Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. Hjorten

    Hjorten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har haft min Z3C några månader, beställde den när Telias dubbelsurf -kampanj började och Acton-kampanjen slutade. Är nu precis inne på min sjätte! baksida och lite less för det är ju en bra telefonfan men ömtålig. Som tur är jag en "lagaallt" figur så jag har köpt nya glas på ebay för 25:- st för Sony (som aldrig mer kommer att få sälja en telefon till mig) ville ha en tusenlapp för att byta baksidan och några problem hade dem då aldrig hört talas om. :-P Displayen är konstigt nog hel ännu trots ett fall från hojsadeln (KTM Adventure 950 så det var ju ganska högt :-) som tagit någon flisa i kanten av glaset. Som sagt var är det ju synd att en annars bra telefon ska vara så skör. Baksidorna har gått sönder både med och utan våld så det verkar vara ett lotteri. Jag har börjat spana efter en annan lur men de som har "rätt" storlek saknar prestanda. Nåja, jag kan ju köpa 40 glas på ebay för samma pengar och det ska väl förhoppningsvis räcka bindningstiden ut. :-D
     
    BirdCatcher och kalleboston gillar detta.
  2. sphr

    sphr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skickade in min z3c 15:e och hade tillbaka den runt 23:e juli, 910sek totalt för byte av bakstycket. Nu ska den in igen för att den drunknat...
     
  3. PapaTonga

    PapaTonga Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    På kvällen lämnade jag min Sony Experia S3 Compact på nattduksbordet. På morgonen såg den ut som den bifogade bilden.

    Lämnade in den till Elgiganten för en garantiåtgärd. Efter fyra arbetsdagar fick jag tillbaka luren med bytt batteri och ett nytt bakstycke på garantin.

    Uppenbart, så har batteriet svällt och tryckt sönder bakstycket. IMAG0001.jpg
     

    Bifogade filer:

  4. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Det är en skandal. Min brors Z3 C sprack här om dagen, likväl min vanliga Z3a på precis samma sätt. Jag hoppas verkligen att Sony slutar med deras glasbaksidor snart eftersom att de spricker så himla lätt. uploadfromtaptalk1449694712970.jpeg
     
  5. Ormbiten

    Ormbiten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag fick problem med min Xperia Z3 i mitten på december.

    Jag använde telefonen som vanligt på kvällen och satt den i laddaren när jag gick och la mig, på morgonen fungerade inte den undre halvan av touchskärmen.

    Jag åkte direkt med telefonen till Teliabutiken där jag hade köpt den och lämnade in den och dom skickade den till Sonys verkstad Mobilife, efter någon dag fick jag ett svar att garantin inte gäller då telefonen har varit utsatt för fysisk skada och dom bifogade en bild på en spricka, stor som ett hårstrå.

    Sprickan var så tunn så jag hade inte ens sett den när jag hade telefonen i min hand.

    Inte heller killen i Teliabutiken såg sprickan.

    Sony ville nu ha 2400 kr för att laga telefonen.

    Nu började en lååååång diskussion med Sony först via telefon och sedan via mejl, jag blev argare och argare för varje mejl då dom bara svarade med samma fras hela tiden, telefonen hade varit utsatt för fysisk skada och därmed punkt. Det var deras förklaring… och deras lögn.

    När jag pratade med en kaxig snubbe på telefon hos Mobilife så hänvisade jag bland annat till den här tråden och andra liknande trådar, men han avvisade mig med orden att man inte ska tro på allt man läser på nätet… Nää förvisso, men……

    Jag började nu fundera på att byta skärmen själv på egen hand och beställde en skärm på ebay, men ångrade mig och avbeställde igen.

    Jag åkte istället och köpte mig en ny telefon av annat känt märke, som en julklapp till mig själv.

    Diskussionen med Sony fortsatte dock.

    I deras sista mejl skrev dom att dom ställde sig bakom verkstadens bedömning och att dom ansåg att ärendet var avslutat från deras håll.

    Ville jag gå vidare med ärendet så rekommenderade dom mig att gå via allmänna reklamationsnämnden. Jag märkte på deras ton i det sista mejlet att dom inte längre vill prata med mig, jag var nog väldigt obekväm med mina frågor om hur i helvete skärmen kan spricka av sig själv.

    Dom hänvisade envist till att telefonen hade varit utsatt för fysisk skada och att garantin därför inte gäller.

    I min ilska så skrev jag i juldagarna ett argt brev till Sony Mobiles svenska VD för att få ett svar på hur i helvete skärmen kunde spricka av sig själv.



    Efter nyår var jag nere i Tyskland ett ärende och fick där hjälp av en nära vän som jobbar med att bland annat sälja telefoner, han hjälpte mig med att skicka in min Xperia till Sony service i Tyskland, vi skrev samma förklaring där som jag skrev när telefonen skickades till Sony Sverige.
    ”Skärmen sprack när telefonen satt i laddaren över natten”.


    NU FICK JAG TELEFONEN REPARERAD PÅ GARANTIN!!!
    HELT UTAN KOSTNAD!!!
    Inga frågor ställdes från deras håll och snabbt som fan gick det.

    Mycket underligt får jag lov att säga att Sony Tyskland gjorde en annan bedömning än Sony Sverige.

    Idag fick jag ett telefonsamtal från Sony i Linköping där en mycket trevlig herre säger att man gärna vill reparera min telefon på goodwill…

    Tydligen så tog mitt brev till VD:n skruv… :ehm:

    Tänk vad konstigt det kan bli...

    När jag nu sa att jag redan fått den reparerad av Sony i Tyskland så ville han istället erbjuda mig massa tillbehör till telefonen utan kostnad, men jag tackade nej eftersom jag lagt ut min Xperia på en säljesannons. Det blir tyvärr inga fler elektronikprylar från Sony för min del.
     
    bernard, inact_0027, Gorgeous och 3 andra gillar detta.
  6. SirMacke

    SirMacke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    ROM:
    10.0
    13-14 månader med Z3c och inga sprickor fram eller bak.
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    haft en svart z3c sen releasedagen. inga sprickor varken fram eller bak trots mycket tappande. dock fick jag byta mb pga dåligt ljud första månaden.
     
  8. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Finns det nåt samband mellan hur man laddar telefonen och självsprickor? Funderar på om snabbladdare kan vara boven.

    Själv laddar jag via magnetkontakten och har inte fått självsprickor. Däremot har jag haft den i backen och fått sprickor av det. Men inte efter att jag satt på skyddsglas båge bak och fram.
    Bara häromdagen för den från lårhöjd ner på ett klinkergolv, landade platt på glaset. Inga sprickor, däremot slogs det flisor ur hörnen på skyddsglaset.
     
  9. Ormbiten

    Ormbiten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag laddade min i magnetkontakten när den sprack.
     
  10. renskav

    renskav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag anmälde 1/2 2015, och fick svar från återförsäljaren den 3/4 2015, då var den ett par dagar från att gå till ARNs avdömande. Alltså lite över en månad. Du får ju ett ärendenummer när du anmäler, har du loggat in på ditt ärende?
     
    bernard gillar detta.
  11. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Lite kortfattad återkoppling om detta:
    Knappt ett år efter reparationen så är skärmen fortfarande hel och fin på min telefon.
     
    bernard gillar detta.
  12. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har fått svar från ARN. De går på Sonys linje att sprickan beror på yttre påverkan.
    Har köpt ett nytt bakstycke på ebay som jag ska byta själv. Garantin verkar ju iaf inte gälla.
    Ska byta telefon samma dag som bindningstiden går ut. Behöver jag säga att det inte blir en Sony? o_O