Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

  1. tysonayt

    tysonayt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Samma sak för mig nu när jag kollade där, såg att det fanns en Facebook app där första gången jag öppnade Samsung Apps för någon vecka sedan men den verkar helt borta nu. Hittat Bloo annars och det var en rätt så trevlig Facebook app imo.
     
  2. Danne980

    Danne980 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har också gått från iphone till Galaxy S, jag har bara haft den i 2 dagar men jag vet inte vad ni pratar om. Denna telefon är tveklöst sämre än iphone enligt mig. Jag ska inte dra för höga växlar då jag haft den en så kort stund men just nu känns det som att jag nästan blivit lurad. Jag vet mycket väl att omdömmen skrivan av människor som just köpt en telefon (kanske speciellt android) har ett behov av att få alla andra att tro att de gjort en jättebra affär.

    Det här med telefoner (iphone vs android) har gått över styr INGA kan se det andra lägrets styrkor likaså kan de inte se sina egna svagheter. Iphone var långt ifrån perfekt det fanns saker som jag verkligen störde mig på men denna telefon jag nu har har andra svagheter som för mig i dag känns betydligt allvarligare. Som till exempel detta med multitasking.... OM jag vill stänga av en applikation så borde det bara vara att trycka på en knapp. Inte trycka på en knapp, starta market, ladda ner en task killer, använda task killer och bocka för alla appar som jag vill ska fortsätta i bakgrunden. Iphones varianter med multitask fungerar mycket smidigare! länk till exempel

    Nu ska jag fortsätta försöka sätta mig in i hur denna telefon fungerar och hoppas att jag ändrar uppfattning. (fruktansvärt irriterande att "home" knappen ibland inte gör något alls.)

    Jag tror android har en mörk framtid då jag tror att utvecklare aldrig kommer få till apps som fungerar bra till så många olika telefoner, se bara på digitizern jämför speccsen på X10 till Galaxy S. Hur kan man skriva en apps som tar nytta av Galaxyns bättre utrustning och ändå få den att fungera bra på X10? Det är som sagt en kedja är inte starkare än dess svagaste länk.
     
  3. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag tror du måste ge den mer tid. Jag hade iphone i ett år innan jag gick över till Android. Första veckan så kände jag ungefär som du, och funderade på om jag gjort rätt val, men efter två veckor var jag fast, och sålde iphonen utan att tveka. Ångrar inte det beslutet en sekund nu. Kommer troligen aldrig att gå tillbaka till iphone. Det finns inget som iphone gör bättre enligt min åsikt.

    Iphone är en barntelefon.. Enkel att använda och svår att misslyckas med.
     
  4. Danne980

    Danne980 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag vill inte ha en telfon jag misslyckas med. Nu har jag iofs jämfört en jailbreakad iphone vs en orörd galaxy.

    Vad är det du tycker är bättre med Galaxy? Enligt mig är det widgets och formatstöd som jag kommer på just nu som är bättre.
     
  5. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Å andra sidan finns det en tanke bakom att applikationerna ligger och "sover" i bakgrunden, och stängs av först när systemet bedömer det nödvändigt.

    http://androidboss.com/android-and-task-killers-dont/
     
  6. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Det är jäkligt svårt att sätta fingret på vad som är bättre. För att ta till iphonefantasternas favorituttryck...hela användarupplevelsen är bättre på android.
    Sen hjälper det ju till att jag avskyr apple och allt det dom står för, inlåsning, kontroll, skrytsamhet, stämningar, fanatisk användarskara som är helt blinda för nackdelarna t.ex.
     
  7. edsbyn

    edsbyn Guest

    Fattar inte att ni tycker att android är bättre än iphone, jag radar upp fördelar/nackdelar:
    Fördelar android mot iphone:
    mer öppet operativsystem, man kan modifiera den mer än med iphone.
    Man kan ändra sms signal
    Finns mer hårdvara att välja mellan.

    Fördelar iphone jäntemot android:
    App storen är så sjukt mycket bättre än android, man kan knappt jämföra dom.
    Touchen är mycket renare inte nåt eftersläp, som android har, ingen jätteskillnad, men det märks absolut.
    Mycket bättre task manager än android.
    Snyggare UI och snyggare design utanpå än alla androidmobiler som finns, med undantag htc legend.


    En till sak som jag känner är att det är en trygghet med iphones app store. Allt du köper där är kontrollerat, dvs inget kan förstöra eller sega ned din telefon som apps verkligen kan göra på android. Det känns mer tryggt helt enkelt. Även om man tror att man är ett proffs på teknik så kan du inte veta liksom vilka appar som suger upp ditt batteri helt på bara nån timme.

    Så iPhone är en helt klart bättre telefon än androidmobilerna, galaxy S, Desire mm.

    Så det enda stjälet till att köpa en androidmobil är helt enkelt att den är billigare.

    Var inte partisk på nått vis här i och med att jag har en desire.
     
  8. Danne980

    Danne980 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är just av sådanna texter jag känner mig lurad... i mina ögon är det du som är den "fanatiska användarskaran". Jag bytte till android nu och har sett båda sidor. Mitt facit ÄR just det att användarupplevelsen var bättre på iphone. Tyvärr låter folk sin "avsky" för apple gå ut över sina omdömmen över telefonen.

    För att förtydliga användarupplevelse enligt mig, nedan är alltså saker som jag tycker tar bort densamma:

    Knappar som inte alltid fungerar
    Plastig känsla att hålla i
    Oexact taktil feedback från touchskärmen
    Dåligt fungerande tillbehörsprogram (kies)
    Betydligt sämre wifi mottagning (kunde använda wifi vid min säng när jag hade iphone, galaxy tappar kontakten och funkar knappt alls)
    Mer annpassade tillbehör så som externa högtalare etc
    Buggad låsskärm (ser väldigt konstig ut när man slidar den åt sidan)
    Market kryllar av verklig skit (varför inte dela upp den, en seriösare del där alla program som är med är testade och sedan den som finns nu)
    Många gånger ologisk knappplaceringar (kan vara en vanesak, men på iphone behövde jag aldrig fundera på vad jag skulle trycka på)
     
  9. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du får nog gå in i "vanliga" Market/Butiken (Googles butik och inte Samsungs) för att hitta Facebook appen som just nu finns i version 1.2 och är värdelös om man jämför med iPhone varianten... hoppas det kommer en större uppdatering på den snart.
     
  10. inact_0035

    inact_0035 Guest

    Android ://///// känns mer som iOs på sitt egna sätt med Linux koder i sig.
     
  11. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mycket av det du nämner i listan har inte med android i sig att göra. Mer med tillverkaren.

    Ny låsskärm kan du finna på market ;) Den som ligger i Galaxy S är Samsungs egna påhitt. Återigen tillverkaren.

    Ja, market ser ut som ett råttbo. Skitigt och rörigt. Förmodligen kommer denna få sig en rejäl omstrukturering när Gingerbread kommer som i sig satsar på användarupplevelsen. Google gör det i en liten annan ordning :)

    Men egentligen, varför måste en klassas som bättre än den andra? Jag skulle vilja säga som ett exempel att; 30% kör iPhone, 30% Android och resten kör andra OS och det är den biten som iOS och Android slåss om. De 30% som dom redan har är kunder som passar perfekt in på respektive. Den resterande bunten söker efter något som passar dem.

    Jag tycker att iPhone och Android har ganska olika marknad, på sätt och vis.
    Öppenhet och programmering - Android (Enligt en undersökning så är Android på långsikt det första valet som programmerare, dock inte på kort)
    Användarvänlighet och design - iPhone (En telefon som alla förstår sig på och gör ett jävligt bra jobb. För de som inte kräver mer frihet och vet vad det innebär)

    Ja, Android har många missar i sitt system men det har inte funnits till lika länge. Plus att många av dessa saker går att lösa med egna tweaks, öppenhet! Och vill man inte fippla så välj något enklare (man kanske inte ens märker av det). Det här låter ju jäkligt brutalt men som sagt, Google jobbar på det :)

    Själv gillar jag att vara en del av utveckligen och ha möjligheten till egna val :) (Rättning...många fler val)

    PS. Om man inte vill att en applikation ska rulla i bakgrunden när man stänger den, använd bakåt-knappen. Den fungerar som en cancel/back/exit knapp.
     
  12. Danne980

    Danne980 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Trevligt svar.
    Android har dock funnits nästan lika länge. Och SDK har funnits längre...

    Och har du verkligen så många fler val? Min uppfattning är snart den motsatta. En jailbreak med spirit är väldigt enkel och sedan har man väldigt mycket man kan fixa med sin iphone och den klarar allt som android gör. Det är framförallt i mina ögon itunes som förstör iphone.
     
  13. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mjo, det är iof sant men som en populär produkt på marknaden har iPhone mer erfarenhet :)

    Det kan jag inte offra min vänstra arm för. Har använt Android sedan G1'an kom och har lärt mig vad jag kan göra, till viss del då jag inte har allt för mycket programmeringsvana. Jag har inte använt iPhone särskilt mycket, har testat polarnas ibland. Jag har dock fått uppfattningen av att det krävs mer av användaren för att kunna fippla (jailbreaka) med en iPhone jämfört med en Android. (Folk känns räddare för jailbreak än för root) Jag kanske har fel? Jag tror också, som du säger att du haft lite, lite tid med Android för att se vad du verkligen kan göra. Tog ett bra tag för mig faktiskt... Men visst finns det skit under skärmarna hos båda operativen :)

    Tror också det har mycket att göra med att Android ska vara ett universalt operativ, det ska in i många telefoner. Tillverkarna genomgår en lärningsprocess dem med. Optimera, optimera, optimera :)
     
    Last edited: 12 jul 2010
  14. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Jag gick från iPhone > Desire > SGS.

    Ångrar inte att jag bytte till Android en enda sekund.
    iPhone > Desire var väl lite tveksamt pga att skärmen inte riktigt hängde med, men har då ingenting att klaga på hos SGSen förrutom kass GPS, ingen blixt och att den stallar lite ibland.

    Super bra telefon. :cool:
     
  15. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Du bör först lära dig se skillnad på objektivitet och subjektivitet då du skriver subjektiva saker som om de vore objektiv fakta. Det blir rätt svårt att hålla en diskussion då.

    Att gå förbi det öppna operativsystemet så snabbt är inte att göra den punkten rättvisa. Det handlar inte bara om att kunna modifiera operativsystemet i sig utan Android ger möjlighet att skriva appar som inte går att skriva till iPhone (TrueCaller till iPhone får t ex inte visa vem det är som ringer, för att ge ett av många exempel), man kan använda Bluetooth och andra kommunikationsvägar som man vill, man har fri tillgång till telefonens filsystem och kan lägga dit precis vad man vill (om man t ex bara vill föra med sig filer) och så vidare. Listan är lång så att bara skriva att man kan modifiera det mer är en förenkling på gränsen till felaktighet, om man ska ha en ärlig diskussion.

    Att du väljer att påpeka att man kan ändra sms-signal separat gör att jag misstänker att du kanske inte förstår alla skillnader som öppenheten ger. Man kan inte vara påläst på allt men det känns lite konstigt att ge dig in i en sådan här diskussion om du uttrycker dig på det sättet.

    Du har rätt i att det finns mer hårdvara att välja mellan. Värt att poängtera är att det också finns bättre hårdvara än iPhone att välja.

    App Store är bättre än Android Market med sin storlek. Dock finns det appar på båda sidor som den andre inte har. Utvecklingen på Market känns i mina ögon dock mer intressant eftersom Google har givit ut fler API:er och ger därför utvecklarna större möjligheter.

    Touchen är hårdvara och har med tillverkaren att göra, inte med Android. Dock använder iPhone sin GPU i sitt UI vilket gör att den flyter på bra med sämre hårdvara så det är ett plus.

    Vad som är snyggast är totalt irrelevant att ta upp eftersom det är 100% subjektivt, samt rent felaktigt att uttrycka det som fakta. Man måste kunna se till fler synsätt än ens eget.

    Visst är det klart att man får en större trygghet om man är i en mer begränsad miljö. Android ställer lite mer krav på användaren, fast denne får en hel del i utbyte för det kravet eftersom man har större möjligheter. Själv tar jag hellre den lilla risken för att ha ett OS där det finns fler API:er att använda sig av.

    Att du sedan drar en slutsats att iPhone är bättre på extremt lösa grunder och hävdar att du är opartisk är rent löjeväckande. Som sagt, du bör verkligen lära sig vad objektivitet och subjektivitet verkligen betyder. Om jag tolkat dig rätt behöver du nog läsa på om både iOS och Android också.

    Man kan också räkna upp massor av andra för- och nackdelar, som t ex att man är låst till att använda iTunes som iPhone-användare. iTunes är enligt mig inte en speciellt bra programvara alls och jag kommer aldrig igen köpa en produkt som tvingar mig använda det bloatade programmet. Motsvarigheten på den telefon jag använder nu är inte heller bra men tack vare att jag använder Android behöver jag inte använda det över huvud taget utan jag kan göra allt ändå (vilket också inkluderar en hel del saker som man inte alls kan göra med iTunes).
     
    Last edited: 12 jul 2010
  16. Androido

    Androido Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alla har sina preferenser och föredrar olika saker och finesser hos mobiler och det är helt enkelt : smaken är som baken, men att använda android lur i två dagar och sen såga den är kanske lite förhastad slutsats från din sida och du kanske skulle behöva vis tid att vänja dig.

    O andra sidan håller jag med dig i vissa saker du radar upp här som t.ex.

    Market är en rörligt sörja och att hitta där nåt är att söka nål i en höstack. Tyvärr, app store är inte heller något höjdare heller och där har man ännu mera skit att sortera mellan och nästan lika svårt att hitta något bra app om man inte har fått rekommenderat appen nånstans.

    Kies är en KATASTROF och där har du träffat huvudet på spiken ! Den har INTE fungerat på mina tre windows datorer och sänkte (förstörde ) min BootCamp partition när den hängde sig vid installationen och när jag starta om min iMac ville inte windows starta igen. Apples lösning fungerar och den fungerar smidigt men är tyvärr trådbunden till iTunes och det är mindre smidigt.

    resten av dina (negativa )punkter har då inte jag upplevt på min Galaxy S men det finns skillnader även mellan mobiler av samma modell och jag har haft tur med min som har fungerat tillfredsställande hittills.

    Ge Galaxyn lite tid men om du tycker att det inte passar dig då sälj den och gå tillbaks till mobilen som du känner dig trygg med ;)

    p.s. även jag kommer delvis från Apples läger fast då har jag haft en iPod Touch 1st gen. men den stackaren hänger inte med leken så bra längre. :)
     
  17. edsbyn

    edsbyn Guest

    Du har rätt att android är ett mer öppet operativ. Men också väldigt riskfyllt. Sen säger du att det kan hacka beroende på hur stark hårdvara man har. Det är helt fel. Min desire har snapdragon, och min ipod touch 1gen har betydligt sämre hårdvara. Men visst är det märkligt att min ipod touch ändå har ett mer flyt i hemskärmarna? Samma på webbsurfing så är tex pinch to zoom mycket mer rent än desire. Det är väldigt märkligt med tanke på hårdvaruskillnaderna. Det beror ju så klart på att ipod touchen kör iphone os. Det är helt enkelt ett mer välskrivet os än android.

    Sen tycker inte jag att det är mer värt att köpa en android bara för att man kan ha ett program som visar vem som ringer, eller tex applock så man kan låsa appar med ett lås före. Men visst prioriterar vissa det då får dom göra det. Sen är det en riktigt stor fördel att så fort apple släpper en uppdatering så kan man ladda ned den direkt, och inte måste vänta minst ett halvår, eller köpa en helt ny telefon för att få en ny update. Sen är det inget hinder för mig att den använder itunes när jag ändå använder det som musikuppspelare. Bara en fördel. Tror jag fick allt skrivet nu som jag ville. Detta är det jag tycker. Ni kan ju tycka det ni vill.
     
  18. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    väldigt OT men för att komma vidare från notifieringar till kommentarer i facebooks app - klicka på jordgloben bredvid. Eller fattade jag fel? :-)
     
  19. DanielL

    DanielL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hellre touch.facebook.com

    bättre anpassat till stora touchskärmar..
     
  20. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om jag skulle kalla det väldigt riskfyllt. Det största säkerhetsintrånget hittills har varit på iPhone, där folk kommit åt andra konton via iTunes och köpt appar (deras egna, så de tjänar pengar). Dock lär man såklart använda huvudet när man laddar appar till Android.

    Angående scrollningen måste du missat en del vad jag skrivit då jag förklarade allting kring det. iOS använder GPU:n i UI:t så de klarar sig med lägre hårdvara, vilket jag påpekade var en fördel (och lär inte komma till Android förrän Gingerbread). Det jag skrev om att bättre hårdvara flyter bättre var pga att Galaxy S flyter bättre än Desire.

    Med apparna gav bara ett exempel på saker som finns till Android men i nuläget inte ser ut att kunna komma till iPhone öht. Det finns många fler API:er som är utgivna till Android men inte till iOS. Den största poängen ligger inte i vad som finns nu utan vilka möjligheter det finns för det som kommer att komma. Företagen börjar få upp ögonen för Android, vilket det var lite sämre med för ett tag sedan.

    Uppdateringsresonemanget var lite konstigt. Med iOS måste du vänta på uppgraderingarna ett år (eftersom de bara ger ut en per år) medan Androids uppdateringar hittills släppts med större frekvens än så. Med det i åtanke är argumentet att man får vänta 6 månader på Android inte relevant eftersom enda skillnaden är att Apple inte berättar vad de gjort klart 6 månader innan uppdateringen släpps. Sedan stämmer det ju inte nödvändigtvis med 6 månaders väntetid heller eftersom Galaxy S ser ut att få 2.2 i augusti, 1-2 månader efter Nexus One. Även om Desire får sitt sämsta tänkbara scenario och den får 2.2 i slutet av året kommer den ändå ha fått sin uppdatering långt innan ett år har gått från dess release. Med iPhone kommer det som sagt dröja ett år.

    Att tvingas använda iTunes är inte något som är bra enligt mig, oavsett om man använder det som musikspelare eller ej. Man blir låst genom att man inte kan göra vad som helst genom det programmet och är man hemma hos en kompis och vill koppla upp sig mot hans dator händer inte mycket om han inte också har iTunes. Man kan ju heller inte ens göra något så basalt som att använda telefonen som ett allmänt flashminne pga detta. Det är en klar nackdel för mig så därför är jag nöjd över att jag nu kan överföra filer över USB, Bluetooth och Wi-Fi helt utan begränsningar. Jag skulle tycka det var helt värdelöst om jag var tvungen att använda Samsung Kies också, trots att det låter mig lägga vadsomhelst på telefonen.

    Om du tycker iPhone är bättre så är det helt okej, man ska använda det som fungerar bäst för en själv. Det jag reagerade på var att du skrev ditt första inlägg som om du hävdade att det var fakta att iPhone var bättre.