Kina-telefoner - produktnyheter / allmänt

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av jack63, 25 sept 2015.

  1. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
  2. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Man blir sugen på en Kinalur. Men det jag oroar mig mest för är hur bra kameran är. Vissa är säkert riktigt bra. Men har kört N5X nu ett tag och kameran på denna är sjukt bra. Byter jag mobil vill jag inte ha sämre kamera. HDR+ och storleken på pixlarna i ljussensorn fyller sin funktion riktigt bra.

    Jag tar gärna emot tips på en Kinalur med bättre eller likvärdig kamera N5X.
    Jag har ännu inte hittat någon Kinalur med större eller lika många pixlar på sensorn som N5X.
     
  3. fredda2

    fredda2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag tror det kan bli svårt tyvärr. N5X har ju en av de absolut bättre kamerorna. Och just kamerorna är inte kinamobilernas starka sida, tyvärr, skulle jag säga...
     
    Terrawatt gillar detta.
  4. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Stämmer nog... Men de blir definitivt bättre och bättre.
     
  5. Spiderwolf

    Spiderwolf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE....
    Telefon:
    Iphone 8 + 64gb
    Platta:
    iPad 5th gen
    Hej!

    Har på senaste tiden märkt att mer och mer har blivit intresserade utav "Kina" telefoner. Tänkte därför kolla med er om det finns någon svensk återförsäljare som säljer kina mobiler, så man slipper massa tull osv?

    Skulle det vara intressant och ha en butik som säljer kina mobiler här i Sverige?
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Tror inte det funkar så, är det ett seriöst företag måste den deklarera sina importera till tullverket och därmed betala för importen av varan. En kostnad som sedan syns i slutpriset för kunden.

    Så klart kan det ändå bli billigare då en sådan återförsäljare kan köpa in större mängder/volymer och kan på så sätt får ner priset från tillverkaren.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jo, det finns svenska importörer av kinamobiler. Det är dock billigare att köpa själv från Kina. Men det räcker ju att de säljs inom EU för att slippa tull och moms.

    Det finns flertalet försäljningsställen inom EU. Många av de kinesiska återförsäljarna har försäljning inom EU.

    När jag köper från gearbest från Kina med gratis frakt har jag inte råkat ut för extra avgifter någon gång. Ingen tull, ingen moms.

    Vad gäller tull så är det ingen tull på mobiler. Däremot är moms och postens avgifter något man kan tvingas att få betala.

    Det finns inga som helst möjligheter för att de ska bli billigare med svensk importör. De måste ju ha marginaler.
     
    Last edited: 8 jan 2016
  8. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tvingar de på moms och avgift på ALLA varor - även varor som är värda under en viss summa eller?
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag har inte råkat ut för avgifter alls med gratisfrakt från gearbest. Oavsett pris. Exakta regler kan jag inte.
     
  10. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Såg inte alls tokig ut..även om den ser lite ehm, tjock ut på bild. Men designen i övrigt såg fin ut.
    Jag är mer och mer sugen på att testa nån kina lur, men kan inte bestämma mig vilken jag ska börja med...

    Internethandel – Beställa varor från ett annat land
     
  11. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Håller man sig till den vanliga frakten så det blir rekommenderade brev har jag aldrig åkt på nån avgift. Väljer man expressfrakt med DHL är det i princip 100% att det fastnar i tull och tillkommer avgifter. Har handlat både telefoner och plattor både från Geekbuying och Gearbest utan avgifter.
     
  12. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det här var det bästa jag nånsin hört! Tack för informationen! Btw:

    Jag beställde min telefon från Geekbuying också precis som du och jag valde "Airmail", det alternativet som tog 3 veckor shipping ungefär: Så du tror alltså att det är en stor chans jag slipper betala tull, moms och även avgift?
     
  13. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ja, baserat av egna erfarenheter så vågar jag nästan lova det inte blir något mer med det fraktsättet.
    Jag returnerade en sak till Gearbest och då vill de inte att man använder DHL och sånt - av samma anledning att de inte själva vill få problem med tull. Så jag väntar hellre lite extra än tar snabbare frakt alltid. Enda gången jag tagit DHL var när jag beställde via Tabletkungen.se som inte har något annat alternativ och då blev det avgift.
     
    SkyddsAngel gillar detta.
  14. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Till skillnad från vanlig post som Tullverket lite slött tar stickprover på så klarerar DHL själva allt gods, så väljer man DHL så får man garanterat betala momsen (om denna inte är betald av säljaren). Det finns ingen tullavgift på mobiltelefoner.

    Å andra sidan får man med DHL sina prylar i rimlig tid.
     
    SkyddsAngel gillar detta.
  15. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! :) Blir vanliga airmail för mig i framtiden om jag ska beställa flera mobiler från Kina! :) Funkar också trickset med "10 USD - gift" nu för tiden eller synar tullen metoden?
     
  16. vhek

    vhek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

  17. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    "Gift" skiter dom i. Vad de gör när värdet som är deklarerat är uppenbart orimligt har jag inte riktig koll på men jag tror att de uppskattar ett schablonvärde som de räknar momsen på, kan också vara så att de begär in fakturakopia från mottagaren.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Japp, det har hänt mig. Företaget jag köpte av skrev "Gift", blev kontaktad och ombedd att skicka in kvitto på mitt köp. På kvittot skulle det förutom beloppet synas så klart vilket företag jag köpte från och datum osv skulle stämma överens.
     
  19. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så med andra ord så är det faktiskt ironiskt nog SÄKRARE att inte skriva "Gift" eller "10 USD" alls? Kanske bättre att bara låta paketet att vara anonym utan extra klydd?
     
  20. R171

    R171 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER