Guide: Låsa upp bootloader officiellt från LG

Diskussion i 'G4 - ROM-filer och utveckling' startad av wargreymon, 2 jun 2015.

  1. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Enligt trådar på andra forum stämmer inte detta. Allt mjukvarurelaterat ska inom EU inte kunna sabba garantin, så länge det inte påverkat hårdvaran. Jag har själv svårt att tro att LG kommer runt konsumentköplagen.
     
  2. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Detta är ju dock inte konsumentköplagen, utan ett EU-direktiv. Betydligt knepigare.

    Troligen så säger direktivet att det är upp till tillverkaren att påvisa att mjukvaran har skadat hårdvaran, men eftersom detta aldrig har testats i domstol juridiskt (AFAIK) så är det ingen som riktigt vet. Skulle någon ta det till domstol så skulle det antagligen gå igenom, men vem har pengar till sånt...
     
  3. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Jag funderar dock på att låsa upp ändå. Jag har väntat på en inofficiell unlock ett tag nu, och har även "donerat" till bountyn som finns, men det verkar inte komma något. Jag har även inte haft några hårdvarurelaterade problem nu på ca 6 mån så att det skulle komma något just nu känner la kanske inte så troligt.
     
  4. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Vad jag menade var att EU:s eventuella regler än säger som är bra för oss, så är den svenska konsumentköplagen starkare. LG kan inte sätta den ur spel. Det är fullt möjligt att exempelvis Allmänna reklamationsnämnden prövat liknande fall. Hur som skickade jag under de 4 år jag körde SGS2 och SGS4 in lurarna flera gånger, och samtliga gånger var de rootade. De sa aldrig ett knyst.

    Du kan lugnt låsa upp BL. Prisa dina föräldrar för att du fötts i ett finfint land. :)
     
  5. guerillerox

    guerillerox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    En fråga var lägger man filen "unlock.bin"som skickas till sin email, har fastnat på just den punkten
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Lägg filen där du har adb installerat. Den använder du sen för att flasha in. Står i första posten under steg 8 [emoji6]

    Skickat från min Nexus 6
     
  7. guerillerox

    guerillerox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Konstigt, har lagt in filen under ADB mappen och skrivit i och kört kommandot "Fastboot Flash unlock unlock.bin" men får bara error som svar.
    ADB installeras väl i roten av C:
     
  8. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Om du skriver fastboot Flash unlock och sedan dra du och klistra in filen som den är. Fungerar det?

    Sent from my SM-G935F
     
  9. guerillerox

    guerillerox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Inget som verkar fungera för mig dessvärre, har nu lagt filen under mappen ADB utan resultat.
    Undrar om det är rätt installationsmapp? Inne i mappen finns ju både Fastboot.exe och Adb.exe och var just den som skapades efter installation av 15 seconds ADB installer.
     
  10. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    När du öppnat den mapp där du har ADB/Fastboot och Unlock bin så se till att du inte har någon fil markerad, håll nere shift och högerklicka på valfri yta i mappen, välj sedan att öppna kommandotolken. Se sedan till att du kör adb.exe/fastboot.exe, då ska den köra filerna i den mappen du öppnade tolken i.
     
    guerillerox gillar detta.
  11. guerillerox

    guerillerox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Sådär ja, fungerade galant, nu har man bootloadern äntligen upplåst.
     
  12. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jaha, allt gått igenom fått uplåsningsfil från LG. MEN, när jag ska starta om den igen med "adb reboot bootloader", så bara vägrar den att gå in i bootloadern utan den bara startar om som vanligt (in i operativet igen)
    Samma adb reboot bootloader som alltså kom in i tidigare vägrar nu att fungera!

    Edit: Av någon obegriplig anledning så fungerade det med att starta om en ny kommandoprompt. Jag hade switchat directory innan till unlock.bin-filens plats och tydlgien så gillades det inte av ngn anledning (trots att inga felkommandon kom).

    Hur som helst, det var en hel del knixandde längs vägen.

    Lg PC suite som det länkas till, gäller inte längre. Nu är det LG Bridge som gälller:
    http://www.lg.com/us/support/product-help/CT10000025-1438110404543-preinstall-apps

    Om man kopierar IME;n från Dos-prompten så följer det med ett extra mellanslag i mitten, vilket måste tas bort.

    Plust lite annat trassel....
     
    Last edited: 4 jul 2016