Xiaomi MI4C

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Pienso, 22 sept 2015.

  1. Flaxe

    Flaxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Jag köpte min Mi4C från GeekBuying och Play Store är inbyggt. Däremot så är ROMen en "spyware" version av den officialla ROMen, så det är ändå rekommenderat att flasha till en annan ROM. Kan säga att alla (eller 99% av alla) kinesiska återförsäljare kommer inkludera den här spyware versionen av ROMen, så det kommer bli samma sak oavsett varifrån du köper den.

    Det är väldigt enkelt att få root och flasha en ny ROM på denna telefon. Först så är det bara flasha den officiella "Developer ROM" som finns på en.miui.com. Detta gör man enkelt via en inbyggd "Updater" app som finns förinstallerad i telefonen. När detta är gjort så kan man installera en app som heter Flashify, och därigenom flasha TWRP recovery och efter det en valfri ROM, t.ex. från Xiaomi.eu eller sMiUI.

    De ROMs som är tillgängliga från Xiaomi.eu och sMiUI är baserade på den officiella Developer ROMen, fast de har tagit bort allt bloatware och gjort diverse förbättringar. Kör du med sMiUI så har du även möjlighet att själv välja lite olika moduler som du vill ha installerade eller inte osv.

    Här är en ganska enkel och bra guide som visar hur man rootar telefonen och installerar Flashify: http://www.ghacks.net/2015/10/21/how-to-root-xiaomi-smartphones-effectively/
     
    wrkdrojd, Lefty och deleteduser89387118 gillar detta.
  2. cruelrock

    cruelrock Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Haft min i 2 veckor nu.
    Jag köpte min från ibuygou.com
    jag köpte till extra laddkabel och adapter till micro usb, Flipcase, vanligt case, skärm skydd, Xiaomi hörlurar.
    Valde till DHL och tullavgift försäkring.. Allt hamnade på 3400kr Endast mobil och lurarna hade kostat 2400kr
    med gratis frakt men ville ha hem den snabbt och smidigt. Det tog 1,5 vecka att få hem den.

    Givetvis massa bloat.. Den var varm hela tiden. Batteriet varade inte så länge..
    Jag laddade ner rom från Xiaomi som d71 skriver om. Sen kunde jag avinstallera de jag inte ville ha.
    Valde utvecklings rom som man enkelt installerar genom uppdate appen som finns i mobilen och får root rättigheter.
    Enkelt att installera play i den sökte på google i Xiaomis "butik" och installerade.
    Installerade en Locale app och ändrar till sverige/svenska så får man tangentbordet på svenska och google butiken
    på svenska.

    Jag är nöjd med mobilen efter dessa 2 veckor. Den är och känns snabb. Tycker den känns smidig, inte för stor.
    Köpte en som det medföljde Xiaomi hörlurar. De låter bra. Hittar inte mina Xiomi Piston 2, tänkt jag ska jämföra de.
    Ljudet fungerar bra iaf. Har även använt Bluetooth headset, QCY QY7 har jag för mig de heter, de ligger på jobbet
    som fungerat bra med mobilen.

    Fördel när det är kändare märke är att det finns mycket att läsa om den om allt möjligt på nätet.
    Bra med MI romen är att de kommer mycket uppdateringar som är OTG. Fick en stor denna veckan, hela romen på över
    750mb.
     
  3. Björn Sundberg

    Björn Sundberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Fick min första tre veckor sedan och är mycket nöjd med i stort sett allt. Köpte från gearbest (fick tulla 300kr) den kom med bloatat China-ROM så blåste den med weekly från xiaomi.eu.

    Här är min personliga +/- lista delvis jmf med Nexus 5X:
    + Quick Charge 2.0 med 2A!
    + USB-C!
    + Dual SIM!
    + Side-touch!
    + 3GB RAM, SnapDragon 808, Adreno 418!
    + Prisvärd!
    + IR-Blast
    + FM radio
    + Mindre och lättare än Nexus 5x (5.0 vs 5,2 tum)
    + Högre pixeldensitet än Nexus 5x
    + Mer Ram än Nexus 5x (3gb vs 2gb)
    + Starkare batteri än Nexus 5x (3080 vs 2700 mAh)
    + Veckovisa uppdateringar (xiaomi.eu)
    + Miclick/MiKey är ett kul tillval
    - ej plats för MicroSD
    - ingen NFC
    - Ingen Fingerprint
    - Inget band 20 (800mhz)
    - LTE Cat4 (150/50 vs)
     
    Lefty och deleteduser89387118 gillar detta.
  4. Lefty

    Lefty Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4 XL
    Platta:
    Nexus 2012
    Hur är det med custom ROMs med vanilla android? Någon som testat en stabil marshmallow?
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  6. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har precis köpt en MI4C till min son och tänkte bara kolla om jag har tolkat all info i tråden rätt.

    Jag flashar developer ROMen som finns här:
    http://en.miui.com/download-293.html
    med hjälp av dessa instruktioner:
    http://en.miui.com/a-232.html

    Efter detta så används Flashify för att fixa in TWRP.
    Sedan flashas ROM från:
    https://xiaomi.eu/community/forums/miui-weekly-rom-releases.103/
    eller:
    http://smiui.net/wp/

    Har jag uppfattat allt rätt?
    Är det någon speciell ROM ni rekommenderar? Kanske annan än MIUI?
    Finns det någon med svenskt språk?

    Tack!
     
  7. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har nu lyckats låsa upp bootloadern och flasha till ett xiaomi.eu rom. Riktigt, riktigt nöjd med luren!

    Jag har aldrig greppat det här med TWRP. I instruktionen för att "lyckas" så skulle jag flasha in TWRP via adb fastboot. Flera sidor hävdar dock att det inte alltid "fastnar", för att använda ett uttryck. Kan jag kolla på något vis om TWRP är installerat?

    Följdfråga, ska mi-recovery försvinna när twrp är installerat?
     
  8. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag har ingen Xiaomi själv, men har du flashat en custom recovery så försvinner stock recovery ja.

    För att vara säker på att twrp finns kvar, så är det bara att boota in i recovery mode och se efter. Troligtvis vol.ner+power(?)