Laddar USB type-c snabbare än vanlig med samma strömkälla?

Diskussion i 'Allmänt' startad av spyvingen, 14 dec 2015.

  1. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Tjena köpt Nexus 6P (Jävligt nöjd BTW)

    Den har ju som alla säkert känner till Type-c (Refererar med C i texten)

    För att ni inte ska tappa suget så skriver jag förklaringen till funderingen under och frågan nu : Laddar själva sladden bättre?

    Nu till min fundering.
    Jag såg någon varning om att man inte kulle köpa C laddare från one eller nått för att den bara var en konverterad vanlig usbsladd som inte drog nytta av fördelarna med den nya teknikern C innebär.

    Nu när jag haft telefonen typ en vecka så märker jag markant skillnad på laddning jämfört med andra telefoner. Tex min Note 3 kunde ju knappt hålla sig vid liv när den var kopplad till en usb port på en dator men min nexus så kan man ju faktiskt använda usb port på datorn nästan lika effektivt som med laddare.

    Så åter till min fråga vad är det C gör som en vanlig inte gör? Eller är det tekniken i telefonen som kan ta emot strömen på ett bättre sätt?

    Eller är allt detta bara en ren inbillning och min Note bara var kass och inte laddade som den skulle :)
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Nja...usb-c kan hantera högre ström men både strömkällan och mobilen måste oxo hantera den högre strömmen för att det ska gå fortare. Om du har usb 3 i datorn (blå kontakt) så ger den betydligt mer än en usb 2. Vet inte om Nexusen tar mindre ström än en note, men det är inte omöjligt.
    Usb-c kabeln innehåller ett chip som talar om för enheten vad den klarar, det är en anledning till att man inte ska köpa piratkablar (vissa skippar det chippet), en annan är att om kontakten inte har exakt rätt mått på stiften, så blir det dålig kontakt och har man då en hög ström kan man förstöra ingången i telefonen, då äe det bättre att lägga en hundring extra på kabeln.
     
  3. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Ok så chippet i kabeln avgör hur mycket ström telefonen får så om telefonen säger jag kan ta emot 3A så skickar datorn så mycket den kan upp till 3A?

    Innebär detta att om jag kopplar in en telefon utan detta chippet mellan så ger usb:n lägre ström som standard om den inte får instruktioner att öka på strömmen.

    USB uttaget är inte blått så det kanske är 2.0 då?

    Men den nya luren laddar snabbare via datorn än vad min note3 laddade med en 2,4A laddare i väggen. Därför blir jag ju lite nyfiken :)


    //J
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Åt det hållet, läs gärna här: https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C

    Dock ger ett standard usb 2 uttag bara max 0.5A, men olika tillverkare (t.ex. Apple), har sina lösningar så det är svårt att vara säker utan att mäta. (En macbook ger betydligt mer)

    I telefonen finns det en krets som reglerar laddningen, om den säger max 0.5A till batteriet, så hjälper det inte om du har en 2.4A laddare eller jättekraftig kabel, batteriet får bara 0.5A ändå.
    Batteriet laddas efter en kurva som tillverkaren bestämt och då både batterier och laddningskretsar utvecklas snabbt har du säkert en helt annan kurva i din nya mobil. Detta är nog den största anledningen till att det går snabbare att ladda den.
    Bra kabel, kraftig laddare osv. är givetvis bra, men du får aldrig mer än den svagaste delen i kedjan.
     
  5. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Tack för svaret tror jag har bättre förståelse nu.:) Brukar köpa rätt dyra laddare men aldrig haft koll på om dom är bra eller dåliga för jag har inte vetat vad jag ska leta efter :)

    Och som sagt telefon en kanske inte tog det dem borde
    har för mig det blev sämre när jag installerade nån root app för att korta ned laddtid sedan blev den aldrig riktigt sig själv efter det nu när jag tänker efter
    Den kanske gjorde något med schemat?


    Är super nöjd med laddhastigheten i alla fall och telefonen över lag
     
  6. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Svensson behöver bli överlag bättre på att köpa "bra" laddare. Många laddare kanske har samma specifikationer (effekt) men kvalitén på strömmen är däremot väldigt varierande. Tex har klasses exibel-laddare en ripple på 70 volt och det är inget man vill utsätta sin 7000 kronors telefon för.

    Bra laddare kostar, så man får vara beredd på att betala 300+ kronor för en som skickar bra ren ström. Samsung och Apple gör dom bästa av dom jag sett tester på, men samma gäller nog dom flesta orginalladdare som kommer med telefonerna.

    En bra usb-c laddare ska klara 5v 3a och billigare usb-c laddare kan, som nån skriver ovan, vara en vanlig usb-laddare men med usb-c port och då kanske den bara skickar max 1-2A (sett vissa 2.4A).

    Men skilladen mellan en 3A och 2A laddare är inte så stor som man kanske tror, då större delen av tiden laddar telefonen på mindre än 2A. Det är bara upp till ca 40-50% som den drar maxkräm.
     
    jogge gillar detta.
  7. Cthugha

    Cthugha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Midnight Black
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e Black
    Info:
    Nova Launcher Prime
  8. Blubbe

    Blubbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    hehe 70V rippel på 5V...har du mätt upp det själv? Skärmdump? Då kan man ju nästan lika gärna skippa AC/DC och mata telefonen med 230VAC.
     
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Sitter verkligen intelligensen (ladda snabbt eller inte) i kabeln? Det borde i så fall innebära att telefonen försöker tanka för snabbt oavsett källa och då tänker jag på ett USB-uttag i datorn. Jag är skeptisk. Chip? En integrerad krets? Njäe, övertyga mig, konstigare saker har ju hänt. Det har ju i USB 2.0 funnits laddare med kortslutna data+/data- för att öka på laddning, är det inte det som avses?

    Sen måste jag instämma i att 70V rippel låter helt galet på utspänningen (var skulle det annars vara av intresse?). Synd att jag inte sitter på ett oscilloskop. Jag skriver gärna under på att billiga laddare är just billiga och då avser jag likriktning/filtrering, utspänning/uteffekt och säkerhet för person och egendom. Förresten har jag för mig att ett visst rippel är bra för laddning enligt vissa, jag är inte smart nog att hissa eller dissa det påståendet
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Nej, chipet i kabeln berättar för anslutna enheter vilken typ av kabel det är och vad den klarar. Apple har oxo ett chip i sina nyare kablar av samma skäl.

    Det finns många olika tekniker för att snabba på laddningen av batterier, var tillverkare har sin lösning. Det fina med usb-c är att det är en standardiserad lösning av gränssnittet, dvs. kablar kontakter mm. följer en standard som alla kan använda. Att usb-c tål mer ström är bra inte bara för att ladda batterier, man kan ansluta andra saker också som behöver mer ström, hårddiskar, projektorer, you name it.

    Så usb-c är först och främst ett gränssnitt för att ansluta enheter med varandra, att den tillåter högre strömmar är bra om man vill ladda batterier med den.
     
  11. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Min Nexus 6 (inte p) har Qualcomm så tar en halvtimme 0-80%
     
  12. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Har ingenting med USB sladden att göra. :)
     
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har intresserat mig för detta. Det var intressant men det enda jag hittar om chip i kabeln själv är denna text: "Full-featured USB Type-C cables are active, electronically marked cables that contain a chip with an ID function based on the configuration data channel and vendor-defined messages (VDMs)" Jag tolkar det som att endast full featured kablar är utrustade med chip för vdm märkta emc om man nu ska hårddra det. Text från wikipedia btw. Nu får jag väl vidareutbilda mig på området. Jag inbillar mig att denna standard kommer att råda ett tag
     
  14. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER


    Felet för flera adaptrar och sladdar är väl enligt Benson Leung att de har felaktiga eller saknar motstånden eller andra saker som ska vara i (fel motstånd eller inget motstånd verkar de flesta ha fel), ren hårdvara och inte något coolt chip.

    https://plus.google.com/collection/EKnov

    Edit: en FAQ:
    https://plus.google.com/+BensonLeung/posts/HakwCMmd346
     
  16. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    problemet med vissa sladdar och/eller adaprar från A till C är att dom saknar en resistor som ska säga till strömkällan hur mycke ström den klarar av. Utan detta så skickar den 3A oavsett sladd/adapter klarar av det eller inte och det kan orsaka bränder eller skador på kabel eller annan komponent.

    Fler tillverkare blir uppmärksammade på detta efter google ingengörens upptäkter/research så det kommer i regel uppdaterade kablar från dom.

    Problemet drabbar tex USB-A laddare (om du har en A till C kabel som inte är enligt standard) som är max 1A (ex. vis apples vita 5v 1a laddare) så kommer telefonen försöka dra så mycket den kan upp till 3A och då finns risken att den 1A laddare försöker ge allt vad den klarar av och då brinner den upp. Det får samma effekt som att kortsluta laddaren.
     
  17. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Detta svaret är korrekt. Det handlar om en resistor, that's it.
     
  18. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Kanske missförstår det ni pratar om men xperia z2 model JP har quickcharge medans z2 d6503 inte har det även med samma laddare. Minns nu inte hur mycket ampere det låg på. Men det är inte fel ni säger
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    En fullfjädrad certifierad usb-c-usb-c har chip, en rätt gjord usb-a-usb-c adapterkabel har en resistor, detta för att kunna använda sina gamla usb laddare då detta är en väldigt vanlig kontakt.
    ett exempel: http://www.belkin.com/us/p/P-F2CU030/
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det där med chippet är ju direkt underligt även om jag läst om det och skrivit och citerat här i tråden. Men det måste alltså innebär att enheten (telefonen) kommunicerar med kabeln som kommunicerar med andra änden (laddare, usb-hub, en annan telefon eller whatever) för att bestämma vad som ska göras och inte. Vi kanske får acceptera att framtiden är här och vi som tvivlar är gamla fossil.

    Dock tolkar jag wikipedia som att inte alla kablar är utrustade med intelligens eller snarare att specen inte kräver det