För många Spinners!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Metadeath, 22 dec 2015.

  1. Metadeath

    Metadeath Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej kommuniteten!

    Jag håller på att utveckla en app, den är dock redan släppt men jobbar vidare på den. Det är så att jag hanterar väldigt många Spinners och anledningen till detta är att det handlar om massor av klockslag som användaren får mata in med hjälp av Spinners.

    För det första är det vyerna, de blir sjukt långa, kanske lite svårt att komma ifrån. Sedan rent programmatiskt så måste varje Spinner ha en adapter och därmed så hämtar jag även "selected" vid tillfällen och sätter även vilken som ska vara selected.. Har funderat lite på att göra en egen klass som ärver ifrån Spinner så att jag kan bygga en snyggare lösning. Det handlar i runda slängar om 60-70+ Spinners..

    Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska lösa det här på ett snyggt sätt?

    Alla förslag uppskattas!

    God jul swedroid-människor!

    Mvh, LanfeaR
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Har du en länk till appen så man kan kika på det? Då är det nog lättare att komma på någon smart lösning.
     
  3. Metadeath

    Metadeath Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
  4. Ampa69

    Ampa69 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Testade den nu lite, om jag lägger in tiderna jag är på jobbet och sen lägger in 30 min rast utanför OB eller i OB tid så ändras inte timmarna som visas för dagen. T.ex om jag lägger in arbete mellan 06:00 till 15:00 så visar den fortfarande 9 timmar fast jag vill ju att dom 30 min rast jag lägger till ska dras av från arbetad tid. När jag jobbar den tiden så har jag betalt för 8.5 timmar dvs en rast utan betalt och en med betalt. Funkar ju o lägga in tiden 06-14:30 för att få rätt arbetad tid i timmar.
     
    Metadeath gillar detta.
  5. Metadeath

    Metadeath Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för ditt svar @Ampa69@Ampa69, det har jag helt missat, bra observation, kommer åtgärdas i nästa version.

    Gott nytt år!
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag installerade appen och testade lite. Jag lyckades få en negativ lön. Känns som en bugg, men jag har inte koll på alla inställningar.

    Det jag matade in var:
    Arbetspass från 06:00 till 15:00 den 25 december. Rast (utanför OB-tid : ) 60 min.
    Röd dag (ej söndag: ) check.

    Löneinställningar:
    Timlön: 300 kr
    Skatt: 27%

    Inställning 1:
    OB-tillägg i procent: 100%
    OB-tillägg i kronor: 300 kr
    Vardagar: 18 - 23:55
    Lördagar: 06-20
    Söndagar: 06-20

    Resultat:
    Bruttolön den här månaden: -49,50 kr
    Nettolön: -36 kr
    Totalt antal arbetstimmar: 9

    Om jag kryssar bort Röd dag så blir lönen korrekt, dvs. 2400 kr före skatt.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Angående din fråga om spinners så hade jag nog istället för spinners använt en dialog där användaren väljer timme och minut. Vald timme och minut skrivs sedan ut på inställningssidan som text. Texten är klickbar och visar dialogen.
    I dialogen så har du då 2 spinners. Det blir inga fler. Nackdelen är väl att det blir ett extra klick när användaren ska stänga dialogen. Ett alternativ istället för spinners är att skapa en smartare vy där man matar timme och minut på ett annat sätt. Jag tycker om hur man gör i Google Calendar. För mig känns det väldigt intuitivt och antalet klick blir då 3-4 vilket är precis samma som med din nuvarande lösning.
     
    Metadeath gillar detta.
  8. Metadeath

    Metadeath Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för dina svar @e7andy@e7andy, angående den negativa lönen så lyckades jag inte återskapa det med de inställningarna du nämnde, jag fick dock noll på båda lönerna - vilket är oönskat. Anledningen tror jag är att både ob i procent och kronor är ifyllda, jag skrev en liten text ovanför inställningarna att endast välja det ena alternativet. Jag vet inte vad jag tänkte på när jag designade på det viset, tänkte att jag skulle rätta till det idag, ska även fixa till det som @Ampa69@Ampa69 påpekade.

    Ditt förslag om att skapa en dialog med de nödvändiga Spinners tycker jag är en utmärkt idé, ska ha det som mål att bygga om. Så jag tackar så mycket för det bra tipset.

    För övrigt så hoppas jag om ni finner användning för appen, att den kan vara ett bra verktyg att räkna ut lön med. Och jag vill även tacka för konstruktiv kritik som hjälper mig att göra appen ännu bättre.

    Gott nytt år till er allihopa!
     
    Ampa69 gillar detta.