Är det ngt fel på min autofokus? extremt j-vla seg

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av TigerSoul, 15 dec 2015.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Fick precis äntligen hem min Nexus 6p. Hade turen att knipa en 128gb från google store innan alla tog slut. Mindre kul är det när jag noterar att autofokusen som fått så gott omdöme är skitseg på mitt ex. Kolla på videoklippet nedan, den spöas ju av min gamla note 4 och då ska denna mobil ha laserfokus?? Det blir lite bättre i videoläget av någon konstig orsak (se andra halvan av videon) men i fotoläget är den riktigt urusel. Vad tar den typ 2 sekunder minst? Ska jag ta kort på 6åringen med detta elända lär hon ha sprungit ur rummet innan jag ens fått fokus. Har ni andra lika dålig fokus på ra eller har jag fått jävla måndagsex vilket jag starkt misstänker?

    Har även problemet att när jag klickar några gånger på HDR+ ikonen i kameraappen för att få HDR+ AUTO, så står det bara HDR+ med A i ikonen någon sekund, sedan går den tillbaka ned till vanlig HDR+. Kan inte få den att "fastna".

     
  2. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    Har samma "seghet" i att hitta fokus, inget jag märkt förrän nu när du påpeka detta.
    Kanske kan lösas med mjukvaruuppdatering?
     
  3. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Det som förvånar, och oroar, är att alla har hajpat fokushastigheten i testerna och själv tycker jag bara den suger. Iaf i hastighet. Funktion är väl okej. Den hittar fokus även i mörka miljöer. Men den är så ju så seg!!! Är din precis lika trött? Provade även i en betydligt ljusare miljö o det hjälpte inte mkt om ens något.
     
  4. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Hur är det med AUTO HDR+, kan du få den funktionen att fastna? När jag väljer den slår den snabbt över igen efter någon sekund till vanlig HDR+ igen utan A i ikonen.
     
  5. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Gav mig upp på youtube och testade ännu mer för att försöka få någon klarhet i detta. Jag kan rapportera att det finns en del variabler i detta att ta hänsyn till.

    + Att låta fokusen jobba själv utan att peka på någon specifik plats ger snabbare fokus än att peka. Detta beror förmodligen på att kameran anpassar exponeringen mer exakt (?) när man pekar själv. När ljuset inte är så starkt tar en "egenpekad" fokusering hos mig ungefär 1,8-2+ sekunder. Det är ganska dåligt om du frågar mig. I starkare ljus blir det 1,2-1,5s. Fortfarande inte imponerande. Min gamla note4 utan laser är klart snabbare, dock kan det hända att den i mörkare scener missar fokusen o låtsas som att ingenting har hänt men för det mesta klarar den det fint.

    + Om man istället låter kameran fokusera själv så får man ned värdet något. 1,1-1,8 sekunder i runda slängar i mörkare scener. Den första fokuseringen tar längst tid, sedan blir det snabbare med de mindre justeringar som görs medan man vrider kameran för att komponera bilden i sökaren. I bättre ljus när kameran får fokusera själv rör det sig dock sällan om mer än 1s. Ibland mindre.

    Jag har tittat runt lite på youtube-klipp och tycker mig se samma situation där. Notera skillnaderna på när kameran fokuserar själv och när man pekar:





    Noterade även att den lilla HDR+ A ikonen som försvinner hos tycks vara normalt beteende. När man valt HDR+ Auto så indikerar kameran ikonval efter ljusnivå. I ljusare scener finns A'et där men i mörkare finns inget A. Fruktansvärt fumligt sätt att markera det här för användaren måste jag säga men det är förmodligen normalt? Testa att slå på auto hdr+ läget med a-ikonen. Flytta nu kameran mellan en mörk scen och en ljus och notera om a-tecknet försvinner och återvänder i ikonen. Så är det iaf här.

    Man kan väl med denna analys nästan konstatera med säkerhet att min mobil är helt normal. Förstår dock fortfarande inte varför alla har helgat laserfokusen så förbaskat. Har man bara varit allmänt glad över att den finns istället för att faktiskt testa den eller vad är det frågan om? Som sagt min betydligt äldre note 4 är klart snabbare och det känns rätt unket. Hade en LG G3'a som också har autofokus med laser. Den var snabb att fokusera. Tar gärna emot kommentarer från er andra om detta. Hur upplever ni det?
     
  6. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Testade HDR+A och som jag förstår så när A visas så används inte HDR, sen när A byts ut mot ✓ så används HDR.
     
  7. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Aha, märkligt sätt att visa det på dock, skulle vara en tilläggsikon i autoläget el likn. nåväl då är den biten normalt iaf. Hur har du det med hastigheten på autofokus, se videoklippet i post #1.
     
  8. Sandis

    Sandis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    A står för auto, dvs den avgör själv när den tycker att den behöver använda hdr :)


    Ang. hastigheten på fokusen så upplever ja den som samma lika som min Samsung S6:a men lite slöare än Moto X Play/Style.. Jämför jag med min systemkamera dock så e den seeeeeg som sirap (mobilen dvs)...
     
    Last edited: 17 dec 2015
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Hos mig betyder a auto på men hdr för närvarande inte använt medan auto med hdr på får samma ikon som normal hdr om jag inte minns fel. Rörigt men skit samma när man känner till det.
     
  10. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Jag tycker min bak kamera fokuserar väldigt dåligt på nära håll, och ibland blir bilderna inte så skarpa heller. Läste på reddit och det var andra som hade liknande problem. Ska man lämna tillbaka telefonen kanske?
     
  11. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Inte fotat så jättemycket på nära håll men har inga problem med oskarpa bilder på normala avstånd som jag testat en hel del på. Sådant här blir man för övrigt så jäkla trött på: svindyra grejor som det ofta finns variationer i kvaliteten på o man sitter där o undrar: ska jag lämna tillbaka? urk!
     
  12. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    TigerSoul:

    Eftersom du inte verkar nöjd tycker jag du ska lämna tillbaka.
     
  13. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Prövade i manuellt läge att ställa in fokusen och då funkar det jättebra, så det är väl nåt fel på kamera appen. Borde kunna fixas med en uppdatering. Dock så beställde jag en till från google igår kväll, tänkte jag skulle jämföra och se om det är nå skillnad
     
  14. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Ingen brist på pengar iaf :P Rapportera gärna vad du kommer fram till. Vad menar du med manuellt? vilken app använder du då?

    - Om man ska slänga tillbaka telefonen vid första anblick av problem så ska man nog inte köpa en mobil överhuvudtaget idag då INGEN mobil är perfekt. Inte ens iPhone är perfekt, frugan har en o hon har ett antal småproblem som annars är mer typiskt android.
     
  15. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har märkt att man inte kan vara för nära för att den ska fokusera men tillräckligt nära för att få bra makrobilder.
    Beställde en till för att testa?! Om man packar upp den nya och använder den, är det då inte svårt att skicka tillbaka den?
     
  16. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Tänkte jag också, därav inga problem med pengar uppenbarligen :P Det finns närmast ingen som tillåter någon att packa upp o slå igång en mobil o sedan få lämna tillbaka den. Kanske NetOnNet, man får göra så med deras datorer men vetti tusan med mobiler.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Netonnet är rätt generösa med det, även om man har köpt i butik. Jag har använt köpt mobil tidigare i nästan 2 veckor och sedan ångrat mig (flera gånger historiskt) och lämnat tillbaka den i butik igen utan att få några direkta frågor. Nån gång har de frågat "är det något fel på den", nej svara jag bara då så är det bra med det. Skickar man efter på nätet har man alltid 2 veckor på sig att prova och ångra sig genom distansköplagen. Men jag köper alltid på Netonnet pga deras generösa lämna-tillbaka-policy.

    Edit: 30 dagar har de nu till och med, saxat från Netonnet's sida:

    6. Ångerrätt och Öppet köp
    Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 30 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

    Undantag från ångerrätten.

    • Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
    • Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
    • Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara där förseglingen har brutits.
    • Företag har ångerrätt i 10 dagar vid obruten förpackning.
    Med andra ord helt OK att lämna tillbaka mobiler no questions asked.
     
    Last edited: 23 dec 2015
  18. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Man har ju rätt till det men de flesta kedjor tillåter det ändå inte. Lagen finns men de kryper oftast runt den genom att påstå att man påbörjat någon licens av en eller annan form genom att ha startat upp mobilen. Du vet ofta ingår det 30 dagar el 3 månader av någonting, någon lagring etc.
     
  19. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    hahah såhär ligger det till, jag köpte den första inne hos elgiganten och de hade den svarta ute så man kunde kolla på och jag frågade ifall jag kunde få titta på hur den silvriga såg ut, så de sprang iväg o hämta en sprillans ny kartong, vi öppnade den och jag tog mig en bra titt. Sen frågade jag hur det står till med öppetköp osv, killen som jobbade sa att han kunde skriva på kvittot att jag fick öppna och använda den i 14 men ifall jag skulle lämna tillbaka så skall den vara i nyskick, rensad etc.
    Den andra beställde jag från google, hos de är det ju att man kan lämna tillbaka inom 15 dagar om man inte är nöjd.
     
  20. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Använde appen Camera FV-5