Här har du några tips och jag tror de är billiga allihopa:
    http://www.androidcentral.com/making-most-nexus-camera-try-these-apps

    Camera FV-5 är säkert också värt att prova (finns konstigt nog ej med i länken ovan).
     
    Last edited: 16 dec 2015
  6. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Vänta nu... du hade en telefon som du var nöjd med och köpte ändå en ny? Suck. Detta materialistiska samhälle.

    För att kommentera på de "problem" du nämner. Fingeravtrycksläsaren på baksidan är en smaksak och som med allt annat är det antingen en för- eller nackdel. Jag gillar den, till exempel, och då det är något man vet om på förhand borde du reflekterat över dess position innan du köpte telefonen.

    Kameraapplikationen är tillräckligt bra i mina ögon men nu har jag inga sexåringar i min närhet heller. Om du inte är nöjd med Googles finns det dock en hel hög i Google Store, och ett internet att söka recensioner på, så det är bara att börja leta!

    Överlag verkar det som att denna telefon för 7000 kronor lever upp till förväntningarna och att det är en riktigt kompetent telefon, med tanke på dina fjuttiga minuspunkter, men att det snarare är du som är lite trångsynt och hellre vill ha kvar din Samsung Note 4 än att öppna ögonen för en ny härlig upplevelse.

    Mitt förslag är att skicka tillbaka din Nexus 6P och fortsätta vara nöjd med din Samsung Note 4.
     
    doctorgallo, R3b0rn, tyvar1 och 1 annan gillar detta.
  7. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Jösses vilka syrliga kommentarer. Kom jag in är och slängde en läbbig fimp i det stora 6p-kalaset? Ingen mobil är perfekt, varför får man inte diskutera negativa sidor och vad man kan göra för att komma runt dem? Märkliga svar måste jag säga. När jag skaffade min note 4 fick jag börja med att hacka sönder den med rommar o annat elände för att den skulle fungera som jag ville ha den. Jag skrev posten i utgångsläget att en hel del går att förbättra genom att modifiera, vilket jag antog de flesta här sysslade med. Kanske är det inte så.

    Vad gäller min Note 4 så är jag absolut inte nöjd med den heller. Den har det värsta problemet av alla: seg som kola o blir bara värre och värre. Däremot kan jag absolut inte hålla med om att den har långsam autofokus. Den är snabb som blixten i jämförelse med Nexusen och jag förstår fortfarande inte varför ingen tycks reagera på hur seg fokusen faktiskt är. Kameraappen i övrigt är snabb och smidig om än funktionsfattig till tusen. Nog är fokushastigheten viktig för bilder på allting som inte är still och att fokusera om snabbt vid kort på t.ex. barn, husdjur är bara att glömma. Det fungerar bara inte i den här hastigheten.

    Jag har testat ett antal alternativa kameraappar nu och för manuella inställningar finns bra alternativ. Pro shot är kanon för det. För lite mer "roliga" funktioner däremot så får man nog bara inse fakta: det är samsung och sony som kan de där sakerna och inga alternativa appar löser problemet. Snarare tar alla dessa alternativappar sämre bilder än googles egna app många gånger. Fokus blir inte heller snabbare där, men det hade jag inte heller väntat mig. Ironiskt nog är fokus snabbare på frontkameran utan laserfokus. Kanske är inte lasern så värst lämplig till detta. Det som den gör bra dock är att alltid hitta fokus även i mörka scener men priset man får betala är högt.

    Kan hålla med om att kvaliteten på bilder i dåligt ljus är utmärkt och klart det starka området.

    Eftersom att ingen ville föreslå några lösningar och istället tog chansen på att klaga så kan jag för efterföljare konstatera följande:

    DT2W finns att aktivera vilket i kombination med pattern gör det relativt smidigt igen att låsa upp mobilen liggande på ett bord. Ett annat alternativ som faktiskt fungerat okej är att ställa den i en mobilhållare av något slag. En fysisk lösning jag först inte tänkte på.

    Autofokus går inte att göra någonting åt, men om man låter kameran fokusera själv utan att peka på något särskilt område kan man åtminstone få ned tiden hjälpligt. Särskilt om man startar kamran snabbt med dubbelklick på powerknappen så kan man faktiskt få en ganska snabb fokusering. Man kan också trycka på avtryckaren medan kameran fokuserar. Bilden tas då direkt när fokus låst vilket sparar ytterligare någora millisekunder. Ska man ta kort på något snabbt som snart flyttat på sig är det alltså den vägen man bör gå.

    Det var svar i den stilen jag hade väntat mig, inte klagomål om att försöka uppnå en perfekt mobilupplevelse.
     
    Herrputte, Ignatius_Pop, Iman och 1 annan gillar detta.
  8. traedroid

    traedroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Den smidigaste lösningen borde väl vara att med en app som Tasker eller liknande ställa in att när du är ansluten till vissa nät t.ex hemmawifi så används inte fingeravtrycksläsaren, eller något. Men jag gissar på att det ändå blir svårt att få det såååå smidigt när jag tänker efter eftersom när man ska byta vilket lås som ska användas så måste man väl hålla på och dribbla en massa.

    Vad gäller att få dt2w så behöver du först en kernel som stödjer det innan du kan aktivera det. Slå sedan samman det med en najs ROM, typ Pure Nexus som XDA recenserade i en video nyligen så har du ganska fina inställningsmöjligheter.

    Och japp, japp. Googles egna kameraapp är rätt så... sämst. Jag hoppas verkligen att de sätter folk på att göra den bättre och "roligare". Jag kan själv inte sakna speciellt mycket då samsung och sonys funktioner känns väldigt novelty. Men det vore kul om de iaf fanns.
     
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Ska kika på rommar vilket jag inte har hunnit ännu. Känns som man helst slipper det i tanke på böket med uppdateringar.

    Ej används fingeravtryck vid vissa wlan finns inbyggt i Android redan men det är inte säkert nog för mig. Får klura vidare. Upptäckte precis att lightflow inte heller vill vara med på noterna i marshmallow grr
     
  10. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Lite syrliga kommentarer förtjänar du när du börjar med att skriva:
    Människor är inte idioter bara för att deras design inte passar just dig.
     
    cam_neely, slotrat, RNB och 4 andra gillar detta.
  11. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har du provat att göra en backup av dina inställningar i light flow ladda ner light flow legacy och återställa inställningarna i den?

    Jag har ingen n6p än men en OPO med 6.0.1 och där funkar light flow bra om jag använder light flow legacy.

    Jag brukar alltid köra stock första tiden med en ny telefon, men om jag köper en n6p så kommer jag nog vara tvungen att flasha något nästan omgående då jag tycker dt2w är väldigt viktigt. Strömknappar ska endast användas för att stänga av/sätta på/starta om telefoner.
     
  12. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Så hårt var det väl inte, känner du designern eller? ;) Jag antog att det var en i praktiken fullt fungerande design att ha den på baksidan men kände inte likadant när jag väl provat o jämför med t.ex. en iphone. Just nu testas ju att ha scannarn på alla möjliga och omöjliga ställen och jag vidhåller att det är lite befängt. Varför inte ha den där man alltid når den? För designen säger någon säkert, ja samtidigt som man låter kameran sticka ut 1 millimeter på baksidan. Nä design på mobiler är av sekundär betydelse och när design rentutav går före logik så tycker jag är just: idiotiskt. Du får gärna tycka annorlunda.

    Jag har testat legacy versionen och man slipper förvisso notisen som ligger i vägen men ambient display fuckar ur totalt. Telefonen tänder och släcker AD hela tiden så länge man har lightflow igång. Utvecklaren kan ingenting göra, det har med Google 6 att göra. Så i praktiken får man välja på ambient display eller lightflow, can't have both.
     
    Ignatius_Pop gillar detta.
  13. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Sorry, men jag tycker väldigt illa om när man använder ordet idioter eller liknande skällsord om människor. Det hör inte hemma på ett sådant här forum. Här diskuterar vi hövligt.

    Jag kommer inte att säga mer i ämnet.
     
    Ignatius_Pop, sluden och tyvar1 gillar detta.
  14. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Får be om ursäkt då för min barbariska framtoning. Jag åsyftade naturligtvis inte att personen på allvar var en idiot.
     
    Ignatius_Pop, DiiM och Axelsson79 gillar detta.
  15. ORCA

    ORCA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Jag har gått från note 4 jag med, tycker N6p funkar ypperligt. Var så förbaskat trött på Samsungs ovilja att förbättra sin mjukvara. Hårdvaran däremot kan jag bara säga gott om. Själv har jag alltid min mobil i en väska så jag tar alltid upp den i handen när jag skall använda den, så fingersensor passar som fingret i.....sensorn :-). Tycker väl att kameraappen är lite väl fattig på funktioner men det visste jag ju sedan innan, men det är rätt skönt att ha mindre saker att tänka på ibland. Tänk när xperia Z1 kom var man tvungen för att få sjysta bilder att ställa allt manuellt i kameran men på N6p tar den helt okej auto bilder.
     
    R3b0rn, tyvar1 och jocke_lulle gillar detta.
  16. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Visst är inte allt skit och man kan vända på allt. Man kan säga så här: tänk att det bara är fingeravtrycksläsarens läge, frånvaron av knapp på framsidan samt slö autofokus som stör mig på. I övrigt har jag ingenting dåligt att säga ännu. ;) Jag lider av perfektionskrav, särskilt när saker är dyra.
     
    jocke_lulle gillar detta.
  17. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Hela tiden som i snabbare takt än vanlig AD eller att den håller på och tänder även när man inte har någon notis?
     
  18. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Tänder o släcker även utan notis p.g.a. att det ligger en låtprioriterad notifiering som lightflow kräver för att fungera. Denna gör att AD vaknar gång på gång. Talat med utvecklaren om problemet och han kan inget göra innan google löser problemet.
     
  19. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det är illa.
    Du får gärna gnälla på Google i produktforumet. Vi var rätt många som gnällde på vissa brister med N4 och N5 och de löste det. Det tog iofs ett väldigt bra tag för dem med N5 (runt augusti 2014 om jag inte minns fel), men det löste sig.
     
  20. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Den enda produkt som fått problem vad jag vet är just Lightflow då den är lite unik i hur den använder notifieringar men det kan säkert finnas andra med problem som ingen märkt än bara. 6 är ju ganska nytt.